&#۳۹;کیم جونگ نام &#۳۹; برادر ناتنی «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی ۱۳ فوریه ۲۰۱۷ (۲۵ بهمن ۹۵) هنگام بازگشت به خانه خود در ماکائو از فرودگاه بین المللی کوالالامپور، مورد حمله دو زن با ملیت‌های اندونزیایی و ویتنامی قرار گرفت و ساعتی بعد به سبب مسمومیت شدید ناشی از اسشتمام گاز اعصاب درگذشت.

&#۳۹;دوان زی هونگ&#۳۹;۲۹ ساله ویتنامی و &#۳۹;سیتی آسیه&#۳۹;۲۵ ساله اندونزیایی از ابتدای دستگیری مدعی شدند که تصور می‌کردند تمامی صحنه جنایت تنها یک فیلم برداری دوربین مخفی بوده و آن‌ها در قتل برادر رهبر کره شمالی بی گناه بوده و خود را قربانی یک توطئه می‌دانند.

این درحالی است که برخی دیگر از کارشناسان قضایی این پرونده می‌گویند، متهمان اصلی این حادثه توسط ماموران کره شمالی تعلیم دیده بودند.

با این وجود متهمان این قتل در مدت ۲ سال گذشته در جلسات دادگاه همچنان خود را بی‌گناه دانسته و ادعا کردند که فریب خورده‌اند.

برخی رسانه‌های غربی فعال در حوزه جنوب شرق آسیا با انتشار خبری دراین زمینه اعلام کردند یک مقام ارشد دولتی کره جنوبی در ویتنام گفته است که کره شمالی به تازگی از ویتنام به دلیل اتهام علیه زن ویتنامی در این پرونده ترور عذرخواهی کرده است.

طبق گزارش‌های رسانه ای، افکارعمومی در ویتنام از مساله ایجاد شده برای زن تبعه ویتنامی در این پرونده ناراحت و خشمگین هستند.

دولت ویتنام نیز در پی بروز این مساله خواستار عذرخواهی رسمی کره شمالی شده و تهدید کرده که احتمالا روابط را با پیونگ یانگ را به حداقل خواهد رساند.

این اظهارات پس از سفر هفته گذشته ری یونگ هو وزیر امورخارجه کره شمالی به ویتنام مطرح شد.

دیلی تلگراف در گفت: وگو با وکیل هونگ زن ویتنامی عامل ترور برادر ناتنی رهبر کره شمالی نوشت: هونگ به دلیل علاقه بسیار زیادش به تبدیل شدن به یک چهره و شخصیت تلویزیونی فریب خورده و مورد هدف قرار گرفته است.

کره شمالی تاکنون رسما هر نوع دخالت خود را در ترور کیم جونگ نام رد کرده است.

کیم جونگ نام پسر ارشد «کیم جونگ ایل» رهبر سابق کره شمالی بود که تا سال ۲۰۰۱ به عنوان وارث پدر و رهبر بعدی این کشور شناخته می‌شد.

&#۳۹;ری یونگ هو&#۳۹; وزیر امور خارجه کره شمالی در سفر چهار روزه خود با مقامات دولت ویتنام درمورد نتایج اصلاحات &#۳۹;Doi Moi&#۳۹; (نوسازی) اقتصادی ویتنام که از سال ۱۹۸۶ تاکنون دراین کشور اجرا شده و سبب فقر زدایی و رشد و توسعه در ویتنام شده، گفت: وگو و رایزنی کرد.

این سفر درحالی انجام شد که آمریکا از همه کشور‌های جهان خواسته تا پیش از خلع سلاح هسته‌ای توسط پیونگ یانگ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی را رعایت کنند.

ویتنام با رشد اقتصادی ۷ درصد پرسرعت‌ترین رشد اقتصادی را پس از چین و هند به خود اختصاص داده است.

در ماه‌های اخیر، کره شمالی که بشدت تحت تحریم اقتصادی شورای امنیت به دلیل توسعه برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای قرار دارد، اعلام کرده که قصد دارد مدل اقتصاد ویتنام را برای رفع مشکلات اقتصادی اش به کار گیرد.

وزیر امورخارجه کره شمالی پس از سال‌ها در اواسط ماه جاری در راس یک هیات عالی رتبه به ویتنام سفر کرده که ناظران منطقه‌ای آن را تلاشی در جهت گسترش همکاری‌های اقتصادی پیونگ یانگ با کشور‌های جنوب شرق آسیا بدون توجه به پافشاری آمریکا در حفظ تحریم‌های کره شمالی ارزیابی می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.