۲۳ سال بعد از نتایج درخشان در جام ملت های ۹۶ و صعود به نیمه نهایی با زوج رویایی "دایی – خداداد" یک بار دیگر برگزاری بازی ها در امارات برای تیم ملی خوش یمن بود تا با اتکا به درخشش زوج جدید خط حمله ،ایران خود را برای شکستن طلسم ۴۳ ساله آماده کند.

 

جدال حساس فردا شب ایران با ژاپن فرصت مناسبی بود تا با خداداد عزیزی یکی از حماسه سازان فوتبال ایران و از جمله چهره های درخشان جام ۹۶ گفتگویی پیرامون آن روزها و همین طور کیفیت فنی این دوره از رقابت ها داشته باشیم.

 

 غزال تیزپای فوتبال ایران که این روزها به خاطر ورود رسمی به دنیای تبلیغات و دیزاین متفاوت البسه با بستن کراوات بیش از همیشه نامش بر سر زبان ها افتاده است با بیان این که رویارویی با ژاپن فینال زودرس جام است از برنده این بازی به عنوان قهرمان این دوره از رقابت ها یاد کرد و امیدوارانه از بالا بردن جام توسط ستاره های ایران گفت.

 

*دوباره شهر را شلوغ کردی؟

 

چه شلوغی؟! البته من شلوغ بازی و شیطنت را خیلی دوست دارم(باخنده) اما این دفعه خودم خبر ندارم.

 

*بعد از حاشیه های جکی چان در کیش این دفعه نوبت دیزاین جدید البسه بود؟

 

حالا فهمیدم چرا این حرف را می زنید. دروغ چرا هیچ وقت در طول زندگی اجتماعی و ورزشی ام دوست نداشتم کت و شلوار بپوشم چه برسد بخواهم کراوات بزنم اما با توجه به همکاری تبلیغاتی که با یکسری از دوستانم در یک شرکت نفتی داخلی آغاز کردم با دیزاین آنها روبرو شدم و کت و شلوار با کراوات را برتن کردم.

 

*چهره‌ای متفاوت از خداداد عزیزی در میان مردمی که دوستش دارند؟

مردم که همواره به من لطف داشتند و من هر چه دارم از آنها دارم اما اعتقادم این است که لباس و کراوات شاید در ظاهر تفاوت ایجاد کند اما در ذات و باطن انسان تاثیری ندارد. من خیلی سخت کت و شلوار می پوشم و هیچ وقت هم کراوات نزدم حتی در مقطعی که در اروپا فوتبال بازی می کردم اما خب اینجا به خاطر تاکید دوستانم این تجربه را پیدا کردم چون اعتقاد شخص ام این است که کراوات نه شخصیت می آورد نه انسان ها را بی شخصیت می کند و تنها باعث تفاوت دیزاین می شود.

 

*شنیده بودیم پیشنهادات زیادی برای تبلیغات دارید؟

 

بله، در این سال ها خیلی پیشنهاد داشتم اما مقاومت کردم چون دیدم برخی از آنها با روحیاتم سازگاری ندارد.

 

*پس چه شد این بار وارد شدی؟

چند دلیل مهم داشت. دلیل اول به دلی بودن این همکاری برمی گشت چون شرکت نفتی که با آنها همکاری می کنم با همت و تلاش دوستان نزدیکم راه اندازی شده است و به خوبی در چند و چون سختی های آنها قرار دارم.  دلیل دوم ورود من به این همکاری هم همراهی با برندی ایرانی بود بلکه در زمینه اشتغال زایی جوانان متخصص ایرانی گامی هر چند کوتاه برداشته باشم ضمن این که از حیث زیست محیطی نیز دیدم محصولات این برند به سود کشور است. امیدوارم این همکاری توام با خیر و برکت باشد.

