سیسیلیا مالمستروم، کمیسیونر امور تجاری اتحادیه اروپا به خاطر اظهارات اخیر دونالد ترامپ در مورد این اتحادیه، رئیس‌جمهوری آمریکا را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

مالمستروم در واکنش به سخنان اخیر ترامپ، به شبکه رادیویی آلمانی دویچلندفونک گفت: چنین سخنانی به هیچ عنوان سازنده نیست.

کمیسیونر امور تجاری اتحادیه اروپا در ادامه درباره شخص دونالد ترامپ گفت: اگر بخواهیم با زبانی دیپلماتیک سخن بگوییم، او محاسبه‌ناپذیر است.

سخنان این سیاستمدار سوئدی به اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا در شامگاه یک‌شنبه گذشته برمی‌گردد که گفته بود، اتحادیه اروپا تنها بدین خاطر وجود دارد تا از ایالات متحده سوءاستفاده تجاری کند. ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفته بود: هیچ‌کس با ما بدتر از اتحادیه اروپا رفتار نمی‌کند.

ترامپ همچنین در واکنش به خبرنگار سی‌بی‌اس که اظهارات او را خصومت‌آمیز خوانده بود، پاسخ داد: می‌دانید چه چیزی خصومت‌آمیز است؟ نحوه‌ای که آنها با ما رفتار می‌کنند.

دونالد ترامپ و ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا حدود سه ماه پیش در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی در واشنگتن بدون اشاره به جزئیات، از قصد خود برای پایان دادن به جنگ تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا و لغو افزایش تعرفه‌های گمرکی دوجانبه خبر دادند. با این حال تاکنون هیچ توافق مشخصی در این زمینه به دست نیامده است.

کمیسیونر امور تجاری اتحادیه اروپا همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با دویچلندفونک، از برقراری تعرفه‌های گمرکی آمریکا بر فولاد و آلومینیوم ابراز تأسف کرد و نسبت به تنش‌های جدید ناشی از این اقدام در روابط دوجانبه هشدار داد.

مالمستروم گفت، چنانچه آمریکا بخواهد بر خودروهای اروپایی تعرفه ۲۵ درصدی اعمال کند، اتحادیه اروپا نمی‌تواند ساکت بماند. با این حال، کمیسیونر امور تجاری اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که چنین اتفاقی نیفتد اما احتمال آن را منتفی نیز ندانست.

اوایل ژوئیه گذشته روزنامه آلمانی‌ هندلزبلات بر اساس یک سند داخلی کمیسیون اتحادیه اروپا گزارش داده بود که این اتحادیه در برابر افزایش عوارض گمرکی برای خودروهای خود در ایالات متحده، واکنش نشان داده و تعرفه خودروها و لوازم یدکی آمریکایی را بالا خواهد برد.

کمیسیونر امور تجاری اتحادیه اروپا می‌خواهد بر سر قراردادی تجاری که بتواند مبادله کالاهای صنعتی میان دو حوزه را تسهیل کند، با ایالات متحده به توافق برسد. افزون بر این،  مالمستروم برای اصلاح قوانین و مقررات سازمان تجارت جهانی نیز تلاش می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.