حسن روحانی رئیس‌جمهور با همراهی اسحاق جهانگیری و با استقبال علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برای دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد صحن علنی مجلس شد.

نمکی قانون را قبول دارد

 در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «مهدی فرشادان» در موافقت با وزیر پیشنهادی سخنرانی کرد.

وی افزود: آقای نمکی فردی است که اقتصاد سلامت و سیاست گذاری سلامت را به خوبی می‌داند و برنامه های مطلوب و قابل اجرا ارائه داده است.

فرشادان کاهش مرگ زودرس و بیماری‌های واگیردار، توجه به مولفه های اجتماعی تعیین کننده سلامت، مشارکت مردم و همکاری بین بخشی را از مولفه های مهم برنامه های نمکی خواند و گفت: ۷۰ درصد سلامت مستقیما متأثر از رفتار مردم است. یکپارچگی در کارکردهای نظام سلامت از عوامل مهمی است که در برنامه های آقای نمکی وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر لزوم اصلاح ساختار نظام سلامت، اظهار داشت: وزیر پیشنهادی برنامه هایی برای اصلاح ساختار نظام سلامت، چابک سازی این ساختار، کاهش تصدی گری وزارت بهداشت و  ایفای نقش به عنوان متولی دارد. برنامه های آقای نمکی مستند به برنامه ششم توسعه است و این بدان معناست که ایشان قانون را قبول دارد.

نماینده مردم سنندج در مجلس اظهار داشت:  توجه به کنترل هزینه ها و افزایش بهره وری از نکات کلیدی برنامه های آقای نمکی است. محدود بودن منابع و مشکلات طرح تحول سلامت موضوعی است که ذهن همه را مشغول کرده است.

وی تصریح کرد: ادامه طرح تحول سلامت از نگرانی های ما بود که خوشبختانه در برنامه های آقای نمکی اعلام شده است که به این موضوع توجه خواهد کرد و این راه را ادامه خواهد داد.

اعتراض به گروگان گرفتن جسد ملت

در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی، همچنین علی نوبخت عضو کمیسیون بهداشت در موافقت با وزیر پیشنهادی سخنرانی کرد.

وی گفت: بنده در اعتراض به گروگان گرفتن جسد ملت در بیمارستان ها از کار کناره گرفتم. فکر می کردم حق ملت بیش از این است که به آنها بگوئیم چون پول ندارید باید از بیمارستان بروید.

عضو کمیسیون بهداشت ادامه داد: تا اینکه آقای روحانی آمدند و برنامه طرح تحول سلامت را ارائه دادند و ما گفتیم کمک می کنیم،در صورتی که سهم سلامت در GDP افزایش یابد، می توان این طرح را عملی کرد.

نوبخت تاکید کرد: معتقد بودیم هدف این طرح خوب است و باید کمک کنیم این کشتی از این دریا عبور کند. کشتی در حال حرکت بود که کاپیتان اعلام کرد سوخت کافی نیست. می خواهم شرمنده مردم نباشم به همین جهت امروز کاپیتان کشتی در حال عوض شدن است.

وی با بیان اینکه نمکی به عنوان وزیر بهداشت می تواند ما را از این گرداب نجات دهد، اظهارداشت: جامعه پزشکی نیز باید برای عبور از این دریا به ما کمک کند.

توجه به مدیریت جهادی

در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه و در جریان بررسی رأی اعتماد به سعید نمکی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سید جواد ساداتی‌نژاد در موافقت با وزیر پیشنهادی اظهارداشت: رئوس برنامه‌های آقای نمکی، توجه به پیشگیری، اهمیت به طب سنتی، اجتماعی کردن سلامت و هدفمند کردن آموزش پزشکی است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: اعتقاد به اجرای برنامه ششم در بخش عدالت سلامت و توجه به عدالت سلامت به ویژه در روستاها از موضوعات مهمی است که همیشه مد نظر ایشان بوده است. وی در زمانی که مسئول سلامت شهرستان کاشان بود، هر چهارشنبه به روستاها می‌رفت.

وی توجه به بیماران صعب‌العلاج و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت را از ویژگی‌های مهم برنامه نمکی خواند و افزود: نگاه وی به مدیریت، مدیریت جهادی است زیرا او در دفاع‌مقدس حضور داشته است.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی افزود: آقای نمکی کارشان را از شبکه بهداشت آغاز کردند، مدیر گلخانه‌ای نیستند و تمام مراحل مدیریتی را طی نموده‌اند.

ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: آقای نمکی، مدیریت مالی و انضباط مالی را می‌فهمد و مدیریت وی، هزینه‌های طرح تحول سلامت را کاهش می‌دهد و مشکلات این طرح را برطرف خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.