شیخ تمیم که در مراسم آغاز به کار چهل و هفتمین دوره مجلس شورای این کشور سخن می گفت ، اظهار داشت : قطر تا حدود زیادی مشکلات مربوط به تحریم را پشت سر گذاشته است و اینک اقتصاد کشور در قبال شوک های خارجی مصونیت یافته است.

امیر قطر اضافه کرد : تحریم ها نه تنها نتوانست تاثیری در روند صادرات نفت ما بگذارد که در یک سال گذشته علاوه بر حفظ ارزش پول ملی ،صادرات کشور ۱۸ درصد افزایش یافته است و قطر در آینده به عنوان بزرگ ترین کشور صادر کننده گاز مایع باقی خواهد ماند.

عربستان ، امارات ، بحرین و مصر از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم تمامی روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی با قطر را هم بستند.

تحریم کنندگان ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط تعیین کردند اما دوحه می گوید که این شروط ناقض اصل حق حاکمیت کشور است و تاکنون به آن عمل نکرده است .

امیر قطر در ادامه سخنان خود که در جمع اعضای مجلس شورا ، هیات دولت و سفرای خارجی مقیم دوحه بیان شد ، اظهار داشت که امنیت وثبات در کشورهای حوزه خلیج فارس و دول عربی با نقض حاکمیت سایر کشورها محقق نخواهد شد بلکه ثبات در منطقه ما تنها با احترام به اصل حاکمیت دولت ها محقق می شود.

وی با اشاره به اختلافات موجود میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس که این نهاد را به یک مجموعه بی اثر تبدیل کرده است ، گفت که بدتر شدن روابط در شورای همکاری خلیج فارس قدرت ما را برای حل مشکلات منطقه کاهش خواهد داد.

به گفت امیر قطر ادامه بحران میان اعضای شورای همکاری این نهاد را در رسیدن به اهداف خود و آرزوهای منطقه ناکام گذاشته است .

به نظر می رسد این بخش از سخنان امیر قطر پاسخی به اظهار تمایل اخیر &#۳۹;محمد بن سلمان &#۳۹; ولیعهد سعودی برای بهبود روابط با قطر باشد.

بن سلمان که در همایش اقتصادی ریاض موسوم به &#۳۹; داووس صحرا&#۳۹; سخن می گفت ، در اظهاراتی که طی یک سال و نیم گذشته بی سابقه بوده است ، گفت : با وجود اختلاف نظر ما با قطر این کشور دارای اقتصاد قوی است، پس از ۵ سال متفاوت خواهد بود و به سمت موفقیت حرکت خواهد کرد.

شیخ تمیم در ادامه سخنان خود در مجلس این کشور به موضوع فلسطین به عنوان مهم ترین مسئله جهان اسلام اشاره کرد و با حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف ، گفت : از جامعه جهانی می خواهیم اسراییل را وادار به انجام مسئولیت های خود نماید و نقض حقوق بشر در فلسطین را پایان دهد.

وی افزود : از تمامی گروههای فلسطینی هم می خواهیم با مد نظر قرار دادن وحدت از اختلافات دست بردارند و به چند دستگی پایان دهند.

امیر قطر در زمینه جنگ یمن هم گفت که احترام به تمامیت ارضی، موضع ثابت قطر در خصوص بحران یمن است و دوحه معتقد است که راه حل مشکلات این کشور جنگ نیست .

شیخ تمیم به بحران سوریه و اوضاع عراق هم اشاره کرد.

وی گفت :از نظر قطر سوریه یک کشور واحد باقی خواهد ماند و ما تمام تلاشهای خود را برای حل سیاسی بحران در این کشور به عمل خواهیم آورد.

امیر قطر همچنین ضمن تبریک به دولت جدید عراق از تلاش های دولت این کشور برای حل مشکلات کشور حمایت کرد و گفت که کشورش آماده ارایه هر گونه کمکی برای کاهش مشکلات این کشور است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.