راند پال روز پنج شنبه در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برای بررسی بودجه وزارتخارجه خطاب به مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور، این مطلب را مطرح کرد. 

وی با بیان اینکه ده ها گروه در سوریه حضور دارند و حتی داعش که از قطر و عربستان تسلیحات می گیرد، افزود: یکی از ایمیل هایی که ویکی لیکس از کلینتون افشا کرد این بود که باید جلوی حمایت عربستان و قطر از داعش را بگیریم. آنها خودشان اعتراف می کنند.

سناتور جمهوریخواه آمریکا ادامه داد: شما می خواهید ایران از سوریه خارج شود اما عربستان و قطر ده برابر مشکل ما هستند، خیلی چیزها از سوی عربستان تامین شده است. تا قبول نکنیم که مساله خاورمیانه سه طرف دارد، فکر نمی کنم به جایی برسیم.

**عربستان عامل فاجعه انسانی در یمن

پال به موضوع یمن هم اشاره کرد و به پمپئو گفت: شما از ایران خواسته اید تا از حوثی های یمن دست بردارد اما از عربستان نخواسته اید که به حملات خود پایان دهد. فاجعه انسانی در اثر حملات عربستان است.

وی افزود: ما از ایران می خواهیم از حمایت از حوثی ها دست بردارد و بعد وزارت دفاع می گوید که عربستان 32 حمله انجام داده است. انگار کسی درباره آن صحبت نمی کند. دو طرف در این جنگ دخیل هستند. ایران از کارش از دست بر نمی دارد مگر اینکه عربستان حاضر شود به پای مذاکره بیاید.

**چرا به عربستان موشک بالستیک می دهید

سناتور جمهوریخواه آمریکا همچنین به موضوع برجام پرداخت و گفت: خیلی ها موافق هستند که توافق هسته ای با ایران چقدر کاستی هایی داشت و پولی که به ایران داده شد ، می توانست به تدریج داده شود اما حداقل موافق هستیم که تحریم باعث شد که به میز مذاکره بیایند حالا دیگر این تحریم ها را نداریم و آنها به میز مذاکره نمی آیند، چطور می توانیم آن ها را به میز مذاکره بازگردانیم؟

پال افزود: شاید بتوانیم تحریم های بسیار سنگینی را اعمال کنیم اما ممکن است کار نکند، چون یک جانبه است. فرض بگیریم که اروپا، چین و روسیه با آنها در برجام ادامه دهند و ایران هم بگوید که ما هم به توافق عمل می کنیم و با آنها ادامه همکاری می دهیم اما شاید کارهایی همچون تروریسم و موشک بالستیک را که شما می خواهید، انجام ندهد.

وی فرض دیگری هم مطرح کرد و ادامه داد: فرض بگیریم که تحریم ها موثر واقع شوند و بتوانیم روی دیگران تاثیر بگذاریم، من فکر می کنم حتی اگر اروپا با ما کار بکند، چین و روسیه نخواهند کرد. 

این عضو سنای آمریکا ضمن حمایت از 12 درخواست از ایران، اضافه کرد:غیرممکن است تحریم ها به اندازه کافی فشار بیاورد.اگر آنها دوباره برنامه غنی سازی را شروع کنند، می خواهم ببینم این 12 موردی که از ایران خواسته اید، چه معنایی خواهند داشت؟

پال اظهار کرد: شما می خواهید ایران ابعاد برنامه گذشته خود را برملا کند، فکر کنید به جای ایران، اسرائیل باشد، فکر می کنید اسرائیل چنین کاری بکند، ممکن است شما بگویید که اسرائیل دوست ما است، اما ایران می گوید اسرائیل یک رقیب منطقه ای است.

وی با بیان اینکه اگر به جای ایران از عربستان بخواهیم تا ابعاد فعالیت خود را برای ما اعلام کند، گفت: در سیا به ما می گویند که آنها بعضی تکنولوژی اتمی را گرفته اند و بعضی ها هم می گویند که ندارند، حالا عربستان فکر می کند حاضر است در این زمینه با ما صحبت کند؟ در واقع شما از ایران چیزی می خواهید که هیچ وقت با آن موافقت نخواهد کرد.

سناتور جمهوریخواه آمریکا درباره موشک های بالستیک هم اظهار کرد: من هم دوست ندارم که تولید موشک های بالستیک ادامه یابد، اما ببینید یک جنگ مذهبی، یک خصومت و دشمنی بین ایران و عربستان وجود دارد، عربها برنامه موشکی بالستیک دارند، عربستان و دیگر کشورهای عربی خیلی بیشتر از ایران پول خرج می کنند اما ما به ایران می گوییم که باید برنامه بالستیک را متوقف کنند و به دیگران چیزی نمی گویم؛ این کارایی ندارد.

پال تصریح کرد: اما اگر توافق را حفظ کرده بودیم و بعد به ایران می گفتیم که می خواهیم با عربستان دوست باشند وصلح داشته باشند، آیا اکنون می توانیم عربستان و ایران را به میز مذاکره بیاوریم که برنامه موشکی را کنار بگذارند؟

وی تاکید کرد: فکر نکنید ایرانی ها بلافاصله 12 مورد شما را می پذیرند اگر عربستان و اسرائیل را فراموش کنیم و فقط ایران را در نظر بگیریم. این یک میدان بازی یک طرفه است در حالی که در منطقه سه طرف بازی داریم، ایران عربستان واسرائیل ، ما از ایران کارهایی می خواهیم که از دیگران نمی خواهیم.

وزیر خارجه آمریکا در حالی که تلاش می کرد با استدلال این سناتور جمهوریخواه منتقد سیاست های ترامپ مخالفت کند، گفت: به سعودی ها دقیقا همان چیزی را خواسته ایم که از ایران خواسته ایم. آنها گفته اند که می خواهند برنامه صلح آمیز هسته ای داشته باشند و ما به آنها گفته ایم که نخواهیم گذاشت به غنی سازی اورانیوم برسند.

پمپئو به این سوال که آیا می دانید عربستان برای خرید تکنولوژی اتمی با پاکستان صحبت کرده است، پاسخ نداد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.