مصطفی‌قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک ، گفت: در دی‌ماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۶۵ هزار و ۳۳۰ قرارداد خرید و فروش در کل کشور امضا شده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. در بخش اجاره نیز ۴۰ هزار و ۶۴۷ اجاره‌نامه در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱۴ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: همچنین در شهر تهران در دی‌ماه ۱۳۹۷ شاهد امضای ۸۰۳۶ قرارداد خرید و فروش ملک بودیم که حکایت از کاهش ۶۶ درصدی معاملات نسبت به ماه مشابه سال گذشته دارد. ۱۱ هزار و ۴۵۰ اجاره‌نامه نیز در تهران به امضا رسیده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۲۲ درصد کمتر بوده است.

خسروی با اشاره به افزایش ۹۲ درصدی قیمت مسکن شهر تهران در آذرماه ۱۳۹۷ بر اساس آمار توسط بانک مرکزی، درخصوص ارزیابی از وضعیت قیمت در ماه‌های پیش رو گفت: انتظار داریم تا پایان سال جاری شاهد ثبات بازار مسکن باشیم که افت معاملات، کاهش سرعت رشد قیمت را محتمل کرده است. پیش‌بینی می‌شود از تورم ماهیانه قیمت مسکن به طور چشمگیری کاسته شود.

رییس اتحایه مشاوران املاک استان تهران ادامه داد: در سال آینده نیز انتظار ایجاد ظرفیت جهشی در بازار مسکن نداریم. ممکن است متغیر‌هایی همچون تورم عمومی، افزایش احتمالی قیمت حامل‌های انرژی و افزایش نرخ دستمزد، تاثیر اندکی بر بازار مسکن ایجاد کند، اما بعید است در سال ۱۳۹۸ شاهد نوسان مجددی همانند سال ۱۳۹۷ در بازار مسکن باشیم و رشد قیمت‌ها با نرخ تورم در حالت تعادل قرار می‌گیرد.

 در آذرماه ۱۳۹۷ نیز که آمار آن از سوی رییس اتحادیه املاک اعلام شده بود تعداد قرارداد خرید و فروش ملک در کل کشور و شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن به ترتیب ۲۲ و ۶۴ درصد کاهش نشان می‌داد.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.