دکتر منصور غلامی امروز در دهمین جشنواره بین‌المللی فارابی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه جشنواره فارابی برای دهمین سال است که برگزار می‌شود، افزود: امسال ما در حالی دهمین سال این جشنواره را آغاز کرده‌ایم که در شرف چهل سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم و در پی این سال‌ها مسیری که طی شده است، نمودها و نشانه‌های زیادی دارد که نشان‌دهنده مسیر ما به سمت علم و تحقیقات و گرامیداشت عالمان بوده است.

وی برگزاری جشنواره فارابی را یکی از نمونه‌های فاخر در راستای توسعه علم و فناوری دانست و یادآور شد: علوم انسانی همواره از سوی اساتید و فرهیختگان بارها مورد تاکید و توجه قرار گرفته است، چرا که محور علوم انسانی، انسان است که برگزیده مخلوقات به شمار می‌رود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تداوم جشنواره فارابی را نمودی از ارائه تصویر واقعی از تولیدات علوم انسانی نام برد و در این باره خاطر نشان کرد: در وزارت علوم نیز نهایت تلاش صورت گرفته است تا نسبت به برگزاری چنین جشنواره‌های فاخری اقدام شود.

غلامی اضافه کرد: در سال قبل در چنین روزی اعلام شد نهالی که سال‌های گذشته کاشته شده است، امروز به درخت پر باری تبدیل شده است، امیدوارم ثمرات این جشنواره که به درستی به نام یکی از متفکران ایرانی نامگذاری شده است، بیش از پیش در جهت اعتلای کشور ادامه یابد.

به گفته وی، فارابی متفکری بود که حیات طیبه را در بستر جامعه خردمند می‌دانست.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره به دستاوردهای جشنواره فارابی، اظهار کرد: شناسایی و قدرشناسی از گنجینه‌های علوم انسانی، معرفی آثار برتر در این حوزه از جمله دستاوردهای برگزاری این جشنواره است و همواره سعی شده تا دانش‌پژوهان در کاربردی کردن دستاوردهای علوم انسانی از طریق بررسی نیازهای کشور نسبت به رفع چالش‌های کشور به کار گیرند.

وی با اشاره به مشارکت گسترده انجمن‌های معتبر و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها در این دوره از جشنواره، یادآور شد: از سال قبل تبیین کارگروه و نقش خطیر علوم انسانی در فرایند سیاست‌گذاری در حوزه‌های مختلف و ایجاد زمینه مناسب برای حضور علوم انسانی در تراز جهانی در دستور کار قرار داشت که تحقق این امر مستلزم تلاش و همت بیشتر محققان این حوزه است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه تحقق اهداف پیش‌بینی شده نیازمند دقت و برنامه‌ریزی های بلند مدت است، گفت‌: بر این اساس لازم است تا دبیرخانه دائمی جشنواره فارابی دستاوردهای دوره‌های قبل را مورد توجه و بازنگری قرار دهد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر بازنگری و رصد مستمر علوم انسانی از سوی دبیرخانه جشنواره فارابی، اضافه کرد: پایش این حوزه موجب می‌شود تا وزارت علوم را در مسیر بسته‌های سیاستی دقیق‌تر مانند حراست از زبان فارسی، مسئولیت اجتماعی و رعایت اخلاق پژوهشی هدایت کند.

غلامی خاطر نشان کرد: در گام بعد باید با تقویت شبکه نخبگان علوم انسانی و ارتباط علمی با سایر مراکز علمی دنیا تلاش شود.

وی با تاکید بر این‌که جشنواره فارابی باید منعکس‌کننده صداها در حوزه علوم انسانی باشد، در این رابطه گفت‌: علاوه بر این لازم است تا دبیرخانه جشنواره با دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و سایر مؤسسات علمی برای ایجاد فضای مناسب‌تر اقدام کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ادامه داد: در این حوزه لازم است تا از دانش محققان در سیاست‌گذاری‌های ملی به درستی بهره‌گیری شود و این در حالی است که بخشی از مشکلات فعلی کشور ناشی از فقدان این گفت‌وگو و اثربخشی آن است.

غلامی همچنین با تاکید بر ضرورت همکاری با دانشگاه‌های بزرگ استانی، اظهار کرد: بر این اساس لازم است تا دبیرخانه جشنواره فارابی در دوره آینده زمینه‌ای را فراهم کند تا دانشگاه‌های استانی نیز در اجرای این جشنواره مشارکت بیشتری داشته باشند تا به غنای این جشنواره منجر شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.