دومینوی تعطیل کردن دفاتر نمایندگان خودروهای غربی مانند سیتروئن ادامه می‌یابد و آنهایی هم که در ایران می‌مانند در فروش و انتقال لوازم جانبی خودرو با مشکل روبرو می‌شوند. پس با این حساب خریداران خودرو باید چه کار کنند؟

چین سال‌هاست که شریک بزرگ تجاری ایران بوده. حالا که آمریکا همان روابط کمرنگ خود را هم قطع کرده و به دنبال آن شرکت‌های وابسته به آن امکان فعالیت در ایران ندارند، خودروهای چینی تنها جایگزین مدرن بازار خودرو هستند.

photo_2018-12-05_08-22-34

چرا خودرو چینی بخریم؟

مجادله بین خودروی ایرانی و چینی بحثی نیست که انتها داشته باشد. طرفداران خودروی ایرانی معمولا با اشاره به حجم موتور خود، آن را پرقدرت‌تر از نمونه‌های چینی می‌دانند. این در حالی است که در دنیای امروز با ورود نسخه‌های توربوشارژ حجم موتور دیگر از اهمیت افتاده و مصرف بنزین کمتر با پیشرانه ضعیف‌تر مجهز به توربوشارژ قدرت بالا را با سوخت کم‌تر هم‌زمان کرده‌ است. از سوی دیگر بیشتر تولیدات داخلی هنوز از تولید یک سانروف برقی عاجزند اما مسیر خودروهای چینی به سمت امکانات رفاهی بیشتری حرکت می‌کند که سبک رانندگی افراد را تغییر داده است. امکاناتی که عمدتا در برابر قیمت بسیار کمی عرضه می‌شود. دلیل سوم نیز به این برمی‌گردد که اگرچه کشورهای غربی اجازه حضور در ایران را ندارند اما بیشتر خودروهای چینی با همکاری شرکت‌های معروفی مانند بی‌ام‌دبلیو، ولوو، بنز و .... محصولاتی با استانداردهای غربی تولید می‌کنند.

چه خودروی چینی بخریم؟

در سال‌های گذشته یکی از این همکاری‌ها بین شرکت سایک چین و ام‌جی منعقد شد. ایران نیز از این قرارداد بی‌بهره نماند طوری که سال ۱۳۹۵ آمار خرید mgm صفر به ۶۸۲ دستگاه رسید که رقم بسیار کمی در مقایسه با خودروهای اروپایی بود. این آمار برای زمانی است که هنوز ام‌جی۳ به بازار نیامده بود. ساخت ام‌جی ۳ در انگلیس برای اولین بار آمار فروش ام‌جی را زیر و رو کرد. علاوه بر آن پیش‌بینی می‌شود در دوران تحریم دولت درآمد خود از واردات خودرو را با خودروهای چینی جبران کند. همه این دلایل باعث می‌شود در دوران تحریم خرید MG صفر به یک پناهگاه برای مشتری بلندطبع ایرانی تبدیل شود. از سوی دیگر ام‌جی یک خودروی تماما چینی نیست و با اصالت و نظارت بریتانیایی‌ها خودروهای تولیدی خود را به بازار وارد می‌کند.

برای خرید mg  صفر در نمایندگی مدیاموتورز چهار گزینه مقابل ما است. همچنین ام‌جی ۳۶۰ و RX5  تولید داخل هم در دو کارخانه به فروش می‌رسد. RX5  با موتور دو لیتری آخرین خودروی این شرکت است که شهریورماه از آن رونمایی شد. با تولید mg RX5  تعداد شاسی‌بلندهای این شرکت به دو مدل رسید. MG rx5 را خودروسازی فردا می‌سازد که نشان می‌دهد به زودی جایگزینی برای کراس‌آورهای غربی خواهد شد.

گشتاور دو شاسی بلند ام‌جی به ۳۵۰ نیوتون متر می‌رسد اما با مدل قدیمی‌تر می‌توان تا سرعت ۲۰۸ کیلومتر راند. این در حالی است که حداکثر سرعت ام‌جیRX5  به ۱۹۸ کیلومتر رسیده است. با این وجود مصرف بنزین هر دو مشابه یکدیگر است. باید ادعا کرد که این خودرو شباهت زیادی به برادر بزرگ‌تر ( MG GS) دارد با این حال ظاهر آن جذاب‌تر از قبل شده است. از خودرو  MG RX5 مدل برقی هم تولید شده که هنوز در ایران وارد نمی‌شود. این خودرو همچنین فرامین صورتی را هم می‌پذیرد اما بعید است در نسخه بنزینی که قرار است در ایران به فروش برسد عرضه شود.

 

منبع : ویرلن

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.