از شب گذشته خبری مبنی بر اینکه معاونین شهردار تهران مدعی شنود حرفهایشان از سوی شهردار تهران شده اند در فضای مجازی دست به دست می چرخد، این معاونان ادعا کرده اند که خود شهردار این موضوع را پیش کشیده و از شنود حرفهایشان صحبت کرده است.

در خصوص اینکه این ادعا صحت داشته یا خیر و در صورت اثبات، چه جرمی در انتظار افشانی، شهردار تهران خواهد بود، با محمد جواد جمالی نوبندگانی، عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفتگو کرده ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شهردار تهران اجازه شنود دارد یا خیر، به خبرنگار اجتماعی برنا اینگونه پاسخ می دهد: شنود جرم است مگر برای دستگاه هایی که قانون اجازه آن را با اذن مقام قضایی داده باشد حتی اگر فرد نظامی یا از مقامات امنیتی باشد، باز هم برای شنود نیاز به اجازه قاضی دارد.

نوبندگانی با بیان اینکه شهردار در مقامی نیست که حق شنود داشته باشد و اینکار جرم تلقی می شود، افزود: کسانی که مدعی هستند حرف هایشان از سوی شهردار شنود شده می توانند به قوه قضاییه شکایت کنند .حتما اگر این عمل صورت گرفته باشد و ثابت شود مجازات عمل خواهد داشت.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: حتی اگر با کسی مشکل حقوقی داشته باشیم و بدون اطلاع وی صدایش را ضبط کنیم اگر فایل صوتی به عنوان استناد به دادگستری ارائه شود، نه تنها پذیرفته نمی شود بلکه طرف مقابل می توانداز ضبط کننده صدا شکایت کند.

افرادی نیز در این خصوص گفته اند که شهردار تهران برای اینکه از حرف و حدیث های پشت سرش باخبر شود، عده ای را به اتاق همکاران جهت خبر رسانی فرستاده است آیا این اقدام گذر از حقوق شهروندی نیست؟

در صورت صحت ماجرا این اقدام بسیار ناپسند است امیدوارم چنین چیزی نباشد. از آقای افشانی همچین موضوعی را تا بحال ندیده بودم چرا که شهردار یک فرد فرهنگی است.

اگر این عمل اثبات شود آیا این فرد می تواند به عنوان شهردار ادامه کار دهد ؟

چند روز گذشته مجمع نمایندگان استان تهران در ملاقات با شهردار که با حضور نمایندگان تهران، شورای شهر برگزار شده بود، اعلام کردند که اگر حتی شما استفساریه بیاورید باز هم رای نخواهید آورد. شما بازنشسته هستید و باید تشریف ببرید. بنابراین آقای افشانی در منصب شهردار نمی ماند و در حال حاضر به دنبال انتخاب شهردار جدید هستیم.

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم نیروی جوان، باتجربه و از جنس شهرداری دارای ظرفیت های اجتماعی بعنوان شهردار تهران انتخاب کنیم، آقای محسن هاشمی بسیار شایسته هستند.

نماینده مردم فسا افزود: اینکه قسم خورده ایم شهردار از جنس شورای شهر نباشد تفکر اشتباهی است. اکنون مسائل عمرانی، مترو و ... شهر تهران به حال خود رها شده و باید هر چه سریعتر فکری به حال آن شود. اگر شهردار تهران از میان ۲۱ نفر اعضای شورای شهر انتخاب شود از انشقلاق بینشان نیزجلوگیری می شود نه تنها ضرر ندارد بلکه سود هم دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.