"علیرضا جهانگیری" سفیر جمهوری اسلامی ایران در لاهه در نشست با روزنامه نگاران و خبرنگاران هلندی در خصوص قرار صادره توسط دیوان بین المللی دادگستری راجع به بخشی از تحریمها علیه ایران تصریح کرد: این قرار علاوه بر آمریکا برای همه کشورها لازم الاجرا است و آمریکا و بقیه کشورهای جهان باید از ایجاد محدودیتهائی که بر اجرای این قرار در مورد بخشی از تحریمها تاثیر می گذارد، خودداری کنند.

سفیر کشورمان تصریح کرد: با توجه به قرار دیوان، همه کشورها باید از همکاری یا کمک به آمریکا در اعمال تحریمهای یکجانبه در حوزه هائی که در مورد آنها قرار صادر شده، خودداری نمایند.

وی افزود: در این راستا تعلیق پرواز تعدادی از شرکتهای هواپیمائی اروپائی به تهران و یا خودداری از عرضه سوخت به هواپیماهای ایرانی در برخی از فرودگاههای خارجی از موضوعاتی است که مغایر با اصول بشر دوستانه بوده و نیازمند بازنگری فوری است.

علیرضا جهانگیری افزود: اعلام خروج آمریکا از عهدنامه مودت که در ادامه خروج آمریکا از سازمانها و توافقنامه های بین المللی نظیر برجام، توافق آب وهوائی پاریس، یونسکو، شورای حقوق بشر سازمان ملل و... انجام شد، خود نقض پاراگراف ۳ قرار دیوان بین المللی دادگستری می باشد که در آن از طرفها خواسته از هر اقدامی که ممکن است اختلاف جاری نزد دیوان را تشدید یا تطویل نموده یا حل و فصل آن را پیچیده کند، خودداری نمایند.

سفیر کشورمان در پاسخ به سئوالی در خصوص برجام تاکید کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون ۱۲ بار پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام را تایید نموده است. در عین حال ایران اعلام نموده تا زمانی به برجام پایبند خواهد بود که سایر طرفها نیز به تعهدات و مسئولیتهای خود در چارچوب برجام عمل کنند و اگر ایران احساس نماید فقط بصورت یکطرفه در حال اجرای برجام است، گزینه های دیگری را برای انتخاب دارد.

علیرضا جهانگیری در خصوص حادثه تروریستی اهواز افزود: یک گروه تروریستی و تجزیه طلب که دفاتر آن در کشورهای غربی است، در کنار داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت که به خوبی ارتباط بین این دو گروه تروریستی را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: اسناد و مدارک زیادی در خصوص تروریستی بودن این گروه تروریستی تجزیه طلب وجود دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.