مصطفی احمدی درباره دلایل افزایش قیمت انواع آجیل و خشکبار  اظهار کرد: آجیل و خشکبار هم مصرف داخلی دارد و هم مصرف خارجی که با نوسانات نرخ ارز شاهد افزایش و تغییر قیمت انواع خشکبار هستیم.

وی افزود: مصرف داخلی فقط ۱۰ درصد میزان تولید را شامل می‌شود بنابراین با توجه به صادرات ۹۰ درصدی خشکبار و آجیل، ارز و نوسانات آن تاثیر فراوانی روی قیمت‌ها می‌گذارد.

وی توضیح داد:‌ اکنون قیمت هر کیلو پسته صادراتی بین ۸ تا ۱۵ دلار است که اگر نرخ ارز تثبیت شود به حتم شاهد ثابت شدن قیمت آجیل و خشکبار خواهیم بود.

احمدی تصریح کرد: اکنون قیمت هر کیلو تخمه ۳ دلار است. زمانی که دلار برابر با ۲ تا ۴ هزار تومان بود این محصول در بازار داخلی کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان به دست مشتری می‌رسید اما اکنون نرخ دلار افزایش یافته و در نتیجه قیمت تخمه در بازار نیز بالا رفته است.

چرایی محاسبه قیمت آجیل بر پایه دلار

احمدی درباره چرایی محاسبه و نرخ‌گذاری آجیل و خشکبار و به‌ویژه پسته با دلار گفت: معمولا تولیدکنندگان پسته به طور مستقیم با خریداران خارجی ارتباط داشته و محصولات خود را به آنها عرضه کرده و در قبال هر کیلو پسته مبلغی بین ۱۰ تا ۱۲ دلار به طور میانگین دریافت می‌کنند. به همین دلیل برای این تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد که محصول خود را به مصرف‌کننده داخلی که فقط ۱۰ درصد میزان مصرف را به خود اختصاص می‌دهد، به ریال بفروشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌توان نظارتی بر روند فروش آجیل به‌ویژه پسته داشت تا مصرف‌کننده داخلی بتواند محصول ارزان‌تری تهیه کند، توضیح داد: اعمال چنین نظارتی شدنی نیست زیرا واحدهای تولیدی معمولا مازاد صادرات خود را به بازار داخلی عرضه می‌کنند.

کاهش چشمگیر تولید آجیل و خشکبار در کشور

احمدی گفت: امسال شاهد کاهش تولید انواع خشکبار و آجیل در کشور بودیم به طوری که تولید مغز گردو ۸۰ درصد کاهش داشته و این مساله سبب افزایش قیمت گردو بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان شده است.

وی تصریح کرد: امسال میزان تولید پسته در کشور ۶۰ درصد کاهش داشته است. در حالی که سال‌های گذشته معمولا میزان تولید پسته در کشور برابر با ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن بود که حداکثر ۳۰ هزار تن از این میزان در بازار داخل عرضه می‌شد اما امسال میزان تولید پسته به ۶۰ هزار تن کاهش یافته که به این صورت حتی برای صادرات نیز با کمبود محصول مواجه هستیم.

مخالف صادرات نیستیم

احمدی تاکید کرد: مخالف صادرات نیستیم زیرا بیشتر تولیدکنندگان به عنوان صادرکننده نیز زحمات فراوانی می‌کشند تا در خارج از کشور مشتری پیدا کرده و با اقدامات خود در شرایط تحریم بتوانند ارزآوری کنند بنابراین باید گفت ما نیز راضی نیستیم در این شرایط مشتریان خارجی از دست بروند اما باید با تنظیم بازار، شرایط بازار داخلی را نیز سامان بخشید.

وی افزود: اگر این رویه ادامه پیدا کند به حتم با مشکلاتی در عرضه مواجه خواهیم شد که برای ممانعت از این اتفاق و تنظیم بازار به مسئولان پیشنهاد واردات مغز گردو را داده‌ایم که تاکنون توافق ضمنی حاصل شده اما هنوز دستورالعمل این کار صادر نشده است.

رد پای دلالان در افزایش قیمت آجیل و خشکبار

وی درباره قیمت منطقی مغز گردو گفت: ‌اگر دلال بازی حذف شود، مغز گردو حداکثر باید به قیمت کیلویی ۹۰ هزار تومان عرضه شود و فروش این محصول تا کیلویی ۱۲۰ هزار تومان فقط به دلیل حضور دلالان در این بازار است.

حامی تولید داخل هستیم

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تاکید کرد:‌ ما حامی تولید داخل هستیم اما در مقاطعی ممکن است مجبور شویم برای تنظیم بازار از دولت تقاضای واردات کنیم که اکنون در این شرایط قرار داریم و باید گفت برای تنظیم بازار آجیل و خشکبار و جلوگیری از بالا رفتن قیمت این محصولات باید در عرض ۳ تا ۴ ماه نسبت به واردات برخی اقلام اقدام کرد.

لزوم اقدام فوری برای تنظیم بازار یلدا و نوروز

وی اظهار کرد: اگر دولت واقعا خواهان تنظیم بازار آجیل و خشکبار است باید نسبت به واردات برخی اقلام سریع‌تر تصمیم‌‌گیری کند و همچنین امکاناتی نظیر کاهش تعرفه واردات به ۱۰ درصد را در اختیار واردکنندگان آجیل و خشکبار قرار دهد زیرا با تعرفه ۴۰ تا ۵۰ درصدی واردات بی‌تاثیر خواهد شد و در نتیجه قیمت‌ها کاهش نخواهد یافت.

احمدی درباره نیاز بازار شب یلدا و همچنین نوروز بیان کرد: از ۲ ماه پیش تاکنون جلسات مختلفی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و وزارت جهادکشاورزی برگزار کرده و این موضوع را گوشزد کرده‌ایم که بخشی از کار انجام شده و بقیه روند برای تنظیم بازار به‌ویژه در این دو بازه زمانی پرمصرف ادامه دارد که اگر اقدامات لازم در زمان مناسب انجام شود در شب یلدا و نوروز می‌توان به کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت انواع آجیل و خشکبار امیدوار بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.