امروز سوم بهمن ماه، مرحله نهایی چهارمین رقابت امداد و نجات شهروندان عضو خانه های دوام و ایمنی و مراسم اختتامیه این مسابقات با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران و دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه ۵ برگزار شد.

احمد صادقی، رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در این باره اظهار کرد: بحث آمادگی شهر تهران دو دسته است، یکی آمادگی شهروندی و دیگری آمادگی دستگاه های عملیاتی است. تحقیقات نشان می دهد مهم ترین بحث آمادگی در مقابل حوادث، در آمادگی شهروندی ریشه دارد و آمادگی شهروندان در کاهش خسارات ناشی از حوادث تاثیر بسیار زیادی دارد.

وی ادامه داد: در دنیا و عرصه بین الملل نیز بین ٨٠ تا ٩٠ درصد کاهش خسارات ناشی از حوادث وابسته به آمادگی شهروندان است. به این جهت که با آمادگی شهروندان می توانیم بر مدیریت بحران جامعه محور سرمایه گذاری کنیم. همچنین باید کمک کنیم که آموزش های مربوط به آمادگی شهروندان در سطح جامعه ارائه شود تا منجر شود که شهروندان مخاطره و نحوه مقابله با مخاطره را بشناسند و بتوانند خود امدادی داشته باشند و به اطرافیان خود نیز امدادرسانی کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به تیم‌های دوام و داوطلب واکنش اضطراری محله گفت: شهروندان با مراجعه به هر سرای محله و با حضور در خانه های ایمنی، می توانند در این گروه های دوام آموزش های لازم را ببینند و در صورتی که علاقه داشته باشند در گروه های دوام سازماندهی شوند.

وی افزود: این افراد ضمن اینکه آموزش های لازم را می‌بینند، تمرین و مانورهایی را اجرا می‌کنند و یکی از مهم ترین کارها نیز این است که شهروندان بعد از فرا گرفتن آموزش ها آن ها را به آشنایان خود نیز انتقال دهند. امیدواریم تعداد این گروه ها افزایش پیدا کند تا به دنبال آن آمادگی شهر تهران هم بیشتر شود.

صادقی با اشاره به بحران های پیش روی شهر تهران گفت: شهر تهران در ٥ سال گذشته حدود ٥٢ نوع حادثه را تجربه کرده که مهم ترین ها هم بحث های لرزه، آتش سوزی، فرونشست و تغییرات اقلیمی است و در حال حاضر مقابل حوادثی مثل زلزله آمادگی زیادی نداریم اما شهر تهران از آمادگی خوبی در مقابل حوادثی در سطح این شهر برخوردار است.

همچنین علیرضا حاجی حسینی دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه ۵ نیز هدف از برگزاری این مسابقات را آمادگی، بازتوانی و توانمند سازی داوطلبان خانه های دوام و ایمنی اعلام کرد و گفت: این مسابقه با حضور چهار تیم برتر مرحله مقدماتی در قالب پنج موضوع از جمله آمادگی جسمانی، اطفای حریق، کوپلینگ و انتقال آب به ماشین های آتش نشانی، چادر زنی، الوار چینی و حمل مصدوم انجام شد.

وی ادامه داد: این مسابقات از روز شنبه آغاز شده و امروز نیز اختتامیه آن است. تمام شرکت کنندگان این مسابقات از شهروندان عضو خانه های دوام و ایمنی محلات شهر تهران هستند که بعد از شرکت در دوره ای آموزشی و برگزار شدن مسابقات تئوری و عملی منتخب شدند و در این مسابقات به رقابت پرداختند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.