القدس العربی گزارش داد، مصری‌های مقیم آمریکا علیه سفر عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر اعتراض کردند و خواستار رفتن او از نیویورک شدند. برخی از تظاهرکنندگان گفتند: ما اعتراض می‌کنیم زیرا سیسی در سازمان ملل حضور خواهد داشت و ما به همگان اعلام می‌کنیم و می‌خواهیم به گوش رهبران برسانیم که این شخص در سازمان ملل و در آمریکا جایی ندارد و مورد استقبال نیست.

یکی از تظاهرکنندگان گفت: ما علیه سیسی دست به تظاهرات می‌زنیم زیرا او قاتل است. آمریکا از او حمایت می‌کند زیرا سیسی نیازهای این کشور را در خاورمیانه تامین می‌کند. در واقع واشنگتن او را به استخدام خود درآورده است.

برخی از تحلیلگران آمریکایی می‌گویند، معترضان پرچم‌های زردی با خود داشته که نماد مخالفان مصر است که معتقدند سیسی در سال ۲۰۱۳ یک کودتا علیه محمد مرسی، رئیس جمهوری مخلوع مصر به اجرا درآورده است.

دولت سیسی با اعتصاب‌ گسترده حامیان مرسی مواجه است و سازمان‌های امنیتی مصر در یک اقدام خشونت‌آمیز دست به پاکسازی تظاهرات از جمله تظاهرکنندگان میدان "الرابعه العدویه" کردند و در اثر آن هزاران تن از تظاهرکنندگان کشته و صدها تن دیگر بازداشت شدند.

دولت مصر از زمان کودتا تاکنون اقدامات شدیدی علیه رسانه‌ها و جامعه مدنی مصر انجام داده، گروه اخوان المسملین را یک سازمان تروریستی اعلام، رهبران آن را بازداشت و اموال آنها را بلوکه کرده است.

یکی از تظاهرکنندگان دیگر هم گفت: ما از زمان این کودتا یعنی از پنج سال پیش تظاهرات می‌کنیم زیرا هزاران مصری در زندان‌های این کشور زندانی شده‌اند، آزادی بیان و آزادی مطبوعات وجود ندارد، اعتراضی در این کشور وجود ندارد، زیرا صدای ما نه تنها به نفع اخوان المسلمین بلکه علیه مداخله ارتش است.

در مقابل هم تعدادی از حامیان سیسی پرچم‌های مصر را به همراه داشته و پیراهن‌هایی با تصویر او بر تن داشتند. طبق اعلام پلیس هیچ گونه درگیری میان این دو گروه رخ نداد.

از سوی دیگر در حالی که سازمان‌های بین‌المللی و مصری در زمینه حقوق بشر نظام این کشور را به شکنجه مخالفان و ایجاد محدودیت‌های کلی متهم می‌کنند، سیسی ضمن سخنرانی خود در "نشست صلح" سازمان ملل که به مناسبت صدمین سالروز تولد نلسون ماندلا، رهبر ضد آپارتاید فقید آفریقای جنوبی در حاشیه هفتادوسومین دور از نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، خواستار احترام به حقوق بشر، ایجاد چارچوب بین‌المللی کارآمد برای بررسی دلایل ریشه‌ای درگیری‌ها، نابودی فقر، توانمند کردن زنان با هدف ارتقای سطح انسان و تحقق مطالبات او در زمینه توسعه پایدار شد.

وی در این نشست گفت: همه ما باید برای از بین بردن تروریسم و مبارزه با افراط‌گری، تبعیض و تکفیر با دیگران همبستگی و همکاری داشته باشیم. مصر از تلاش‌ها برای تقویت نقش سازمان ملل جهت تحقق اهداف و مقاصد کنوانسیون در صیانت از صلح و امنیت بین‌المللی، حفاظت از ارزش‌های سازش و احترام متقابل حمایت می‌کند.

سیسی اظهار داشت: اختلالاتی در سازوکار همکاری بین‌المللی وجود دارد که منجر می‌شود در آفریقا دست به تغییر اراده و ایستادگی در خصوص اتخاذ تصمیمات دشوار بزنیم.

وی با اتهام تبدیل مصر به زندانی بزرگ از طریق کمپین‌های بازداشت هزاران تن از جمله رهبران مخالف و صدور قوانینی مواجه است که آزادی را محدود می‌کند.

طی روزهای گذشته تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی و داخلی حقوق بشری گزارش‌هایی پیرامون اوضاع مصر صادر کرده‌اند. عفو بین‌الملل اعلام کرد، سرکوبی آزادی بیان در دوره سیسی به سطح نگران‌کننده‌ای رسیده، این سازمان کمپینی را ترتیب داده که خواستار آزادی بی قید و شرط همه بازداشت‌هایی است که به خاطر بیان آرای خود زندانی شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر هم اعلام کرد، رهبری سیسی در این کشور در سایه بدترین بحران حقوق بشری طی چندین دهه ادامه دارد.

این سازمان اعلام کرد، پلیس از روش سیستماتیک شکنجه، بازداشت اجباری و مخفی کردن اجباری با هدف ساکت کردن مخالفان سیاسی استفاده می‌کند و هزاران غیرنظامی از سوی دادگاه‌های نظامی محاکمه شده‌اند.

طبق اعلام این سازمان، دولت مصر به دنبال نابودی جامعه مدنی مستقل کشور از طریق صدور قوانین محدود در خصوص سازمان‌های غیردولتی، بازداشت روزنامه‌نگاران و دادگاهی کردن مدافعان حقوق بشر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.