خبرگزاری فرانسه گزارش داد، چو میونگ گیون، وزیر اتحاد در دولت کره‌جنوبی اعلام کرد که هیچ گونه بازنگری در لغو تحریم‌های یک‌جانبه علیه کره‌شمالی وجود ندارد.

این وزیر کره جنوبی اظهار داشت: هیچ‌گونه بازنگری مفصلی در زمینه برداشتن تحریم‌ها انجام نگرفته و ما همچنان در سطح تبادلات و همکاری بین دو کره هستیم و در سایه بهبود روابط دو طرفه ما همچنان تدابیری منعطفی را لحاظ می‌کنیم.

این تحریم‌ها که تحت عنوان ۵.۲۴ هم شناخته می‌شوند، پس از حمله اژدری به یک کشتی جنگی کره‌جنوبی علیه کره‌شمالی اعمال شد و در پی آن تراکنش‌های اقتصادی با کره‌شمالی متوقف شد. پیونگ‌یانگ این مساله را که عامل حمله بوده باشد، رد می‌کند.

کانگ کیونگ-وا، وزیر خارجه کره جنوبی در پارلمان این کشور اعلام کرده بود که مذاکرات در مورد بازنگری درباره تحریم‌های اعمالی علیه کره شمالی با آژانس‌های دولتی در حال انجام است.

البته سپس وی حرف خود را پس گرفت و گفت: در این باره سوءتفاهم ایجاد شده و هنوز بازنگری عملی و فعالی در این زمینه رخ نداده است.

ترامپ نیز درباره اظهارات وزیر خارجه کره جنوبی مبنی بر بازنگری در لغو تحریم‌ها گفت: آنها بدون تایید ما اینکار را نمی‌کنند.

اگر چه رئیس جمهور کره جنوبی اعلام کرده است که به تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل پایبند می‌ماند اما ماه گذشته میلادی سئول یک دفتر همکاری در شهر مرزی کائسونگ در کره شمالی تاسیس کرد و وعده داد که همکاری‌هایی در حوزه جاده و خطوط ریلی میان دو طرف انجام گیرد.

با این حال برخی از رسانه‌های کره جنوبی هشدار دادند که هر گونه تسهیل در تحریم‌های اعمالی می‌تواند هر گونه شانس خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی را از بین ببرد.

وزارت خارجه چین نیز بعد از نشست سه جانبه میان معاونان وزرای چین، روسیه و کره شمالی اعلام کرد: لازم است که تحریم‌های اعمال شده علیه کره شمالی توسط شورای امنیت سازمان ملل در زمان مناسب تعدیل یابند.

معاونان وزارت خارجه کره‌شمالی، چین و روسیه توافق کردند که شورای امنیت سازمان ملل به موقع درباره تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ تجدید نظر کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.