وزارت امورخارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای تائید کرد که در کنفرانس لهستان شرکت نمی‌کند.

پیشتر وزیر امورخارجه لهستان نیز از حضور نیافتن مسکو در این نشست خبر داده بود.

وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه خود با تاکید بر اینکه این نشست یک عرصه علیه ایران است اعلام کرد که مقامات روس در آن شرکت نخواهند کرد.

آمریکا و لهستان قصد دارند اواسط ماه فوریه (ماه آینده میلادی) در ورشو نشستی با موضوع بررسی وضعیت خاورمیانه برگزار کنند که به گفته وزیر امورخارجه آمریکا تمرکز آن روی ایران قرار دارد.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز هدف برگزاری کنفرانس لهستان را به چالش کشید وگفت که رویکردهای ساده‌انگارانه و یک‌جانبه مرتبط با ایران در زمینه دستیابی به یک ساختار امنیتی واقعی درخاورمیانه نتیجه معکوس خواهد داد.

سفیر روسیه در جلسه شورای امنیت درباره خاورمیانه گفت که مسکو می‌خواهد باور کند کنفرانس لهستان تنها با هدف قرار دادن یک کشور تشکیل نمی‌شود.

وی افزود: چرا ایران که یکی از قابل توجه‌ترین و بزرگ‌ترین کشورهای خاورمیانه است به این کنفرانس دعوت نشده است؟

نبنزیا همچنین در این باره گفت: تلاش برای به‌وجود آوردن نوعی اتحاد نظامی در منطقه، برگزاری کنفرانس‌های مختلف و تمرکز بر داشتن  رویکردی ساده‌انگارانه و یک‌جانبه در منطقه که مشخصا به ایران ربط دارد، نتیجه معکوس به دنبال داشته و تنها چشم‌انداز دستیابی به یک ساختار امنیتی واقعی برای منطقه را به  دور می‌راند.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که برخی از مقامات اروپایی اعلام کرده‌اند در این نشست شرکت نخواهند کرد یا نسبت به آن بی تمایل بوده‌اند.

 فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست ورشوی لهستان شرکت نخواهد کرد؛ یک مقام ارشد اتحادیه اروپا مطرح کرده است که موگرینی مایل نیست مخالف با تعهداتش عمل کند.

فرانسه نیز اعلام کرده که هیچ‌کدام از دیپلمات‌های ارشدش را به این نشست نمی‌فرستد.

همچنین آلمان و انگلیس تا بدین لحظه برای شرکت در این نشست تصمیمی اتخاذ نکرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.