با آنکه پیش‌بینی می‌شود به‌زودی موضوع حل شود و تعطیلی نهادهای دولتی پایان یابد، اما بروز اختلاف نظر بر سر این موضوع نه چندان مهم سبب نگرانی سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان در باره میزان توانایی دولت و کنگره در حل اختلاف‌نظرها شده است. اکنون که هر دو مجلس نمایندگان و سنا در کنترل جمهوری‌خواهان است، ترامپ نتوانسته برای تامین بودجه احداث دیوار حمایت تعداد کافی از نمایندگان را کسب کند. تصور کنید از ابتدای سال جدید میلادی که مجلس نمایندگان در کنترل دموکرات‌ها قرار خواهد گرفت روند تصمیم‌گیری‌ها تا چه حد دشوارتر می‌شود.

درباره تاثیرات اقتصادی تعطیلی نهادهای دولت آمریکا دیدگاه‌های مختلف مطرح شده؛ اما اکثر کارشناسان معتقدند این تعطیلی تاثیرات فوری و بزرگ بر اقتصاد آمریکا ندارد. البته به باور آنها بروز اختلاف سبب نگرانی سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان و احتیاط آنها خواهد شد و از این جهت اثرات اقتصادی تعطیلی بزرگ خواهد بود.

عده‌ای معتقدند اقدام ترامپ در تعطیل کردن دولت از لحاظ سیاسی برای او سودمند است؛ زیرا پافشاری بر احداث دیوار در مرز مکزیک که وعده انتخاباتی او بوده نشان می‌دهد او کسی است که به وعده‌های خود پایبند است. تحلیلگران معتقدند به‌زودی مذاکره بین دولت و کنگره آغاز می‌شود و با رد و بدل شدن برخی امتیازها، بودجه مورد نظر ترامپ تامین می‌شود. در مطالب حاضر به اثرات اقتصادی و سیاسی تعطیل شدن نهادهای دولتی در آمریکا، آنچه احتمالا رخ خواهد داد، زیان‌ها و فواید این تعطیلی برای ترامپ و دموکرات‌ها و بروز نشانه‌های شکاف در ساختار سیاسی آمریکا اشاره شده است.

 

احسان آذری‌نیا