این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در مراسم بزرگداشت خود که عصر امروز (سه‌شنبه، ۲۵ دی‌) در خانه کتاب برگزار شد در بخشی از صحبت‌های خود با بیان این‌که انگار برای نویسندگان کودک و نوجوان سخت شده که یک اثر را چند بار چکش‌کاری کنند، بیان کرد: «این کم‌توجهی‌ها که از روی شرایط اقتصادی فعلی است، کیفیت آثار ادبی کودک و نوجوان را پایین می‌آورد. جایی که دولت وظیفه دارد به این مساله وارد شود، وارد نمی‌شود، همچنین جایی که نباید وارد شود، وارد می‌شود. در چنین شرایطی است که این بزرگداشت مرا خوشحال نمی‌کند؛ هرچند به قول قطب‌الدین صادقی ما به این امیدواری محکومیم.»

او در ادامه به دلیل غیراجتماعی خوشحال نبودنش نیز اشاره کرد و گفت: «برای این بزرگداشت چند مصداق در ذهنم آمد؛ یکی این‌که شاید قرار است بازنشست بشوم و می‌خواهند بگویند که خوب بودی ولی به شرط این‌که دیگر ادامه ندهی. همچنین این‌که بچه‌های شر را همیشه مبصر می‌کنند و البته یاد پلو و خورشت قبل از اعدام هم افتادم. اما این‌جور خودم را توجیه می‌کنم که این بزرگداشت در واقع احترام به ادبیات کودک و نوجوان است نه یک فرد، و این یک فرد بهانه بوده است.»

حجوانی همچنین ضمن ابراز خوشحالی و قدردانی از کسانی که در مراسم بزرگداشتش حضور یافته و آن را تدارک دیده‌اند، گفت که سعی می‌کند از امشب مهدی حجوانی‌ای باشد که تصویر کرده‌اند.

نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب نیز در این مراسم درباره مهدی حجوانی گفت: «حجوانی نمادی از تعقل و اعتدال در چند سال فعالیتش بوده است و همواره سعی کرده از افراط و تفریط دوری کند. نکته‌ای هم که همیشه مدنظر قرار داده بحث آموزش است.»

او در ادامه افزود: «حجوانی از نظر شخصیتی و نگرش فکری به نشر و ویرایش شخصیت اثرگذاری بوده است. او سردبیر مجله کتاب ماه کودک و نوجوان بود که ۹۶ شماره از این مجله توسط او سردبیری شد. همچنین نزدیک ۵۷ سرمقاله در این مجله منتشر کرده است و ۱۹۲ نشست با انتشار این مجله برگزار کرده و ۶۷۰ کتاب را مورد نقد و ارزیابی قرار داده است. همچنین از او در این مجله ۲۰۰ گزارش منتشر شده است.»

حسینی‌پور با بیان اینکه حجوانی به تنهایی هم نهاد بوده و هم نهادساز، اظهار کرد: «نهادهای او نسل‌پروری کرده است و وقتی به دنبال این بودیم که از میان نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان برای یکی‌شان مراسم بزرگداشت برگزار کنیم همه حجوانی را انتخاب کردند که این نشان‌دهنده محبوبیت او در تمام حوزه‌هاست.»

مدیرعامل خانه کتاب همچنین سرمقاله مهدی حجوانی با عنوان «چهل» را که در شماره ۴۱ و ۴۲ مجله کتاب ماه کودک و نوجوان منتشر شده بود، برای حاضران خواند.

در ادامه این برنامه همچنین رضا هاشمی‌نژاد، مدیر نشر افق و از دوستان قدیمی حجوانی یادداشتی را که مملو از طنز و خاطرات سال‌های دوستی آن دو بود خواند.

سیدعلی کاشفی خوانساری، سردبیر فصلنامه «نقد کتاب کودک و نوجوان» دیگر کسی بود که درباره حجوانی سخن گفت و اظهار کرد: «در دو دسته می‌توان در مورد مهدی حجوانی صحبت کرد که یکی کارها و دیگری شخصیت اوست. یکی از مهمترین ویژگی‌های او معلمی و استادی است. جایگاه ایشان به عنوان مترجم و داستان‌نویس و همچنین روزنامه‌نگار ادبیات کودک و نوجوان در این سال‌ها تاثیرگذار بوده است و جدا از بحث‌های کاری جا دارد راجع به شخصیت ایشان و همچنین اعتدال‌شان صحبت کنیم.»

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان افزود: «موضوع دیگر نگاه دینی و معنوی ایشان است؛ نگاهی که بخشی از آن ریشه در خانواده و بخشی دیگر ریشه در کوشش و تلاش ایشان دارد.»

کاشفی در ادامه با بیان این‌که به عنوان شاگرد ایشان فکر می‌کنم تجلیل کامل‌تر فراهم آوردن زمینه‌های مختلف در ادبیات کودک و نوجوان است، گفت: «مثلا «پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان» که دو سال است انتشار آن متوقف شده یا لاک‌پشت پرنده مجددا به فعالیت‌شان ادامه دهند. همچنین مقالات ایشان گردآوری و ترجمه شود و به انجمن نویسندگان کودک و نوجوان هم ارج نهاده شود.»

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، دیگر سخنران این برنامه بود که با بیان ارتباط خوب مهدی حجوانی با سازمان‌های دولتی و غیردولتی اظهار کرد: «نمی‌دانم چطور برای گرامیداشت، او را به این‌جا آورده‌اند چون هر جا هر کاری می‌کند بی‌توقع است و به دنبال اسم نیست.»

او افزود: «معلوم نیست که حجوانی مدیر دولتی است یا غیردولتی. من هیچ مدیر دولتی‌ای را نمی‌شناسم که چنین جایگاه مردمی‌ای داشته باشد و این به آن خاطر است که حجوانی خودش است.»

همچنین علی‌اصغر سیدآبادی که به عنوان مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد، اما خودش تاکید داشت که به عنوان دوست حجوانی در این مراسم حضور دارد با بیان خاطراتی طنز از این نویسنده کودک و نوجوان گفت: «حجوانی یکی از ویژگی‌هایش که احساس مسئولیت فردی و اجتماعی‌اش است، به روحیه معلمی‌اش برمی‌گردد. ما در حالی که خیلی به دنبال چیزی که بیان می‌کنیم و می‌نویسیم، نیستیم او اتفاقا آدم ول‌نکنی است. همچنین در بحث‌های نظری و نقد روحیه معلمی دارد.»

در پایان این مراسم که با حضور افرادی همچون فریدون عموزاده‌خلیلی، اسدالله شعبانی، جواد محقق، جعفر توزندجانی، حمیدرضا شاه‌آبادی، نادر قدیانی و... همراه بود با هدایایی از مهدی حجوانی تقدیر شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.