دکتر ملکی در نشست تخصصی "آسیب‌شناسی مهاجرت و بازگشت ایرانیان مستعد و تحصیل کرده"، رویکرد این پژوهشکده را بررسی مساله «رفتن یا ماندن» دانست و افزود: در سال‌های ۸۳ و ۸۴ بحثی در خصوص نقش علم و فناوری در توسعه علمی کشور مطرح شد و این در حالی بود که در آن زمان هیچ صحبتی در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان،‌ مراکز رشد و استارت‌آپ‌ها در کشور شکل نگرفته بود.

وی با بیان اینکه در آن زمان متخصصی در این زمینه در کشور وجود نداشت، اظهارکرد: بر این اساس با حمایت وزارت علوم و دانشگاه شریف تلاش شد تا دوره‌ای در خصوص سیاست‌گذاری علم و فناوری برگزار شود که در این مسیر ایجاد دوره مشترک در این زمینه به منظور استفاده از ظرفیت‌های علمی بین‌المللی مطرح شد.

ملکی با بیان اینکه این دوره، دوره موفقی نبود، ادامه داد: ولی از این جنبه که همه ۱۵ دانشجوی ایرانی خارج از کشور در کشور باقی ماندند و همچنین توانستند زمینه ایجاد دانش‌بنیان‌ها و همچنین تدوین قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم کنند.

وی استفاده از محققان ایرانی خارج از کشور را یکی از چالش‌های جدی کشور عنوان کرد و یادآور شد: این در حالی است که می‌توانیم با ارائه راه‌حل‌های نوآورانه این چالش را تا حدودی رفع کنیم.

قائم مقام پژوهشکده سیاست‌گذاری علم و فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه مهاجرت نخبگان ابعاد مختلفی دارد، ادامه داد: با اجرای سیاست‌هایی چون طرح بازگشت یا پسادکتری غیر مقیم در این زمینه گام‌هایی برداشته شد؛ ولی با بررسی‌هایی که ما در زمینه بازگشت نخبگان انجام دادیم مشاهده کردیم که مسائل دیگری در این امر وجود دارد. از این رو بررسی این حوزه در دستور کار این پژوهشکده قرار گر فت.

وی در عین حال با بیان اینکه مساله مهاجرت نخبگان با همه پیچیدگی‌های آن تاکنون در دستور کار دستگاه‌های سیاست‌گذار قرار نگرفته است، اضافه کرد: در این زمینه اقدامات اندکی اجرایی شده است؛ ولی مشاهده می‌کنیم که هنوز در دستور کار مسوولان امر قرار نگرفته است.

ملکی، ابراز امیدواری کرد که این نشست بتواند نقطه آغازی برای گسترش اقدامات در فرآیند بازگشت نخبگان به کشور باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.