«جینا هاسپل» رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) دوشنبه شب گفت سازمان متبوعش فعالیت‌های ایران را زیر نظر دارد و امیدوار است که بتواند نفوذ منطقه‌ای ایران را کاهش دهد.

هاسپل که سال‌ها پشت پرده فعالیت کرده، در اولین سخنرانی عمومی‌اش به حاضران در مرکز «مک‌کانل» دانشگاه «لوئیزویل» درباره نفوذ منطقه‌ای ایران گفت: «ما فعالیت‌های شرارت‌بار ایران در آن منطقه را زیر نظر داریم. امیدواریم که این فعالیت‌ها را به عقب برانیم تا آن کشورها بتوانند مسیر مورد نظر خودشان را بروند.»

 

رئیس سیا در بخش‌های دیگری از صحبت‌هایش ایران را به سوء مدیریت منابع مالی‌اش متهم کرد و گفت:«در حال حاضر مردم ایران در سختی هستند و با مشکلات شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.»

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا این هفته مسائل اقتصادی ایران را به خروج این کشور از برجام ارتباط داده و گفته بود: «اگر ما از برجام خارج نمی‌شدیم، این وضعیت ایجاد نمی‌شد و شرکت‌های خارجی همچنان در حال سرمایه‌گذاری در آن کشور بودند.»

هاسپل در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت پرونده کره شمالی پرداخت و گفت تصور می‌کند که پیونگ‌یانگ به سادگی از تسلیحات اتمی دست نکشد، چراکه این کشور این سلاح‌ها را تضمین بقای خود می‌داند.وی با این وجود گفت: «فکر می‌کنم الان که ما در سال ۲۰۱۸ اینجا نشسته‌ایم، در مقایسه با سال ۲۰۱۷ در وضعیت بهتری هستیم، چراکه بین رهبران دو کشور یعنی رئیس‌جمهور و "کیم جونگ اون" [رهبر کره شمالی] گفت‌وگو برقرار شده است.»

«دونالد ترامپ» و کیم در اردیبهشت ماه امسال به اولین سران آمریکا و کره شمالی بدل شدند که با هم دیدار کرده‌اند. ترامپ دیروز گفت «خیلی زود» دیدار دیگری بین او و کیم برگزار می‌شود. پس از نشست اول، طرفین برای اتم‌زدایی از شبه‌جزیره و حرکت به سمت عادی‌سازی روابط حرکت کردند، اما پس از آن طرفین تنش‌های لفظی‌ای داشته‌اند. با این وجود مذاکرات دوجانبه پیونگ‌یانگ و واشنگتن ادامه دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.