رهن و اجاره آپارتمان در امیریه

این کالسکه‌ها برای اشراف ساکن این محدوده ساخته شده بودند. اما امروز امیریه محله‌ای است با توسعه‌یافتگی متوسط و نرخ رهن و اجاره آپارتمان در امیریه در آن نسبتا پایین و مناسب اقشار کم‌درآمد است.

نام این محله از ‌کامران میرزا نایب‌السلطنه که ملقب به «امیر جنگ» بوده، گرفته شده است. کامران میرزا در این محله شروع به ساخت باغ‌ها و بناهای متعددی می‌کند. باغ و عمارت امیریه همان زمین‌های جنوبی تحت مالکیت کامران میرزا بود که از شمال به خیابان باغ شاه یا امام خمینی‌ کنونی واز جنوب به خیابان منیریه امروز و از غرب به اراضی وزیر می‌رسید. این باغ و بنا به قدری زیبا بوده که اروپاییان را به سمت خود جذب می‌کرده و توسط آنها مورد عکسبرداری قرار می‌گرفته است. این محله در طی دو دوره تکامل پیدا کرده است که از زمان قاجار آغاز می‌شود و تا پهلوی دوم ادامه می‌یابد. مرحله دوم توسعه محله هم به دوران پهلوی اول بر می گردد.

اگر قصد سکونت و رهن و اجاره آپارتمان در امیریه را دارید، باید بدانید که امیریه امروز، هیچ شباهتی با گذشته خود ندارد و دیگر خبری از آن باغ‌ها و گل‌ها و سرسبزی نیست. امروز امیریه نه تنها اعیان‌نشین نیست، بلکه از برخی لحاظ از جمله فضای سبز دچار کمبود امکانات هم هست. با اجرای طرح نوسازی، بافت‌های قدیمی محله در طی سالیان تخریب شده و با ساختمان‌های چندطبقه جایگزین شده است. البته هنوز هم کوچه پس کوچه‌ها و خانه‌های قدیمی بسیاری در این محل پابرجا هستند. کوچه‌هایی که تا همین چند سال پیش ردپای باغ‌های دوران گذشته در آنها دیده می‌شد.

نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که محله‌ای که در گذشته با نام امیریه شناخته می‌شده اراضی وسیعی را در برمی‌گرفته است. اما امروز بر اساس تقسیمات شهرداری تهران، این محله از شمال به خیابان معیری و ابوسعید، از شرق به وحدت اسلامی، از جنوب به خیابان بشیری و قزوین و از غرب به خیابان کارگر جنوبی محدود می‌شود. برای رهن و اجاره آپارتمان در امیریه، اگر به سراغ آگهی‌های اینترنتی می‌روید، به یاد داشته باشید که بخشی از آگهی‌ها که با عنوان امیریه نشان داده شده‌اند، در واقع در محدوده‌ سابق محله امیریه قرار گرفته‌اند که مثلا محله امیربهادر، قلمستان، فروزش، گمرک و ... را نیز شامل می‌شده است.

البته با جست‌وجوی اینترنتی درمی‌یابیم که هم‌چنان در برخی از معرفی‌ها، محدوده جغرافیایی محله امیریه از ابتدای خیابان ولی‌عصر، حد فاصل میدان راه‌آهن و خیابان امام خمینی اعلام شده است. یا حتی با برخی از مشاوران املاک در منطقه 11 که صحبت کنید، فروزش، امیربهادر و قلسمتان را هم بخشی از امیریه عنوان می‌کنند. در بخش املاک سایت دیوار حتی برخی از آپارتمان‌های اطراف میدان راه‌آهن هم با عنوان امیریه آگهی شده‌اند که به تبع قیمت پایین‌تری هم دارند. به همین دلیل هنگام جست‌وجو به نقطه‌ جغرافیایی دقیق املاک آگهی‌شده دقت کنید.

 

منبع : ویرلن

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.