استعفای جیم یونگ کیم، رییس بانک جهانی از اول فوریه اجرا می‌شود. کیم ۵۹ ساله که در سال ۲۰۱۷ به مدت پنج سال دیگر در سمتش ابقا شد قرار بود تا سال ۲۰۲۲ این سمت را حفظ کند.

وی که یک پزشک و مدافع سلامت عمومی بود، برای نخستین و دومین دوره ریاستش از سوی باراک اوباما، رییس جمهور سابق آمریکا انتخاب شده بود.

جیم یونگ کیم برای فاینانس پروژه‌های انرژی سبز و توقف سرمایه‌گذاری در زغال سنگ تلاش بالایی کرد اما تاکنون از برخورد علنی با دولت ترامپ پرهیز کرده بود.

دو منبع آگاه از خبر استعفای کیم که به هیات مدیره بانک جهانی اعلام شده است، اظهار کردند وی این سمت را با خواست خود ترک کرده و از سوی دولت ترامپ تحت فشار قرار نگرفته است.

با این حال دونالد ترامپ از نفوذ بالایی برای انتخاب جانشین کیم برخوردار خواهد بود زیرا آمریکا سهم زیادی در حق رای در بانک جهانی دارد. رییس بانک جهانی معمولا یک آمریکایی است که توسط دولت آمریکا انتخاب می‌شود.

این بانک بدون ارایه اطلاعات بیشتر اعلام کرد: کیم قصد دارد بلافاصله به شرکتی بپیوندد که به سرمایه‌گذاری زیرساخت در کشورهای در حال توسعه متمرکز است.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، کریستینا جورجیه‌وا که در سال ۲۰۱۷ مدیراجرایی بانک جهانی شد، پس از کناره گیری کیم، به عنوان رییس موقت این نهاد خدمت خواهد کرد. وی که بلغارستانی تبار است پیش از این سمتهای ارشد را در اتحادیه اروپا داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.