آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تسلیت شهادت دخت گرامی پیامبر (ص) حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (س)، تصریح کرد: شخصیت حضرت زهرا (س) از جهات مختلفی برای ما شیعیان و همه مسلمین، شخصیت فوق العاده و برجسته ای است. از سوی دیگر، نسبت آن حضرت با پیامبر اکرم (ص)، امیرالمومنین علی (ع) و ائمه نجبا (ع)، هم در میان جوامع شیعی و اسلامی بازتاب های مهمی دارد و هم در عالم علوی دارای تجلیات عظیمی است که باید به آن توجه کرد.

توسعه فرهنگ غربی، الگوبرداری از ائمه (ع) را کمرنگ کرده است

رئیس قوه قضاییه افزود: بحث الگو بودن ائمه معصومین (ع) و حضرت صدیقه طاهره (س)، یک بحث مهم اخلاقی، دینی و ارزشی است که متاسفانه بر اثر تبلیغات گسترده و توسعه فرهنگ غربی در جهان، نقش الگوها و انسانهای متعالی، در زندگی انسانها، در روزگار ما کمرنگ شده است.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه به طرح و تبیین بحرانی جهانی به نام «بحران ارزشها» پرداخت و اظهار کرد: در ورای این بحران، یک سابقه تمدنی طولانی به نام مدرنیته وجود دارد که ساخت ارزشها و «اختیار انسان ها در انتخاب ارزش های خود» از بارزترین آموزه های آن است و لازمه آن نیز نوعی نسبی گرایی ارزش هاست که باعث «نفی الگوهای متعالی» می شود.

رئیس قوه قضاییه با ابراز تأسف از اینکه در جهان امروز بر اثر سلطه تمدنی غرب و توسعه و ترویج آموزه های مدرنیته، دیگر صحبت از الگوهای معنوی و متعالی آنچنان رنگی ندارد، اظهار کرد: در اندیشه دینی، الگوها بسیار اهمیت دارند زیرا در واقع به مثابه حقایقی برانگیزاننده و جهت دهنده به افعال انسان ها به شمار می روند. در چنین فضایی است که مشاهده می کنیم درک محضر رسول الله (ص) یا امیرالمومنین (ع) چه تاثیری در رفتار انسان هایی دارد که این توفیق را داشته اند و به این ترتیب اعمال، رویکرد و سرنوشتشان متفاوت از سایر انسان ها بوده است.

حمایت حضرت زهرا (س) از امیرالمومنین، بهترین الگوی دفاع از ولایت است

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) هم به دلیل پرورش یافتن در دامان پیامبر اکرم (ص) و هم به دلیل معیت حضرت امیرالمومنین علی (ع) از جهات گوناگون یک الگوی متعالی و عظیم برای زنان و حتی مردان در جامعه امروز است، خاطرنشان کرد: حمایت حضرت فاطمه (س) از امیرالمومنین علی (ع) با آن عفاف و حیای الهی، نه به عنوان همسر ایشان بلکه به عنوان ولی خدا، بهترین الگو برای دفاع از اصل ولایت و حق امامت است که باید همواره در مقابل چشمان ما باشد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به خطبه آتشین حضرت زهراء (س) در دفاع از جایگاه ولایت و تلاش در جهت افشای غصب حق امامت، این عملکرد را بهترین الگو برای جامعه ایمانی خواند و آن را نتیجه «قرب الهی» دانست.

 

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به تعبیر پیامبر اکرم (ص) درباره حضرت فاطمه (س) که فرمودند «فاطمهُ بضعهٌ منی یریبنی ما ارابها و یوذینی ما آذاها»، تصریح کرد: واضح است که مقصود پیامبر اکرم (ص) این نبوده که حضرت زهرا (س) پاره ای از تن و بدن ایشان بوده است بلکه در اینجا پیامبر به عنوان یک حقیقت علوی مد نظر است و وقتی می فرمایند «فاطمه بضعه منی» یعنی فاطمه (س) بخشی از حقیقت وجودی ایشان است که هر که او را بیازارد یا پریشان سازد، گویی پیامبر (ص) را آزرده است.

رئیس قوه قضاییه چنین تعبیری را دال بر اتحاد نفسانی پیامبر (ص) و حضرت صدیقه کبری (س) دانست و افزود: در روایات دیگری آمده است که حتی خداوند به غضب فاطمه (س) غضب می کند. چنین قرب عظیمی به ساحت ربوبی حق تعالی برای هر کسی فراهم نمی شود و این امر از ویژگی های برجسته حضرت زهرا (س) است.

الگوسازی از سلبریتی ها، فاصله جامعه را با الگوهای متعالی زیاد کرده است

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به غفلت انسان امروزی از خود بر اثر کثرت های متعدد پیرامونی، اظهار کرد: متاسفانه در فضایی که همین صداوسیمای جمهوری اسلامی موجب الگو شدن برخی افراد سطحی و کم مایه تحت عنوان «سلبریتی» می شود، فاصله جامعه با الگوهایی که عوالم باطن را سیر کرده اند و فعل و گفتارشان ظهور کلام و عمل حق تعالی است، زیاد می شود و این امر آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

رئیس قوه قضاییه هشدار داد: همه باید مراقب باشیم که دچار «غفلت» نشویم زیرا این امر سرمنشأ همه آسیب هاست و تا زمانی که غافل هستیم نمی توانیم ابعاد وجودی الگوهای متعالی را به درستی درک کنیم و به ضرورت بهره مندی از آنها پی ببریم.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: اگر تمام دنیای مادّی جمع شوند که فقط یک نقص معنوی انسان را برطرف کنند، تا زمانی که عنایتی از باطن، روی ندهد، امکان ندارد که نقص باطنی مان برطرف شود. شناخت نفس کلید یافتن این معارف است. این که اهل الله تاکید کرده اند باید خود را شناخت و مقصودشان شناخت شهودی است، همین است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه با چنین معرفتی می توان فهمید که «نورالسموات و الارض» چه معنایی دارد، به تشریح روایتی از کتاب معانی الاخبار و علل الشرایع شیخ صدوق درباره مقام حضرت فاطمه (س) پرداخت و اظهار کرد: در این روایت، راوی از امام صادق (ع) سوال می کند که چرا حضرت فاطمه (س) را «زهرا» نامیده اند؟ امام در پاسخ می فرمایند « لأنّها کانت إذا قامت فی محرابها زَهَرَ نورُها لأهل السماء کما تَزهَر نور الکواکب لأهل الأرض» یعنی دلیلش این است که وقتی حضرت فاطمه (س) در محراب به عبادت می ایستاد، نورش برای اهل سماء - که به نظر می رسد مقصود از سماء، باطن عالم باشد -  چنان می تابید که نور ستارگان بر اهل زمین می تابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.