استفاده از ارزهای ملی

قاسمی درباره مبادلات ایران با ارزهای ملی با کشورهای دیگر هم افزود: این صرفا خواست ما نیست. خیلی از‌ کشورهای جهان و برخی در منطقه با توجه به سیاست‌های آمریکا ‌نقش دلار و‌ مشکلات ناشی از آن در بازارهای مالی و ارزی، یک تفکر جدید وجود دارد که کشورها چگونه می‌توانند بدون دلار و دیگر ارزها، با استفاده از ارزهای ملی تجارت‌های‌ خود را انجام دهند. کشورهایی مانند ترکیه، چین و روسیه و حتی اروپا در این زمینه بررسی‌های‌ زیادی انجام داده‌اند. این ایده بیش از گذشته درحال مطرح شدن است، برخی کشورها با جدیت بیشتری وارد شده و ما با آنها مذاکرات و نشست‌های مشترکی داشته‌ایم و هنگامی که به مرحله اجرا برسد بیشتر می‌توانیم درباره آنها صحبت کنیم. در شرایطی که آمریکا به‌دنبال تداوم و تشدید کارشکنی خود بر ر‌وابط تجاری ایران است نمی‌توانیم جزئیات بیشتری در این باره بگوییم.

تاثیر برگزیت بر گفت‌وگوهای برجامی

سخنگوی وزارت‌خارجه درباره بحث خارج شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت و اثر آن بر برجام گفت: این مباحث که روابط دوجانبه با اتحادیه باشد (با توجه به خروج انگلیس) بحثی قدیمی است. درخصوص برگزیت یا نبود انگلیس در گروه ۳ (سه کشور اروپایی)، اگر لندن در این گروه نباشد مثل چین و‌ روسیه می‌شود. هر آنچه مربوط به برگزیت است مساله داخلی انگلیس و اتحادیه اروپا است و فکر نمی‌کنم نهایتا در نقشی که ۱+۴ باید داشته باشد، خللی ایجاد کند، بنابراین کماکان دولت انگلیس به‌عنوان یکی از طرف‌های مذاکره با ایران‌ در برجام متعهد به حفظ آن و مساعدت برای انجام تعهداتی هستند که براساس برجام به انجام آن موظفند.

سفر ظریف به قطر

بهرام قاسمی در ادامه افزود: نشست دوحه نشست جدیدی نبود اما با توجه به نقشی که در این برهه می‌توان داشت و با توجه به طیف متنوع حضار از مقامات سیاسی و فکری و با توجه به دعوت از ظریف یک سفر یک روزه انجام شد و در حاشیه نشست فرصت خوبی برای صحبت با مقامات منطقه و خارج از منطقه وجود داشت، خصوصا با مقامات قطر یک تبادل و رایزنی عالی وجود داشت و گام‌های خوبی برداشتیم.

طرح اخراج بستگان مقامات ایران از آمریکا

قاسمی درباره اقدام برایان هوک برای بررسی اخراج بستگان مقامات ایرانی از آمریکا نیز گفت: ایشان‌ حرف‌های  بی‌ربط زیاد می‌زند و خیلی نباید جدی‌بگیریم . وی یک‌ عنصر ضدایرانی است که هر لحظه تلاش دارد برای ایران مشکل ایجاد کند، ماموریت وی ایجاد جنگ روانی و تشویش اذهان عمومی است. این حرف یاوه‌ای بیش نیست و نباید بهای زیادی به سخنان وی که زیاد هم صحبت می‌کند، داد. در سیاست خارجی هر اقدامی پاسخ خواهد داشت اما اعلام نخواهد شد، این‌ موضوعات در داخل کشور بررسی شده و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

جایگزینی سفرای بازنشسته

قاسمی درباره سفرای بازنشسته ایران در سازمان ملل، آلمان و ترکیه گفت: تقریبا برای همه کشورهایی که سفرایمان ماموریت‌شان در آنجا تمام شده یا همکارانی که با توجه به قانون جدید بازنشستگی با وضعیت جدید مواجه شده‌اند، کارها‌ برای جایگزینی درحال پیشروی است و درحال طی فرآیند پروتکلی است. اما برای این سه کشور رایزنی‌ها انجام شده و خوشبینم طی روزهای آینده برای‌ این سه مورد بتوانیم نهایی کنیم و بعد از طی مراحل پروتکلی و قطعی شدن اعلام شود.

