محسن نراقی - رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران در حاشیه برگزاری نخستین سمپوزیوم صورت ایران، اظهار داشت: شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه باعث شده تقاضا برای جراحی زیبایی بینی افزایش یابد که شاید خیلی از این موارد احتیاج به عمل جراحی نداشته باشند. وظیفه جراحان پلاستیک است که با انتخاب درست بیمار و بر اساس وضعیتی که دارد، نسبت به پذیرش عمل او اقدام کند.

وی با اشاره به افزایش تعداد جراحی زیبایی بینی در کشور، افزود: خیلی ها عمل زیبایی بینی را یک جراحی ساده تلقی می کنند، در صورتیکه در کتاب های متعدد جراحی پلاستیک قید شده است که مشکل ترین جراحی پلاستیک در بدن، عمل زیبایی بینی است. به همین خاطر است که در تمامی همایش های جراحی پلاستیک در دنیا، بیشترین مباحث مربوط به جراحی زیبایی بینی است.

وی با اشاره به اینکه بینی به عنوان عضو مرکزی صورت از اهمیت و حساسیت ویژه ای برخوردار است، تصریح کرد: بینی، تاثیر مهمی در چهره دارد و می توان به عنوان نقطه مثبت یا منفی صورت تلقی شود.

نراقی ادامه داد: بینی، عضوی است که دارای مهم ترین عملکرد تنفسی در بدن است و از این طریق به بافت های بدن، اکسیژن می رسد. به همین دلیل، افرادی که بعد از جراحی های غیرعلمی، سلامت خودشان را از دست می‌دهند، متوجه می‌شوند چه نعمتی را از دست داده اند.

رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران، با تاکید بر اینکه وظیفه پزشک است که در انتخاب بیمار برای جراحی زیبایی بینی درست اقدام کند، گفت: اگر فردی کاندید عمل جراحی نبود، می بایست با مشاوره دلسوزانه، او را از انجام عمل منصرف کرد. بهترین کسانی که کاندید عمل جراحی زیبایی بینی هستند، یا مشکل تنفسی دارند و یا اینکه ناهنجاری یا بد شکلی بینی، تناسب چهره آنها را بر هم زده است.

فرق جراحی پلاستیک در ایران با اروپا

همچنین در سمپوزیوم صورت ایران در تهران «مت استفانلی» - یک جراح فرانسوی اظهار داشت: در جراحی پلاستیک در اروپا و آمریکا، افراد تمایل دارند حداقل تغییر در ظاهر آنها اتفاق بیافتد. در واقع، می توان گفت که 85 درصد متقاضیان جراحی پلاستیک در اروپا، زنان هستند.

وی با اشاره به آمار بالای جراحی زیبایی بینی در ایران، تاکید کرد: قطعا ما تجربه ایران در عمل های راینوپلاستی را نداریم.

این جراح فرانسوی، در پاسخ به این سئوال که وضعیت جراحی پلاستیک در فرانسه و اروپا چگونه است و میزان استقبال جنس زن و مرد از این جراحی ها به چه صورت است، افزود: بیشترین تقاضا برای اندام است و تعداد زنان نسبت به مردان، ۶ به یک است.

این جراح فرانسوی در ارتباط با پوشش بیمه ای این نوع جراحی ها در فرانسه و اروپا، گفت: آن دسته از جراحی های پلاستیک که درمانی تلقی شود، بیمه پوشش می دهد. در مورد جراحی زیبایی بینی، تقریبا شرایط مثل ایران است و اگر پزشک نظر بدهد که جراحی بینی به خاطر مسائل درمانی بوده است، بیمه می پذیرد.

وی تاکید کرد: در اروپا، اگر فردی برای جراحی زیبایی بینی سراغ جراح پلاستیک برود، احتمال اینکه بیمه بپذیرد، خیلی کم است و به همین خاطر، می بایست سراغ جراح دیگری برود.

این جراح پلاستیک اهل فرانسه، با اشاره به آمار بالای جراحی زیبایی بینی در ایران، گفت: در اروپا و آمریکا، دنبال حداقل تغییر در جراحی پلاستیک هستند.

اختلاف نظر جراحان بینی بر سر چیست

همچنین امید کیهان -دبیر علمی اولین سمپوزیوم صورت ایران نیز در سمپوزیوم صورت ایران، با اشاره به تاثیر تحریم ها در برگزاری این سمپوزیوم، اظهارداشت: تحریم ها، خواسته و ناخواسته بر روی برنامه های علمی تاثر گذاشته است.

وی با اشاره به انجام سخنرانیهای آنلاین میهمانان خارجی این سمپوزیوم، افزود: در حدود 10 تا 11 سخنرانی به صورت آنلاین و وبینار، از کشورهای آمریکا و اروپا انجام می شود.

کیهان، در خصوص اختلاف نظر رشته های پزشکی بر سر انجام کارهای زیبایی صورت، گفت: این قبیل اختلاف نظرها بیشتر جنبه تجاری دارد. چرا که هیچ وقت نشنیده ایم بر سر انجام جراحی شکاف کام(لب شکری)، ادعایی صورت بگیرد، چون پول ندارد و البته دردسر هم دارد. اما، دعوا بر سر جراحی زیبایی بینی، به خاطر درآمد این عمل است.

وی تاکید کرد: بر اساس کوریکولوم آموزشی مصوب وزارت بهداشت، سه رشته جراحی دهان، فک و صورت؛ گوش و حلق و بینی و همچنین جراحان پلاستیک زیبایی ، مجاز به انجام این گونه جراحی ها هستند.

