حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری که در نشست استانداران سراسر کشور که شب گذشته برگزار شد، سخن می‌گفت، با نقل روایتی از امام هادی علیه‌السلام ناظر بر اینکه "بندگان تدبیر می‌کنند و خداوند تقدیر"، اظهار داشت: آنچه ما به عنوان مردم، مسئولان و خصوصاً استانداران تدبیر می‌کنیم، در مسیر تقدیر خداوند قرار می‌‌گیرد و خداوند نیز بر اساس مصالح و حکمت عالیه الهی و از جمله متناسب با تدبیر ما امور را تقدیر می‌‌فرماید. همچنان که می‌گویند از شما حرکت و از خدا برکت.

وی با مرور مباحث مدنظر در جمع استانداران، افزود: برنامه‌ریزی مؤثر برای ایام منتهی به پایان سال،گرامیداشت شایسته چهل سالگی انقلاب اسلامی و استمرار ارتباط دولت با نخبگان و مردم و به علاوه موضوع تحریم‌ها، از جمله مباحثی است که مستلزم تدبیر استانداران است.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به اهمیت روابط سطوح مختلف دولت با مردم و نخبگان، خواستار استمرار ارتباط قوی و عمیق استانداران با مردم و همچنین استفاده از الگوها و ظرفیت‌های جدید برای ارتقای روابط با نخبگان بخش‌ها و اقشار مختلف شد.

آشنا با تبیین ابعاد ارتباط مؤثر دولت و مردم، به دو خطای ارتباطی مهم یعنی سوء ارتباط و ارتباط غیرموثر پرداخت و مصادیق مبتلا به احتمالی در این عرصه را تبیین کرد.

وی در ادامه همین بحث، به ضرورت پرهیز از خطای شناختی نیز اشاره و با طرح مفهوم شکاف شناختی گفت: مسئولان و از جمله استانداران باید، بدرستی و دقت؛ بدانند که نظر مردم درباره مسائل ‌مختلف چیست و نظر آنها را در رویکردهای خود به طور مؤثر مورد توجه قرار دهند.

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به افزایش چشمگیر نفوذ شبکه‌های اجتماعی در کشور و مرور فرصت‌ها و آسیب‌پذیری‌های مترتب بر این عرصه، بر ضرورت توجه همه‌جانبه و جامع به این ظرفیت و تقویت حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی برای تقویت ارتباطات و ارتقای پاسخگوئی تأکید کرد.

آشنا در فراز دیگری از سخنان خود با مرور اهمیت انسجام و همبستگی داخلی و با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم در کشور تعارضات را کاهش دهیم، چرا که این تعارضات، علاوه بر آثار مخرب، اقدامات مثبت را نیز خنثی‌ می‌کند، گفت: تدبیر مؤثر برای جلوگیری از وقوع و بروز احتمالی هرگونه تعارضات، به طور جدی از استانداران مورد انتظار است.

مشاور رئیس جمهور افزود: استانداران باید ضمن تلاش برای رفع مشکلات، باید با اتخاذ و اعمال تدابیر مؤثر، مانع از بروز هرگونه مشکل جدید در استان‌ها شوند.

آشنا در بخش دیگری از سخنان خود به سفرهای استانی اعضای هیئت دولت اشاره کرد و رویکردهای مورد انتظار برای تقویت اثر بخشی این سفرها و بهره‌مندی هرچه بیشتر مردم در استان‌ها از این سفرها را مطرح کرد.

وی در خصوص گرامیداشت ۴۰ سالگی انقلاب با اشاره به سه سطح ملی، ملی استانی و استانی برنامه‌ها در این عرصه گفت: مسئولیت دو سطح ملی و ملی استانی این برنامه‌ها بر عهده استانداران است و بر اساس ساز و کار ابلاغ شده، بایستی برش استانی جامعی از گزارش عملکرد در چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ارائه شود و به علاوه، دستاوردهای ملی این ۴ دهه، با بیانی روشن و مؤثر برای مردم در استان‌ها ارائه شود و این روند از سوی استانداران پیگیری و نظارت شود.

مشاور رئیس‌جمهور افزود: در واقع دستاوردهای ملی در استان‌ها توسط استانداران بازگو می‌شود و استاندار خدمات ۴۰ سال گذشته را به زبانی که برای مردم مفید باشد، ارائه می‌کند.

آشنا در پایان به موضوع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: رویکرد دولت در بحث‌ تحریم‌ها، رویکردی کاملاً صادقانه و در عین حال واقع بینانه است؛ یعنی نمی‌گوییم تحریم هیچ ضربه یا مشکلی برای کشور ایجاد نکرده است بلکه مشکلات پیش آمده را بدور از هرگونه بزرگنمائی و همچنین یأس آفرینی، به زبان ساده و صادقانه با مردم درمیان می‌گذاریم و با جلب مشارکت عمومی برای حل مشکلات، برای عبور از تحریم‌ها، تلاش می‌کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.