اوپک به دلیل نگرانی از کاهش قیمت نفت که ناشی از کندی رشد تقاضا و رکورد بالای عرضه از سوی عربستان سعودی، روسیه و آمریکا بوده است درباره کاهش تولید صحبت می‌کند، در حالی که هنوز چند ماه از توافق این گروه و شرکایش شامل روسیه برای افزایش تولید نگذشته است.

ولادیمیر پوتین - رییس جمهور روسیه - درباره این که آیا باید تولید نفت محدود شود، از دادن پاسخ مستقیم طفره رفت اما گفت: درباره وضعیت بازارهای نفت جهانی با دونالد ترامپ - رییس جمهور آمریکا - گفت و گو کرده است.

پوتین به خبرنگاران در سنگاپور گفت: ما باید بسیار دقیق باشیم. هر واژه اهمیت دارد اما این حقیقت که همکاری با اوپک ضروری است، کاملا روشن است و ما با این گروه همکاری خواهیم کرد.

ترامپ هفته جاری گفت امیدوار است که عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک تولید نفت خود را کاهش ندهند. پوتین نیز گفت قیمت نفت حدود ۷۰ دلار در هر بشکه برای روسیه مناسب است.

افت شدید قیمت‌ها، بسیاری از حاضران بازار نفت را شگفت زده کرده است. نفت برنت از رکورد ۸۶ دلار در اوایل اکتبر به ۶۷ دلار تا روز جمعه سقوط کرد. تا چند هفته پیش برخی از شرکت‌های بازرگانی از نفت ۱۰۰ دلاری صحبت می‌کردند.

یک مقام دولتی بلندپایه روسیه به رویترز گفت: تصور می‌کنم تولید نفت نباید کاهش داده شود. ما این کار را در گذشته انجام دادیم اما این یک رویکرد سیستماتیک درست نیست. تولید نفت در روسیه در سال‌های اخیر رو به رشد بوده و هر سال حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده و در آینده نیز به رشد خود ادامه خواهد داد.

سه منبع آگاه اوایل هفته جاری به رویترز گفته بودند اوپک و شرکایش سرگرم مذاکره درباره کاهش تولید به میزان ۱.۴ میلیون بشکه در روز هستند با این حال روسیه ممکن است با چنین کاهش بزرگی همراهی نکند.

یک منبع آگاه دیگر گفت: مسکو ممکن است از کاهش تولید کمتر که از سوی سایر تولیدکنندگان انجام می‌شود حمایت کند.

وی اظهار کرد: تصور می‌کنم یک میلیون بشکه در روز کاهش واقع گرایانه‌تر از ۱.۴ میلیون بشکه در روز است اما این که چه کسی این کاهش را انجام می‌دهد پرسش دیگری است.

پوتین در ماه گذشته اظهار کرده بود که روسیه قادر است ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز به تولید خود اضافه کند.

روسیه ۱۱.۴۱ میلیون بشکه در روز در اکتبر نفت تولید کرد که بالاترین رکورد تولید پس از دوران شوروی سابق بود.

خالد الفالح - وزیر انرژی عربستان سعودی - سطح تولید اکتبر را به عنوان سطح مرجع هر گونه کاهش تولیدی پیشنهاد کرده است.

سطح تولید روسیه در اکتبر حدود ۴۶۰ هزار بشکه در روز بالاتر از ۱۰.۹۴۷ میلیون بشکه در روز بود که این کشور قرار بود تحت توافق کاهش تولید با اوپک، تولید کند.

منبع آگاه دوم گفت: کاهش اندک از سطح تولید اکتبر برای روسیه "برد-برد"‌خواهد بود. از سوی دیگر روسیه ممکن است پیشنهاد کند اصلا کاهش تولیدی صورت نگیرد.

مخالفت شرکت‌های نفت روسیه

کشورهای اوپک و غیراوپک به سرکردگی عربستان و روسیه از ابتدای سال ۲۰۱۷ برای محدود کردن عرضه نفت همکاری کرده‌اند. این تولیدکنندگان تحت فشار ترامپ که خواهان پایین رفتن قیمت‌های نفت بود، در ژوئن با تسهیل محدودیت عرضه موافقت کرده بودند.

این تولیدکنندگان که به عنوان غیررسمی "اوپک پلاس" معروف شده‌اند، در نخستین هفته دسامبر برای تصمیم گیری درباره سیاست تولید نفت در وین دیدار خواهند کرد.

ایگور سچین - رییس شرکت روس‌نفت و متحد کلیدی پوتین، نیز از پاسخ مستقیم درباره ضرورت کاهش تولید طفره رفت و اظهار کرد: قیمت نفت پس از این که تحت تاثیر ابهامات پیرامون تولید نفت ایران صعود کرده بود، اکنون در حال تطبیق یافتن با شرایط بازار است.

روس‌نفت که در ۴۰ درصد از تولید نفت روسیه مشارکت دارد، قصد دارد تولید هیدروکربن مایع خود را از ۴.۷۳ میلیون بشکه در روز در سه ماهه سوم امسال به ۲۴۱ میلیون تن یا ۴.۸ تا ۴.۹ میلیون بشکه در روز در سال میلادی آینده افزایش دهد.

شرکت "گازپروم نفت" که یک تولیدکننده بزرگ دیگر روسیه است آماده است تولید خود را امسال ۲۰ تا ۳۰ هزار بشکه در روز دیگر افزایش دهد و در سال آینده ۵۰ هزار بشکه در روز به تولید خود اضافه کند. واگیت الکپروف، مدیر شرکت لوک اویل هفته جاری با هر گونه کاهش تولید ابراز مخالفت کرد.

افزایش تولید نفت آمریکا مانعی برای اوپک پلاس است. انتظار می‌رود تولید نفت این کشور به ۱۲.۰۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ برسد و با رشد سریع عرضه شیل، زودتر از حد انتظار از مرز ۱۲ میلیون بشکه در روز عبور کند.

بر اساس گزارش رویترز، در دور قبلی کاهش تولید جهانی، شرکت‌های نفت روسیه ابتدا با این اقدام مخالفت کرده بود اما سپس تحت دستور پوتین تسلیم شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.