خدا رحم کرد که رئیس جمهور نشدم که دلار ۵ هزار تومان شود!

 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، در پاسخ به این پرسش که اگر شما رئیس جمهور می شدید وضعیت کشور بهتر بود،در سخنانی کنایه آمیز  گفت: خدا رحم کرد که رئیس جمهور نشدم که دلار پنج هزار تومان شود! رئیسی در ادامه افزود: باید منابع و مصارف ارزی به درستی مدیریت شود. نقدینگی اگر در اختیار تولید قرار نگیرد، به سیل بنیان کن تبدیل می‌شود. رئیسی در پاسخ به این سوال که اگر شما بودید چه می کردید؟ گفت: ما تولید مسکن را متوقف نمی‌کردیم، قانون فرانسه را بر قانون مترقی محیط زیست خود ترجیح نمی دادیم، مرکز هوشمند  در رابطه با کنترل قاچاق بنزین را تعطیل نمی‌کردیم. تولیت آستان قدس رضوی همچنین درباره مالیات آستان قدس خاطرنشان کرد: آستان قدس مالیات ارزش افزوده و مالیات تکلیفی می پردازد، اما مالیات را هم باید از یقه سفیدها گرفت که فرار مالیاتی می‌کنند.

 

قالیباف نمی خواست کاندیدا شود

رئیسی در پاسخ به سوال دیگری درباره انتخابات اخیر ریاست جمهوری، اظهار کرد: آقای قالیباف نمی‌خواست کاندیدا شود و گفت که آمادگی دارم به شما کمک کنم، اما من گفتم مانع حضور هیچ کس نخواهم شد. آقای جلیلی هم گفت اگر شما بیایید، من دیگر نمی آیم. تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: آقای قالیباف اظهار کرد پس من کاندیدا می شوم و بعد نگاه می کنیم به سنجش آرا و پس از نظرسنجی مناظره سوم طبق وعده‌شان کنار رفتند. البته من به هیچ کس از کاندیداها نگفتم که شما نیایید و آقای میرسلیم گفت فکر می‌کنم کسانی که به من رای می دهند به فرد دیگری رای نخواهند داد، گفتم پس بمانید. وی گفت: رقبای ما پس از پیروزی، دو سه روز بعد انتخابات همان حرف‌های ما را اجرایی کردند، در حالی که زمان انتخابات مرکز پژوهش های مجلس چند جزوه علیه برنامه من پخش کردند.وی افزود: تفاوت من با رقیبم این است که ما به استقلال کشور معتقدیم اما او آب خوردن را هم به بیگانه متصل می کرد.

انتخابات ۹۶ از انتخابات های پرتخلف بود

این نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری درباره تخلفات این انتخابات گفت:  انتخابات ۹۶ از انتخابات‌های پرتخلف کشور بود و ما هم بیش از ۶۰۰  گزارش داشتیم، اما من معتقد بودم که نباید کشور با بحران مواجه شود، لذا با این که بسیاری از ادارات دولتی را ستاد انتخاباتی خود کرده بودند، اما گفتم صرفا به تخلفات رسیدگی شود تا سنگ بنایی برای آینده نشود و دولت مستقر به خود اجازه ندهد دست به هر کاری بزند.رئیسی همچنین با اشاره به این که جمنا کارش اشکالاتی داشت و باید یک بازنگری در کارش بکند، ادامه داد: آمدن من به میدان نتیجه جمنا نبود و تا اسفند ۹۵ هم تصمیم نداشتم کاندیدا شوم، اما دعوت جریانات مرا به تکلیف وا داشت، الان هم اگر برگردم به آن روز، همان تصمیم را می گیرم اما امروز هیچ فعالیت انتخاباتی ندارم. چرا که مسئله امروز ما انتخابات نیست ، بلکه گفتمان امام و رهبری و کارآمدی نظام است‌

 

