این اقدام پس از تداوم حملات وحشیانه ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در استان آرکان (راخین) در غرب این کشور صورت می‌گیرد.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل آمده است، سوچی در مقابل جنایت‌های ارتش میانمار سکوت کرده و اجازه نمی‌دهد مأموران ارتش این کشور حساب پس دهند. این بیانیه، رفتار سوچی را &#۳۹;خیانت&#۳۹; به ارزش‌هایی معرفی کرده که روزی وی نماد آن‌ها بوده است. 

پیش‌ از این نیز انگلیس نشان «آزادی آکسفورد» رهبر معنوی میانمار را پس گرفته بود. نشان «آزادی آکسفورد» به افراد شاخصی اعطا می‌شود که بنا به اعتقاد شورای این شهر، کارهای شایسته‌ای برای این شهر انجام داده‌اند.

دانشگاه آکسفورد لندن نیز تابلوی نقاشی را که تصویر سوچی روی آن نقش بسته بود، از سر در ورودی دانشکده «سنت هیو» این دانشگاه پایین کشید.

دانشگاه آکسفورد در سال ۲۰۱۲ به سوچی دکترای افتخاری داده بود. همچنین وی از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۷ میلادی در رشته‌های علوم سیاسی، فلسفه و اقتصاد این دانشگاه تحصیل‌کرده است. 

بحران مسلمانان روهینگیا فشارهای بین‌المللی بر سوچی را افزایش داده، به‌گونه‌ای که حتی مساله پس گرفتن جایزه نوبل از وی بر سر زبان‌ها افتاده است.

سوچی سال ۱۹۹۱ برنده جایزه صلح نوبل شد و با پیروزی در انتخابات سال ۲۰۱۵، در جریان انتقال قدرت در میانمار، در این کشور روی کارآمد.

به گزارش ایرنا، بیش از۷۵۰ هزار روهینگیایی از اواخر اوت ۲۰۱۷ (شهریور۹۶) پس از سرکوب شدید نظامیان میانمار از این کشور به بنگلادش گریختند و در نوار مرزی میان میانمار و بنگلادش در شرایط بسیار سخت و دشواری اسکان اجباری یافته‌اند.

بازرسان سازمان ملل پیش‌تر با انتشار یک گزارش ۴۴۴ صفحه‌ای همچنین ضمن مسئول شناختن فرماندهان ارشد نظامی میانمار در قبال نسل‌کشی اقلیت مسلمان روهینگیایی خواستار پیگیری و محکومیت قضایی ژنرال مین آنگ هلاینگ فرمانده ارتش و پنج نفر دیگر از فرماندهان نظامی شدند.

دولت و نظامیان میانمار اما این اتهامات را رد و ادعا کردند اقدامات آن‌ها برای مقابله با حملات ستیزه جویان و شبه‌نظامیان آرکان و برای محافظت از میانمار انجام‌شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.