واشنگتن اخیرا در تازه‌ترین اقدام خود علیه پاکستان، نام این کشور را به لیست سیاه کشورهای نقض کننده آزادی مذهبی افزود.

مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا روز سه شنبه هفته جاری در بیانیه ای اعلام کرد که وی نام پاکستان را در گزارش سالانه خود به کنگره افزوده است و این به معنای افزایش فشار دولت آمریکا به دولت پاکستان می‌باشد که حتی می‌تواند به اعمال تحریم‌ علیه اسلام آباد منتهی شود.

وزیر خارجه آمریکا در این باره اعلام کرد: اسلام آباد را در لیست کشورهائی با نگرانی های خاص در ارتباط با محافظت از مردم در عبادت هایشان مطابق با اعتقادات آن ها قرار داده ایم.

وزارت امور خارجه پاکستان نیز روز گذشته چهارشنبه در پاسخ به این بیانیه، آن را یکجانبه و سیاسی خواند.

پس از آنکه آمریکا نام پاکستان در لیست کشورهای ناقض حقوق اقلیت های مذهبی قرار داد سفیر این کشور در پاکستان به وزارت خارجه احضار شد.

وزارت خارجه پاکستان که پیش از این ادعای آمریکا را رد کرده بود، در نامه‌ای شدیدالحن اعتراض خود را به وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد.

در این نامه آمده است: آمریکا بهتر است به جای اتهام زنی به پاکستان مشکل مسلمانان کشمیری که سال‌ها است از سوی هند تحت ظلم قرار گرفته‌اند را حل کند.

وزارت خارجه پاکستان تاکید کرد: کشورهای دوست و هم پیمان آمریکا به نقض آشکار حقوق اقلیت‌های مذهبی از جمله مسلمانان دست می‌زنند ولی واشنگتن هیچ برخوردی انجام نمی‌دهد.

البته سفارت آمریکا در این کشور نیز توضیح داده است که برغم فهرست سیاه، تحریمی علیه پاکستان اعمال نشده است.

پیش از این نیز، ۲۹ آبانماه دولت پاکستان در اعتراض به اظهارات ضدپاکستانی اخیر رییس جمهور آمریکا، کاردار سفارت این کشور در اسلام آباد را به وزارت امورخارجه احضار کرد.

آن زمان، وزارت امورخارجه پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد: دولت پاکستان اعتراض شدید خود را به اتهامات بی پایه و اساس رییس جمهوری آمریکا به «پل جونز» کاردار سفارت این کشور ابلاغ کرد.

قائم مقام وزارت امورخارجه پاکستان با ابراز تاسف دولت این کشور از توییت های اخیر و اظهارات رییس جمهوری آمریکا گفت: چنین اظهارات بی اساسی در مورد پاکستان کاملاً غیرقابل قبول است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.