 

*از حواشی جکی چان تا ورود رسمی به تبلیغات، حسابی اسم خداداد عزیزی را سر زبان ها انداخت؟

 

اسم خداداد تحت هر شرایطی سر زبان هاست چون من یکی از همین مردم عادی هستم که هیچ وقت خودم را از آنها جدا ندانستم. ماجرای جکی چان را یک بار گفتم و دوباره تاکید می کنم که دسیسه آمریکایی ها بود تا اسم خداداد را خراب کنند. در خصوص تبلیغات هم که واقعیت ماجرا را تشریح کردم و خواستم در کار دوستانی که شاهد زحمات شان بودم گامی در راه موفقیت این مجموعه برداشته باشم.

 

*کمی به قدیم برگردیم، به جام ۹۶ که ایران با درخشش شما در عین شایستگی از قهرمانی بازماند. حسرت آن اتفاقات را نمی خورید؟

 

دروغ چرا همیشه حسرت و افسوس می خورم. این حس را نه تنها من بلکه تمام اعضای آن تیم می خورند چون ما شایسته ترین تیم برای قهرمانی بودیم اما یک سری اتفاقات و اغماض ها اجازه نداد تا جام با ما به ایران بیاید. از نگرفتن پنالتی روی حمید استیلی در نیمه نهایی تا ... مانع قهرمان ایران شد و در این راه دیگر کاری از دست بازیکنان برنمی آمد و باید با آن کنار می آمدیم. وقتی مرحله به مرحله با جان کندن رسیدیم نیمه نهایی و تنها یک گام با فینال و جام فاصله داشتیم همه چیز از دست مان رفت. مشخصا این حسرت هیچ وقت تمام نخواهد شد حداقل برای نسل آن سال تیم ملی که این گونه بود. در آن جام همه چیز توسط ایران درو شد جز جام قهرمانی؛ بهترین تیم، بهترین بازیکن، بهترین گلزن، تیم اخلاق و ... همه عناوین برای تیم ملی بود اما قهرمانی را از ما گرفتند.

 

*هنوز هم تعریف و تمجیدها از آن تیم تمام نمی شود.

 

چون خوب بازی می کردیم و خوب هم می بردیم. ۶-۲ مقابل کره جنوبی با تمام ستاره هایش نتیجه ای نیست که فراموش شدنی باشد. یا حتی عبور از سد دو قدرت عرب آن روزهای خلیج فارس در مرحله گروهی. به نظرم تیم ۹۶ به این خاطر فراموش نمی شود که زمینه حماسه بزرگ استرالیا در راه جام جهانی را فراهم کرد چون اسکلت اصلی در امارات ساخته شد و برای جام جهانی ۹۸ انتظارات را برآورده کرد.

 

*هنوز ابهامات زیادی در خصوص گل آفساید شما در نیمه نهایی به عربستان وجود دارد.

 

به شخصه خودم می گویم آفساید بود اما آن روزها کمتر داوری این صحنه ها را پرچم می زد. قبل از این که کریم به توپ ضربه بزند من حرکت کردم و انصافا آفساید بود اما گفتم آن روزها این صحنه ها را هیچ کمکی پرچم نمی زد و شک ندارم اگر تیم مقابل ما عربستان نبود، گل من مردود نمی شد.

 

*زوج رویایی"دایی – خداداد" از این جام نامش بر سر زبان ها افتاد؟

 

خوب با هم چفت شدیم. علی خوب گل می زد من هم خوب گل می ساختم. البته ما تنها عامل اصلی موفقیت های تیم ملی نبودیم چون همه بچه ها از احمدرضا عابدزاده و نیما نکیسا بگیرید تا مدافعان ، هافبک ها و ... فوق العاده بازی کردند.

 

*قبول دارید هرگاه ایران صاحب زوج مناسبی در خط حمله بود در محافل بین المللی موفق ظاهر شد؟

 

بله قبول دارم چون ماهیت فوتبال ایرانی یک بازی تهاجمی است و هر وقت به این فوتبال زوج گلزن تزریق شود نتایج رویایی می شود.