برنامه موشکی

سخنگوی وزارت‌خارجه درباره سخنان اروپایی‌ها و غربی‌ها درباره برنامه موشکی ایران اظهار کرد: اینها مباحث جدیدی نیست، اما خبرساز است. ما در گذشته هم بیان کردیم هیچ دو کشوری نیستند که درباره همه مسائل اشتراک‌نظر داشته باشند. درخصوص موشکی با برخی اروپایی‌ها اختلاف‌نظر بیشتر و‌ با برخی اختلاف‌نظر کمتری داریم، به نظر ما نگرانی برخی‌ها‌ بی‌ربط نیست و ناشی از کسانی است که به جنگ روانی سختی علیه ایران مشغول هستند، ما شاهد ابراز نگرانی برخی مقامات اروپایی و غیراروپایی‌ درباره برنامه موشکی هستیم اما برنامه موشکی ایران یک سیاست دفاعی ملی است و هیچ منافاتی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد و ناشی از‌ تجربه تاریخی است. ما مثل کشورهای منطقه به‌دنبال خرید امنیت و سلاح نیستیم، ما به‌دنبال اتکای به توان داخلی برای تامین امنیت خود هستیم. هیچ کشوری نمی‌تواند به ما تضمین امنیتی دهد، برنامه موشکی ما بازدارنده و دفاعی است و‌ علیه هیچ‌ کشوری نیست. ما نمی‌توانیم از برنامه دفاعی خود چشم‌پوشی‌ کنیم. کشورهای دیگر باید این را درک کنند، انگلیسی‌ها اخیرا مواضع تندی داشتند که ناشی از استانداردهای دوگانه است، از یکسو‌ سلاح صادر کرده و‌ موجب تشدید‌ نزاع می‌شوند، اما از سوی دیگر معترض برنامه موشکی ایران می‌شوند. موشک‌های ما برای حمل‌کلاهک هسته‌ای نیست، اجازه نمی‌دهیم که بتوانند ما را در این حوزه محدود کنند. ما با همه کشورها درباره مسائل مختلف از جمله موشکی صحبت و گفت‌‌وگو و شفاف‌سازی کرده و می‌کنیم، اما در این زمینه به هیچ‌وجه مذاکره نخواهیم داشت، ما نمی‌توانیم امنیت خود را قربانی چنین شعارهایی کنیم.

واکنش به عضویت اسرائیل در FATF

سخنگوی وزارت‌خارجه درباره عضویت اسرائیل در FATF و تاثیرات احتمالی آن نیز گفت: وزارت‌خارجه کارش انتقال نظراتش در حوزه سیاست خارجی به نهادهای قانونی و داخلی است. وزارت‌خارجه تلاش‌های خود را انجام داده است. مساله حضور این رژیم در این کارگروه، خیلی فرقی نمی‌کند، چه باشد و چه نباشد سیاست‌های‌ مخرب خود را ادامه می‌دهد.

لغو روادید با کشورهای همسایه

قاسمی درباره لغو روادید با کشورهای همسایه نیز گفت: در روابط خارجی مسائل سیاسی موضوع یک‌طرفه‌ای نیست، لغو روادید یکباره رخ‌ نمی‌دهد. مذاکرات و تماس‌های ما در حوزه کنسولی و تسهیل آمد و شد وجود داشته و‌ دارد و‌ ادامه خواهد داشت، اما بستگی به دو طرف‌ دارد و‌ باید زیرساخت‌های لازم انجام شود. اراده ما بر تسهیل بیشتر آمد و شدها است اما این مساله زمانبر است.