پاسخ رئیسی به سؤالی درباره اعدام منافقان در سال ۶۷

معاون اول سابق قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی درباره اعدام های منافقان در سال ۶۷  با بیان این که «در همین تهران روزی ۱۰۰ تا ۱۲۰ ترور صورت می گرفت، از نیروهای انقلابی و هرکس که عکس امام را در مغازه زده بود تا رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس دیوان عالی کشور و ... را کشتند» افزود: در سال ۶۷  پرونده تعدادی از منافقان مورد رسیدگی قرار گرفته بود و دادگاه حکم داده بود و دیوان عالی کشور نیز تایید کرده بود، ولی فورا نیاز نبود که حکم‌شان اجرا شود، مثل همین الان که بعضی پرونده های قاچاق حکم صادر و تایید شده اما نسبت به بعضی دیگر شدت کمتری دارد و اجرا نمی شود. وی افزود: امام خمینی گفتند آن ها که حکمشان تایید شده ولی اجرای آن به دلایلی به تاخیر افتاده ، هیئت هایی بنشینند و بررسی کنند که آیا شرایط اجرای حکم وجود دارد یا نه ؟ فقط برای کسانی که جرم و حکمشان قطعی شده بود. رئیسی گفت :  برخورد امام در جریان نفاق، برای همیشه کشور را از لوث وجود منافقان پاک کرد اما برخی برای آن که هدف برایشان، وسیله را توجیه می کند، نسبت به من و امام و انقلاب تسویه کردند.

 

واکنش  قربانزاده به سخنان رئیسی

در همین حال به گزارش جماران، حسین قربانزاده مشاور قالیباف در یادداشتی با اشاره به سخنان حجت الاسلام رئیسی نوشت: در تمام نظرسنجی‌های قبل از رای گیری، آرای هیچ کس غیر از قالیباف نزدیک به روحانی نبود.وی با اشاره به این که با کنار رفتن رئیسی به نفع قالیباف، شوک بزرگ تری رقم می‌خورد، نوشت: اگر به جای رئیسی، قالیباف می‌ماند، انتخابات به دور دوم می‌رفت. قربانزاده همچنین افزود: این صحبت را که می‌گویند قالیباف گفته «حاضرم در ستاد رئیسی باشم»، امروز شنیدم.

 

جلیلی: برجام توافقی نیست که بتواند منافع کشور را تأمین کند

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نیز در دانشگاه تهران گفت: کسانی می آیند و تجویز واقع بینی می‌کنند، بله خیلی هم خوب است، اما نباید به بهانه واقع بینی، از آرمان ها بگذریم. اتفاقا جالب این است که همان افراد با ژست واقع بینی، شعارهای رمانتیک و موهوم می‌دهند. مثلا می‌گویند اگر امروز برویم و با ترامپ مذاکره کنیم هیچ کس مثل او به ایران امتیاز نمی دهد. جلیلی تصریح کرد: امروز آقایان می‌گویند که انتخابات تمام شد،  می‌گویند باید انسجام ملی داشته باشیم، بله حتما درست است، اما قرار نیست که بازهم ما اشتباهات گذشته را تکرار کنیم. وی اضافه کرد: امروز اروپا حاضر نیست که بگوید در حالی که در مذاکرات برجام حضور داشته و در بطن ماجرا بوده، آمریکا دارد اشتباه می‌کند. حاضر نیستند چنین حرفی را بزنند. فقط می‌گویند ما متاسفیم. تویی که متاسف هستی چگونه عمل کرده ای؟

 

قالیباف: شادی را از مردم گرفته‌اید و سرمایه‌شان را هم یک شبه به نصف تقلیل داده اید!