 

*به اذعان بسیاری تیمی که الان در جام ملت ها می تازد توانسته تداعی کننده خاطرات خوش آن روزها دوباره در امارات باشد؟

 

نباید زیاد در این خصوص حماسی و تعصبی نگاه کنیم چون اصلا قابل قیاس نیست. از شرایط تدارکاتی و پشتیبانی گرفته تا قرعه ای که در این دو دوره نصیب ایران شد. همگی این مقایسه را مردود می کند چون اعتقاد شخصی من است گروه ما در ۹۶ بسیار قدرتمندتر از قرعه تیم ملی در این دوره بود. در حضور عراق، عربستان و تایلند ما صدرنشین صعود کردیم و خوردیم به کره جنوبی. این رقیب سنتی را بردیم دوباره خوردیم به عربستان که شخصا اعتقاد دارم تنها قدرت عرب آسیاست که می تواند مقابل ایران قدعلم کند. ضمن این که داوری ها هم اصلا در آن دوره به سود ما نبود. اما این این دوره ما کار سختی تا نیمه نهایی نداشتیم . اصلا قصدم کوبیدن یا جبهه گرفتن در مقابل موفقیت تیم ملی نیست اما انصافا نه یمن نه ویتنام نه حتی عراق در مرحله گروهی نتوانستد رقیب چغری نشان بدهند ضمن این که عمان و چین هم در یک هشتم و چهارم توان چندانی نشان ندادند.

 

*اما این نگاه هم نمی تواند چندان مورد قبول باشد. همین ویتنام تا یک چهارم پیش آمد و عراق هم با بدشانسی به قطر باخت؟

 

من اعتقادم این است هیچ کدام از آنها تیم شایسته ای نبودند که بخواهند ایران را محک بزنند. قبل از جام هم گفتم اگر ما صدرنشین گروه مان باشیم با یک بازی سخت می توانیم جام را بالای سر ببریم که همین بازی با ژاپن منظورم بود. به نظرم فردا شب در مصاف با ژاپن ما جدی ترین محک خود در جام ملت ها را پیش رو خواهیم داشت.

 

*ژاپن را چطور می بینی؟

 

مرموزترین تیم جام هستند. من بازی آنها با عربستان را دیدم و با وجود این که توپ و میدان را به سعودی ها داده بودند اما هیچ موقعیتی به این تیم برای گلزنی ندادند. ژاپن قدرت اول فوتبال آسیا است و در این واقعیت نباید شک کرد چون آنها به عنوان باهوش ترین انسان ها توانستند براساس برنامه ای مدون خود را به قطب اصلی فوتبال در قاره آسیا تبدیل کنند. آنها هیچ شباهتی به تیمی که در جام جهانی بود، ندارند اما در همین حال هم نباید از کنار نام آنها به سادگی گذشت گرچه خودم اعتقاد دارم ژاپن جوان و بی ستاره اولویت اولش قهرمانی و کسب جام نیست و مثل تمام ادوار گذشته با نگاه به جام جهانی ۲۰۲۲ تیمی جوان شده را روانه امارات کرده است.

 

*این اعتقاد شما با صحبت هایی که رئیس فدراسیون ژاپن داشت کاملا در تضاد است؟

 

چطور؟!

 

*رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن مدعی شده قهرمانی برای آنها در اولویت قرار دارد.

 

شما فکر می کنید اگر قهرمانی برای آنها در اولویت بود تیمی که راهی دور دوم جام جهانی شده بود را این گونه جوان شده به جام ملت ها می فرستادند. شاید در نگاه اول دید آنها این باشد که اگر با جوان ها هم می شود قهرمان شد پس چه بهتر اما قطعا نگاه بلند مدت این کشور به جام جهانی ۲۰۲۲ است تا به مراحل دوم و سوم صعود کنند نه این که در مرحله گروهی حذف شوند. الان به فهرست ژاپن نگاه کنید می بینید که با معجونی از باتجربه ها و جوان های آینده دار وارد مسابقات شدند و جوان های این تیم بیشترشان ۱۰ بازی ملی هم ندارند. این کار را آنها سالیان سال است انجام می دهند و بعد از یک یا دو جام جهانی ترکیب تیم شان را در جام ملت ها دگرگون می کنند چون نگاه شان برخلاف ایران به جام قهرمانی نیست.

