رویترز گزارش داد، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا این اظهارات را در حالی بیان کرد که کاروان ۲۰۰۰ نفری مهاجران از این کشور به سمت گواتمالا و مکزیک و پس از آن مرز آمریکا به حرکت درآمده است.

ترامپ از دوران کمپین‌های انتخاباتی خود همواره بر توقف روند مهاجرت غیرقانونی به آمریکا تاکید کرده است.

وی به تازگی در پیامی در توییتر نوشت: کمک آمریکا به هندوراس که نزدیک به ۶۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ است قطع می‌شود.

رییس جمهور آمریکا گفت: آمریکا به رییس جمهور هندوراس هشدار داده اگر کاروان بزرگ مهاجران به آمریکا برسد و متوقف نشود دیگر هیچ کمک مالی به هندوراس نمی‌شود. گواتمالا و السالوادور نیز باید این پیام را جدی بگیرد.

 

ترامپ اضافه کرد: ما امروز مطلع هستیم که کشورهای گواتمالا، السالوادور و هندوراس به شهروندان و دیگر مهاجران اجازه می‌دهند که از مرزهایشان به سمت آمریکا حرکت کنند تا بدین شکل به طور غیرقانونی وارد آمریکا شوند. اگر آنها چنین اجازه‌ای بدهند کمک مالی متوقف می‌شود.

 

وی ادامه داد: هر کسی که به طور غیرقانونی وارد آمریکا شود بازداشت شده و روانه زندان می‌شود و سپس به کشورش بازگردانده می‌شود.

 

گواتمالا اعلام کرده است که در صورتی که مهاجران مدارک لازم ویزا را نداشته باشند از ورود به کشور متوقف می‌شوند.

 

رسانه‌های محلی گزارش دادند:با این حال مهاجران از جمله کودکان توانسته‌اند به پناهگاهی در جنوب غربی گواتمالا روز دوشنبه برسند.

 

گروه‌های حقوق بشری از دولت گواتمالا خواستند که دولت این کشور ضمانت‌های لازم را برای ایمنی مهاجران ارائه کنند.

 

 ۱۸ گروه حامی مهاجران در بیانیه‌ای اعلام کردند: دولت گواتمالا مسئول امنیت و سلامت مردمی است که وارد این کشور می‌شوند. اصول حقوق بشر آنها نباید بنا به هر دلیلی نقض شود. ما از نیروهای پلیس و دولتی گواتمالا می‌خواهیم که اقدامی برای اعمال محدودیت در اصول بنیادین حقوق بشر انجام ندهند.

 

مکزیک نیز اعلام کرد که اگر مهاجران مجوزهای لازم را نداشته باشند کاروان مهاجران را باز خواهد گرداند.

 

سازمان ملل اعلام کرده است که سالانه ۵۰۰ هزار نفر به طور غیرقانونی به امید رسیدن به آمریکا از مرز جنوب مکزیک عبور می‌کند. بسیاری از آنها از کشورهای آمریکای لاتین به خاطر فقر و خشونت فرار می‌کنند.

 

هندوراس کشوری است که ۹ میلیون جمعیت دارد، یک میلیون هندوراسی در آمریکا زندگی می‌کنند که بیشتر آنها غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند.

 

همچنین چندی پیش مایک پنس معاون رییس جمهور آمریکا با روسای جمهور هندوراس، گواتمالا و السالوادور دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

پنس از این سه کشور درخواست کرد که به شهروندانشان اعلام کند که تنها از طریق قانونی می‌توانند وارد آمریکا شوند.

 

واشنگتن متعهد شده است برای برنامه‌های توسعه امنیتی و معیشتی در جهت کاهش موج مهاجرت به آمریکا به این سه کشور کمک مالی کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.