نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان معتقد است این رویداد کشور را از گرفتار شدن در وضعیتی بدتر از آنچه امروز در آن قرار دارد، نجات می‌دهد.

 

مصطفی رناسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تصویب لایحه FATF و پیوستن ایران به آن امری بسیار ضروری و مسلم بود، اما متاسفانه عده‌ای با برخورد هیجانی و عوامانه تصویب این لایحه را به ضرر کشور می‌دانند، در حالی‌که اگر چنین اتفاقی نمی افتاد وضعیت و آینده بسیار خطرناکی پیش روی کشور بود.

 

وی ادامه داد: چنانچه این لایحه تصویب نمی‌شد، عواقب بسیار بدی برای کشور به همراه داشت. در واقع با دست خودمان به دام دشمن می‌افتادیم. عدم پیوستن ایران به این لایحه به معنای کمک مهمی برای اعمال تحریم‌های آمریکا با شدت و تخریب بیشتر بود، چراکه حتی چین، اروپا و روسیه نیز در آن شرایط برای ما کاری از دستشان برنمی‌آمد.

 

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در پاسخ به این پرسش که تصویب لایحه FATF چه تاثیراتی بر کاهش نرخ ارز و سایر بخش‌های اقتصادی کشور همچون صنعت و تولید خواهد داشت، گفت: تصویب این لایحه نمی‌تواند تاثیر آشکار و قابل توجهی بر کاهش ناگهانی نرخ ارز داشته باشد، چراکه ارز از یک نرخ سیاسی و یک نرخ اقتصادی برخوردار است. نرخ اقتصادی، نرخ پایدار است و تغییر آن به مولفه‌های کلان اقتصادی و عواملی همچون توسعه صادرات و افزایش فروش نفت بستگی دارد.

 

وی افزود: در حال حاضر نرخ واقعی ارز با توجه به شاخص‌های تورم و سبد کالا در ایران و در مقایسه با سایر کشورها بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان است.

 

تصویب FATF تنها از بالا رفتن نرخ ارز جلوگیری می‌کند

 

رناسی تاکید کرد: تصویب لایحه FATF تنها از بالا رفتن نرخ ارز جلوگیری می‌کند و نمی‌تواند بدون برخورداری از سایر عوامل موثر در کاهش نرخ، آن را به قیمت واقعی‌اش برساند.

 

وی با بیان اینکه تاثیر مسائل سیاست خارجی و فضای هیجانی روابط ایران با سایر کشورها و به خصوص صادرات نفت از عوامل موثر بر تعیین نرخ ارز است، گفت: اینکه نفت چطور و چقدر فروش برود و پول آن را چطور به ما بدهند و بتوانیم درآمدمان را از آنها بگیریم، تاثیر مستقیمی بر نرخ واقعی ارز دارد.

 

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: چنانچه نرخ ارز کنترل شده و اوضاع اقتصادی بهبود یابد، مسلما وضعیت صنعت و تولید در کشور نیز بهبود خواهد یافت.

 

تصویب لایحه FATF  گامی در جهت بهبود رابطه با دنیا

 

نایب رئیس کانون کارفرمایان استان اصفهان نیز در این خصوص به خبرنگار ایسنا، گفت: تصویب لایحه FATF  گام مهمی در جهت بهبود و توسعه روابط ایران با دنیا است.

 

رضا چینی افزود: ایران امروز از وضعیت نامطلوبی در حوزه اقتصاد و تولید برخوردار است و هرچقدر بتوانیم رابطه‌مان را با دنیا بهبود ببخشیم، در این دو حوزه به بهبود وضعیت خود کمک کرده‌ایم.

 

وی با اشاره به اینکه امروز دو تفکر متفاوت در جامعه ما وجود دارد، اظهار کرد: یک تفکر معتقد است باید جلوی جهان بایستیم و تفکر دیگر می‌گوید جهانی که قصد مقابله با آن را داریم ولو اینکه از نظر ما باطل باشد، بالاخره باید با آن زندگی کنیم.

 

تفکر ناامیدی از آینده را در جامعه رواج ندهیم

 

وی افزود: اگر قرار باشد فرصت زندگی را از خود و نسل جدید جامعه بگیریم و تفکر ناامیدی از آینده را در میان آنها رواج دهیم، به طور قطع نمی‌توانیم به آنچه در نظر داریم، برسیم.

 

نایب رئیس کانون کارفرمایان استان اصفهان با بیان اینکه بهبود روابط ایران با دنیا به غیر از حوزه اقتصاد، در سایر حوزه ها نیز مفید خواهد بود، تاکید کرد: ما امروز در دنیا منزوی شده‌ایم و تا کجا باید به این رویه ادامه بدهیم؟ من برای واحد تولیدی تحت نظارت خود به قطعه‌ای نیاز داشتم و به دلیل عدم تولید آن در ایران، به ناچار به چین سفر کردم، اما به من گفته شد چون پاسپورت ایرانی دارم، نمی‌توانیم قطعه به شما بفروشیم!

 

وی با تاکید بر اینکه باید کمی رویکرد خود را در رابطه با دیگر کشورها تغییر دهیم، گفت: امروز فشار زیادی بر جامعه وارد می‌شود و واحدهای عمرانی و تولیدی یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند. حجم زیادی از جوانان تحصیلکرده بیکار هستند و به ناچار به فکر مهاجرت از ایران افتاده‌اند.

 

وی افزود: بدون تردید تصویب لایحه FATF  گام نخست در مسیر آشتی با دنیا و برخورداری از روابط حسنه است.

 

وی تصویب این لایحه را در کاهش فشار تحریم‌های آمریکا علیه ایران موثر دانست و تصریح کرد: این مسئله در تولید و اقتصاد نیز موثر خواهد بود. مسلما هرچقدر بتوانیم با دنیا هم‌جهت باشیم، فشارها کمتر خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.