 

*ایران توان عبور از سد این تیم جوان شده را دارد؟

 

امیدوارم این اتفاق رخ بدهد. ایران – ژاپن فینال زودرس جام است و هر تیمی برنده این دوئل شود بدون شک جمعه شب جام قهرمانی آسیا را بالای سر خواهد برد چون دو تیم عرب باقی مانده در رقابت ها توان متوقف کردن آنها به خصوص ایران را در فینال ندارند.

 

*یعنی امارات و قطر در فینال قطعا بازنده خواهند بود؟

 

شک ندارم. مسلما اگر تیم ملی ایران از سد ژاپن بگذرد قهرمانی در مشتش خواهد بود چون نه قطر نه امارات نمی توانند مقابل ایران بایستند. هنوز هم می گویم تنها تیم عربی که می تواند برای ایران دردسرساز شود عربستان سعودی است که توسط همین ژاپنی های مرموز از جام کنار رفت.

 

*حالا که چهره چهار تیم نیمه نهایی مشخص شده فکر می کنی این تیم ها شایستگی رسیدن به این مرحله را داشتند؟

 

ایران که قطعا بهترین تیم جام است و با شایستگی رسیده به نیمه نهایی. ژاپن مرموزانه صعود کرد و ثابت کرد قدرت اول فوتبال قاره است. اما قطر و امارات به خصوص میزبان شایستگی چندانی نداشتند چون واقعا عربستان از آنها بهتر بود ضمن این که خودم انتظار داشتم شاهد نبرد کره جنوبی – استرالیا به جای قطر – امارات باشم. باید اعتراف کنم زاکه رونی با حیله های خود توانست امارات را به نیمه نهایی برساند اما اینجا دیگر او قدرتی برای رسیدن به فینال ندارد مگر این که امتیاز میزبانی و داوری به داد او و طرفداران این کشور برسد.

 

*زوج "طارمی – آزمون" می تواند جانشین خوبی برای زوج "دایی – خداداد" باشد؟

 

این دو زوج اصلا قابل مقایسه نیستند. هر کدام از این زوج ها توانایی های خاص خودشان را داشتند ضمن این که برخلاف دوره ما الان ایران تنها با این زوج در خط حمله ظاهر نمی شود چون سبک بازی آنها متفاوت از دوره ما است. با این وجود سردار یک چارچوب شناس و گلزن قهاراست. طارمی هم با قدرت بدنی و تکنیک بالایی که دارد به خوبی از عهده وظایف خود برآمده و امیدوارم که این زوج بتوانند ایران را به قهرمانی آسیا برسانند.

*بهترین بازیکن ایران در جام ملت ها از دید شما چه کسی است؟

 

با تمام احترامی که برای سردار آزمون و مهدی طارمی در خط حمله، امید ابراهیمی زحمتکش در میانه میدان، وحید امیری متعصب ، پورعلی گنجی در خط دفاع و بیرانوند درون دروازه همین طور سایر بازیکنان قائل هستم من اشکان دژاگه را بهترین بازیکن ایران دیدم. یک رهبر بزرگ که به خوبی از عهده وظایفش برآمده و نشان داده است که جای خالی اش در جام جهانی چقدر محسوس بود. اشکان در سرعت دادن به بازی، از سرعت انداختن بازی، رهبری بازیکنان در لحظات کلیدی و ... بی نظیر عمل کرده است.

 

*در پایان بازی فردا شب را چطور پیش بینی می کنی؟

 

من هر وقت پیش بینی کردم برعکس شده به همین خاطر دوست ندارم این بازی را پیش بینی کنم اما حدسم این است که عبور از خط دفاع ژاپن به هیچ عنوان آسان نخواهد بود چون این تیم فوق العاده مرموز بازی می کند. با این وجود امیدوارم با عبور از سد ژاپن خودمان را برای جشن قهرمانی آماده کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.