محمدباقر قالیباف نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ هم در دانشگاه تهران با بیان این که به عنوان فردی با بیش از سه دهه تجربه عرض می‌کنم همه مشکلات اقتصادی با همین شرایط قابل حل است،افزود: البته به شرط آن که به توان خود تکیه کنیم و مهم ترین و اساسی‌ترین توان ما مردم و جوانان این کشورند، نه امید به بیگانه؛ به شرط آن که با تولید کنندگان و با صادرکنندگان مذاکره کنیم نه با بیگانگان. در صف مذاکره باقی نمانیم تا آن ها وعده ‌های سر خرمن به ما بدهند و فرصت ها را از دست بدهیم. به جوانان فرصت و میدان بدهیم و نه به دوستان و هم کیشان و هم حزبان و افراد خسته و بسته و نشسته. به شرط آن که همه دغدغه ما خوب کار کردن باشد و البته که کار خوب کردن و با خرد جمعی حرکت کردن و گوش شنوا برای شنیدن مشورت‌ها و نقدها داشتن. به شرط آن که خدمت به مردم به ویژه مستضعفان و محرومان و مبارزه با دشمنان این ملت، دغدغه اول ما باشد. قالیباف اظهار کرد: جالب این جاست که برخی مسئولان نه تنها مشکل را به صورت ریشه‌ای حل نمی‌کنند، بلکه آن را سیاسی هم می‌کنند و طوری وانمود می‌کنند که انگار رقیب سیاسی آن ها نمی‌خواهد مشکل مردم حل شود. این همان اشباع ناکارآمدی است. وی ادامه داد: آمدید گفتید فلانی تخصص نداشته، شما تخصص دارید که می‌گویید باید برویم از خارج مدیر بیاوریم؟ چرا به جای این همه حرف کار نمی‌کنید برای مردم؟ نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که وقتی کسی کار نکند و دغدغه مردم و مدیریت نداشته باشد چاره‌ای ندارد جز این که وعده خلاف بدهد و تهمت بزند، افزود: تازه به من هم اکتفا نمی‌کنید. به دختر من به پسران من، به همسر من تهمت می‌زنید که امیدوارم قوه قضاییه به شکایت من رسیدگی و نتیجه را اعلام کند. قالیباف با بیان این که به جای این که به سفره خالی مردم فکر کنید و به آن بپردازید، ورود به ورزشگاه و برگزاری کنسرت و ... موضوع اول حرف های شماست، اظهارکرد: البته ما هم با آزادی های اجتماعی موافقیم. در همین حوزه برگزاری مراسم جشن و کنسرت، مگر در تهران و در پارک ها هر شب بیش از ۳۰۰ برنامه برگزار نمی‌شد؟ چرا تعطیلش کردید؟ ما مخالف شادی مردم هستیم یا شما؟ شادی را که گرفته‌اید هیچ، سرمایه‌شان را هم یک شبه به نصف تقلیل داده اید. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان تصریح کرد: تنها راه عزت این کشور، عزت این ملت و افتخار آن، اصلی‌ترین راه مبارزه با دشمنان اصلی ما آمریکا و انگلیس و اسرائیل ومهم ترین خدمت به مردم با هر گرایش و هر سلیقه و با هر دین و آیین و مذهب در این سه کلمه است: کار، کار، کار.

 

هاشمی: اگر دانشجویان نتوانند از فضای باز در دانشگاه ها استفاده کنند، جریان های واپس گرا جای خالی را پر می کنند

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز به مناسبت روز دانشجو تأکید کرد: اگر دانشجویان، به عنوان قشر آزاداندیش و آرمان‌گرا که در بهترین دوران حیات فکری خود به سر می‌برند نتوانند از فضای باز و بسترهای مهیا در دانشگاه‌ها استفاده کنند، جریان‌های واپس گرا و خشونت‌گرا، جای خالی جنبش بالنده دانشجویی را پرخواهند کرد. وی افزود: همان گونه که رکود جنبش دانشجویی در دهه ۹۰ و محدود شدن فضای فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی در دانشگاه‌ها موجب شد فضای فعالیت جنبش دانشجویی که می‌توانست آثار مثبتی هم برای خود دانشجویان و دانشگاه و هم برای جامعه و مسئولان به همراه داشته باشد، جای خود را به اعتراضات کور وخشونت آمیز در دی ماه گذشته بدهد.

خانیکی: در دانشگاه باید آزادی وجود داشته باشد

هادی خانیکی استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب هم در مراسم روز دانشجو در شیراز گفت: در دانشگاه‌ها باید آزادی تحقیق، بحث، مطالعه و آزادی در دیگر زمینه‌های مرتبط وجود داشته باشد چرا که اگر این ها نباشد دانشگاه دیگر دانشگاه نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.