رویترز گزارش داد، این اظهارات ریچاردسون چند روز بعد از آن مطرح می‌شود که او با سوچی دچار اختلاف و درگیری شده و یک کمیسیون بین‌المللی مشاوره دهنده به دولت او درباره بحران مذکور، روهینجا را ترک کرد.

 ریچاردسون در مصاحبه‌ای گفت، سوچی که او از آن به عنوان یک "دوست قدیمی" یاد کرد، در سمتش به عنوان رایزن دولتی میانمار که در واقع رهبر غیرنظامی این کشور محسوب می‌شود دچار "ذهنیت محاصره" شده است.

با این حال او توصیه کرد که دولت‌های غربی باید با او تعامل داشته باشند.

ریچاردسون در مصاحبه‌ای تلفنی با خبرگزاری رویترز گفت: روابط (سوچی) با غرب، گروه‌های حقوق بشری، سازمان ملل و رسانه‌های بین‌المللی وحشتناک است.

او ادامه داد: من فکر می‌کنم خود سوچی این وضعیت را بر خودش تحمیل کرده است که شامل حمله مداوم به جامعه بین‌الملل است در حالی که من فکر می‌کنم جامعه بین‌الملل می‌تواند به او کمک کند. او ظاهرا منزوی است و در داخل کشور خودش نیز زیاد به جایی سفر نمی‌کند. من فکر می‌کنم که او گرفتار یک "حباب کلاسیک" شده است. به این دلیل از کمیته مشورتی در میانمار در جریان نخستین سفرش به ایالت بحران زده راخین استعفا کرد که تصور می‌کنم این کمیته در حال "ماست مالی کردن" همه چیز است.

روز پنجشنبه دفتر سوچی اعلام کرد: دولت او از ریچاردسون خواسته که کناره‌گیری کند و او را به پیشبرد دستور کار خودش متهم کرد.

در عین حال روز جمعه دولت سوچی اعلام کرد که تمایلی برای بحث درباره جزئیات اتفاقات میان سوچی و ریچاردسون ندارد.

ریچاردسون که سابق بر این سفیر آمریکا در سازمان ملل در دولت بیل کلینتون بوده، گفت: من فکر می‌کنم ارتش میانمار تقصیر زیادی به گردن دارد و تنها کسی که می‌تواند مسیر آنها را تغییر دهد به اعتقاد من آنگ سان سوچی است و او باید این کار را شروع کند.

روز پنجشنبه ۹ عضو باقی مانده کمیته مشورتی مذکور گفتند که قرار است با "اذهان باز" با یکدیگر دیدار کنند و انتقادهای ریچاردسون را منبی بر اینکه این کمیته یک "جوخه تشویق کننده" است، رد کردند.

ریچاردسون تاکید کرد که در یک ضیافت شام در روز دوشنبه هنگامی که او تلاش کرد پرونده دو خبرنگار رویترز دستگیر شده در تاریخ ۱۲ دسامبر در میانمار را با او درمیان بگذارند شاهد پاسخ "خشمگینانه" سوچی بود.

او ادامه داد: سوچی هنگامی که من مساله آزادی این دو خبرنگار و دادن یک محاکمه عادلانه به آنها را مطرح کردم خیلی از دست من عصبانی شد.همچنین هنگامی که گفتم باید درباره مساله گورهای دسته‌جمعی در میانمار تحقیقات انجام دهند و اینکه باید برای افزایش حمایت بین‌المللی از روهینجا و بحران وحشتناک آوارگان این قوم تلاش کنند بسیار ناراحت شد. او پاسخ شدیدی داده و کاملا ناراحت به نظر می‌رسید و این نشان می‌دهد که او نمی‌خواهد نصیحت‌های صادقانه و صریح را بپذیرد.

ریچاردسون در ادامه تصریح کرد: این مهم است که دولت‌های غربی، سازمان ملل و سوچی وارد یک گفت‌وگوی جدید شوند تا در ضمن تلاش برای کمک به یکدیگر درگیری‌ها با یکدیگر را پیش از آنکه بحث تحریم‌های جدید علیه میانمار ایجاد شود، متوقف کنند.

ریچاردسون خاطر نشان کرد: چیزی که ما نمی‌خواهیم این است که سوچی را مجبور کنیم فقط به حرف طرف‌هایی نظیر کشورهای آسه‌آن، چین یا روسیه گوش دهد. آنها نیاز به تعامل با غرب دارند. همه ما دوستان سابق یکدیگر هستیم. او باید تغییر پیدا کند و شاید غرب باید به او شانس دیگری بدهد و او را تحریم مجدد نکند.

ریچاردسون در عین حال تاکید کرد که به اعتقاد او شرایط برای آغاز فرایند بازگشت آوارگان روهینجا به خانه‌هایشان در میانمار فراهم نیست.

وی افزود: من تصور می‌کنم که دولت میانمار صرفا بر سرعت این فرایند تاکید کرده تا نظام‌های مربوط به آن‌. ما شاهد بودیم که آنها تاکید بیش از حد بر گرفتن نتایج سریع به جای تضمین امنیت داشته‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.