حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به آخرین وضعیت اجرای "spv" از سوی اتحادیه اروپا، گفت: به نظر بنده اتفاق راهبردی در مناسبات اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا رخ نخواهد داد.

وی با بیان اینکه توافق مالی بین ایران و اتحادیه اروپا "spv" در زمینه اقتصادی ابتکار راهبردی نیست، ادامه داد: این توافق می‌تواند از لحاظ سیاسی، راهبردی بین دو طرف باشد، اروپایی‌ها از آمریکا می‌ترسند و نمی‌توانند سازوکار اقتصادی با ایران تعریف کنند، اما از لحاظ سیاسی، عزم لازم را دارند و ایران هم می‌تواند از این ظرفیت برای ارتباط با کشورهای مختلف دنیا استفاده کند تا مانع از ایجاد محاصره علیه کشورمان شود.

فلاحت‌پیشه اظهار داشت: برای ما مهم این است که در برابر فشارهای حداکثری آمریکا، بیشترین مقاومت را داشته باشیم و با کشورهای مختلفی که انگیزه سیاسی لازم برای هزینه‌کرد در مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا را دارند، همکاری کنیم.

نماینده اسلام‌اباد غرب در مجلس درباره بخش‌های که ایران و اروپا قرار است بر روی آنها کار کنند، توضیح داد: گفته شده یکی از بخش‌های که ایران و اتحادیه اروپا بر روی آن تعامل خواهند داشت بحث دارویی است البته پس از اعلام رای دادگاه لاهه آمریکایی‌ها نیز اعلام کردند که حوزه دارویی، غذایی و کشاورزی جزء تحریم‌ها نیستند.

رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با بیان اینکه تاکنون مسئولان وزارت خارجه اطلاعاتی درباره اینکه کدام کشور اروپایی پذیرای شرکت ثبت شده برای "spv" را به ما اعلام نکرده‌اند، گفت: اخیراً نیز در جلسه‌ای که اعضای کمیسیون با وزیر امور خارجه داشتند، اعضای کمیسیون درخواست داشتند هرچه سریعتر این موضوع مشخص و نتیجه آن به ملت اعلام شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.