جبار کوچکی‌نژاد از تقاضای «اعمال ماده ۲۳۴ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس» برای بررسی «رانت استانداری‌ها در ایجاد و احداث برخی شرکت‌های اقتصادی سودجو» از سوی جمعی از نمایندگان مجلس خبر داد و افزود: این شرکت‌ها به نوعی حیاط خلوت برخی استانداری‌ها شده و استانداری‌ها بسیاری از منابع کشور را به سمت این شرکت‌ها سوق می‌دهند تا از این طریق به پرداخت‌های غیرقانونی بپردازند. این رویه فساد زا بوده و می‌تواند امور اقتصادی کشور را تحت شعاع خود قرار دهد.

 
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تقاضای اعمال ماده ۲۳۴ درباره تخلفات استانداری‌ها به هیئت رئیسه مجلس ارسال شده است.

ماده ۲۳۴ چه می‌گوید؟

ماده ۲۳۶ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به تازگی و با توجه به تغییرات آئین نامه داخلی مجلس به ماده ۲۳۴ تغیر عددی داده است. این ماده آیین نامه داخلی مجلس تاکید دارد هرگاه حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان و یا هر کدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسؤولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام کنند، موضوع بلافاصله از طریق هیئت رئیسه برای رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌شود.

کمیسیون حداکثر طی ۱۰ روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیئت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

در تبصره ۱ این ماده چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع برای رسیدگی به قوه قضاییه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.