تاس گزارش داد، آلکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه امروز (یکشنبه) در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک گفت: ایران در این نشست اعلام کرد که تولید نفت خود را حفظ می کند.

وی افزود: در پیش بینی های کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک که در نشست امروز در الجزیره ارائه شد، وضعیت کنونی (ایران و تولید نفت این کشور) مورد توجه قرار گرفت.

نوواک همچنین گفت که در هر کشور تولید کننده وضعیت ویژه خود برقرار شده و بنابراین نیازی به تغییر سهمیه های تولید نفت اوپک و غیراوپک وجود ندارد.

وزیر انرژی روسیه خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان اوپک و غیرعضو اوپک سهمیه تعیین شده در ماه سپتامبر را به میزان ۱۰۰ درصد تولید می کنند.

مقام روس ادامه داد: کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان غیراوپکی باید در شرایط نامشخص حاکم بر اقتصاد جهانی تلاش کنند تا موازنه در بازار نفت جهانی حفظ شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که بازار نفت جهانی تا اندازه ای با کمبود مواجه است اما این کمبود ناچیز است.

نوواک افزود: ما شاهد هستیم که ذخایر نفت کشورها کاهش می یابد و این روند سرعت می یابد.

به گزارش ایرنا، اواسط سال ۲۰۱۶ قیمت نفت در جهان سقوط کرد و به بشکه ای ۲۷ دلار رسید، اعضای اوپک و غیر اوپک در آن زمان برای جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت نفت در بازار جهانی گردهم آمدند و تصمیم گرفتند محدودیت تولید نفت در بازار جهانی را به اجرا بگذارند.

براساس گزارش سه ماه پیش اوپک، انجام تعهدات اعضای اوپک و غیر اوپک در دو سال گذشته، تداوم ناآرامی ها در لیبی و همچنین توئیت های بحث برانگیز دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا باعث شد که بهای نفت در بازار جهانی به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه برسد.

اعضای اوپک و غیراوپک نزدیک به دو ماه پیش در تازه ترین نشست خود در وین با توجه به اینکه تعهدات در اجرای محدودیت تولید نفت به ۱۵۲ درصد رسیده و باعث شده است قیمت بالای نفت مورد انتقاد بسیاری از کشورهای صنعتی قرار گیرد، تصمیم گرفتند سقف تعهدات خود را به ۱۰۰ درصد کاهش دهند.

به عبارت دیگر یک میلیون بشکه بر تولید نفت در جهان بیافزایند و کشورهایی که بیشترین سهم را در اجرای تعهدات داشتند، به همان اندازه تولید خود را افزایش دهند.

روسیه و عربستان بر همین اساس شروع به افزایش تولید نفت خود کردند که صدای نماینده ایران بلند شد.

حسین کاظم‌ پور اردبیلی نماینده ایران در هیات عامل اوپک هفته گذشته با انتقاد از عملکرد روسیه و عربستان در افزایش تولید نفت به بهانه کنترل قیمت در شرایطی که آمریکا به دنبال اجرای تحریم های نفتی علیه یکی از اعضای اوپک (ایران) است، گفت: روسیه و عربستان به بهانه متوازن‌ سازی بازار جهانی نفت به دنبال تصاحب بخشی از سهم ایران، و از سوی دیگر برخی اعضای اوپک، دست در دست آمریکا برای ضربه زدن به برخی بنیانگذاران این سازمان تلاش می ‌کنند.

کاظم‌ پور اردبیلی افزود: رییس جمهور آمریکا در واقع تلاش می کند تا از حضور ایران در بازارهای جهانی نفت خام جلوگیری کند و این اقدام سبب گروگان ‌گیری بازار از سوی روسیه و عربستان شده که تمایل زیادی هم به قیمت‌های پایین نفت ندارند.

خبرگزاری تاس امروز گزارش داد که نماینده ایران در هیات عامل اوپک پس از جلسه امروز به رسانه ها گفت که از تصمیم کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک رضایت دارد.

حسین کاظم پور اردبیلی خاطرنشان کرد که همه وزیران شرکت کننده در نشست الجزیره با احترام و درک رفتار کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.