کیهان با اشاره به امتیاز بازآموزی برای شرکت کنندگان در اولین سمپوزیوم صورت ایران، اظهارداشت: ۶۰ نفر از کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان و اردن، برای حضور دراین سمپوزیم، ثبت نام کرده اند و همین موضوع باعث بین المللی شدن این سمپوزیوم شده است.

تزریق ژل و بوتاکس در ایران افزایش یافته است/سه روش برای کاهش عوارض جراحی زیبایی

همچنین غلامرضا شیرانی - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در اولین سمپوزیوم صورت ایران، گفت: موضوع گرایش به انجام کارهای زیبایی صورت باید از جنبه های جامعه شناختی و روان شناختی، مورد توجه قرار گیرد تا از افراط و تفریط پرهیز شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بمباران تبلیغاتی زیبایی را یکی از دلایل گرایش به انجام کارهای زیبایی بر روی صورت دانست و افزود: وقتی یک فرد دچار اضطراب و مشکلات روحی و روانی باشد، برای خلاص شدن از این وضعیت به سمت تغییر در چهره ظاهری خود می رود.

به گفته وی، اضطراب ناشی از مشکلات حاکم بر جامعه بر تشدید این نوع رفتارها اثرگذار است.

شیرانی ادامه داد: وقتی جامعه دچار اضطراب باشد، افراد فکر می کنند به لحاظ ظاهری مشکل دارند و سراغ این قبیل رفتارها می روند. در حالیکه اگر جامعه ای آرام و به دور از اضطراب و استرس باشد، افراد به مسائل مهم تر فکر می کنند.

این جراح دهان، فک و صورت، تاکید کرد: اگر سه فاکتور در اعمال جراحی زیبایی صورت رعایت شود، عوارض این قبیل جراحی ها تا حدود زیادی کاهش خواهد یافت.

وی افزود: انتخاب درست بیمار توسط پزشک، طرح درمان مناسب و دانش و تجربه کافی، می تواند تا حدود زیادی از عوارض این قبیل اعمال جراحی زیبایی بکاهد. ضمن اینکه می تواند از تحمیل بار مالی اضافی به نظام سلامت نیز جلوگیری کند. زیرا، اگر عمل زیبایی بینی و سایر نقاط صورت در همان نوبت اول رضایت بخش نباشد، شاهد انجام جراحی های پی در پی خواهیم بود.

شیرانی، از جراحی زیبایی بینی به عنوان شایع ترین عمل زیبایی صورت در کشور نام برد و گفت: تزریق ژل و بوتاکس نیز رو به افزایش است.

وی در خصوص اینکه کدام یک از کارهای زیبایی صورت در مطب قابل انجام است، اظهارداشت: برای آن دسته از کارهایی زیبایی صورت که نیاز به داروی بیهوشی نباشد، در مطب قابل انجام است.

چرا خانم‌ها در جراحی زیبایی افراط می‌کنند

همچنین اسماعیل یزدی - استاد ممتاز بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی تهران در اولین سمپوزیوم صورت ایران، نسبت به برخی رفتارهای اجتماعی که مغایر با فرهنگ ایرانی است، انتقاد کرد و افزود: طبیعت خانم ها این است که به زیبایی توجه کنند و این مسئله عجیبی نیست، اما متاسفانه در برخی موارد بسیار افراطی عمل می کنیم.

این جراح دهان، فک و صورت، ادامه داد: ما شاهد هستیم افرادی که خانواده آنها از بضاعت مالی خوبی برخوردار نیستند، اما هر طور شده به دنبال هزینه کردن برای زیبایی صورت هستند و این علامت خوبی برای جامعه ما نیست.

یزدی تاکید کرد: البته این پدیده فقط مربوط به زیبایی صورت نیست و این قبیل رفتارهای افراطی در سایر موارد و موضوعات جامعه نیز مشاهده می شود.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران، با عنوان این مطلب که نفس زیبایی چیز بدی نیست، افزود: اگر این زیبایی برای گمراهی دیگران باشد، مورد تایید نیست و دور از فرهنگ ایرانی است.

این استاد ممتاز بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی تهران، یکی از دلایل گرایش به جراحی های زیبایی صورت را متوجه ابعاد شخصیتی افراد دانست و گفت: برخی از افراد فقط با گفته‌های اطرافیان خود را مجاب به دست بردن درصورت خود می کنند. در حالی که همین شخص، وقتی عمل زیبایی صورت او مورد توجه قرار نگیرد، از طرف همین اطرافیان است که از پزشک خود طرح شکایت می کند.

یزدی تاکید کرد: یکی از دلایل افزایش شکایت از جراحی های زیبایی، همین قضاوت های اطرافیان در مورد فردی است که عمل زیبایی صورت انجام داده است.

وی در ادامه به موضوع اخلاق پزشکی اشاره کرد و افزود: اخلاق پزشکی را نمی توان در کتاب و فرمول جستجو کرد، بلکه باید در رفتار جامعه پزشکی دیده شود.

یزدی گفت: پزشکانی که رشته خود را خوب بلد هستند و حق الزحمه متعارف می گیرند و در عین حال یک خدمت درجه یک برای بیمار ارائه می دهند، اخلاق پزشکی را رعایت کرده اند، چون وجدان حرفه ای دارند.

وی از صورت به عنوان یکی از حساس ترین نقاط بدن نام برد و افزود: جراحی دهان، فک و صورت، یکی از رشته های پزشکی است که گستره و دامنه فعالیت آن در حوزه درمان، از اهمیت بالایی برخوردار است.

استاد ممتاز بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی تهران، با عنوان این مطلب که گرایش به زیبایی صورت در بین آقایان به خصوص نسل جوان رخنه کرده است، گفت: برخی از زیبایی های صورت که برای خانم ها خط سبز است، برای آقایان خط قرمز تلقی می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.