شورای پنجم تهران، اعلام کرده از کنترل شهرداری تهران ناتوان است. تعبیری که ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای تهران امروز درباره نظارت شورای شهر بر عملکرد شهردار داشت، گویای این مفهوم است چون او گفت: شورا ماشین مشدی ممدلی شده که نه بوق دارد نه صندلی! ما نه جایگاه داریم و نه ابزار نظارت. شورا بودجه را تصویب می کند ولی ما ابزار نظارتی بر عملکرد شهرداری نداریم. اعضای شورا هم در توانشان نیست و فرصت را هم ندارند به سازمانهای شهرداری سرک بکشند. نه ساز و کار داریم، نه ابزار داریم.

پیش از این، ناتوانی شورای پنجم بر عملکردهای شهرداری تهران به خصوص در حوزه مالی و انتصابات، بارها از سوی رسانه ها مورد انتقاد قرار گرفته بود. حالا نایب رئیس شورای شهر در نشست خبری کمیسیون نظارت و حقوقی این نهاد می گوید برخی نظارتهای اعضای شورا باعث می شود شهرداری اعتراض کند چرا در امور اجرایی، دخالت می شود.

مهمترین مباحث مطرح شده در نشست کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر به شرح زیر است:

ابراهیم امینی: شورا توان و ابزار نظارت ندارد

-شورا باید نظارت داشته باشد ولی چون نوپاست، ساز و کار نظارت به خوبی تبیین نشده و ضمانت اجرای لازم وجود ندارد. در شورای اول اختلافات باعث انحلال شد. از شورای دوم تا چهارم تلاشی برای نهادینه شدن شورا نشد. الان هر اقدامی می خواهیم انجام بدهیم برای نهادینه شدن جایگاه شورای شهر است.

-ما نه جایگاه داریم و نه ابزار نظارت. شورا بودجه را تصویب می کند ولی ما ابزار نظارتی بر عملکرد شهرداری نداریم. اعضای شورا هم در توانشان نیست و فرصت را هم ندارند به سازمانهای شهرداری سرک بکشند. نه ساز و کار داریم، نه ابزار داریم. شورا ماشین مشدی ممدلی شده که نه بوق دارد نه صندلی!

 

-تذکر و استیضاح شهردار اثرگذار نیست. موضوع استیضاح شبیه غیر ممکن است. شهردار اول با اکثریت نسبی انتخاب می شود و بعد با دو سوم رای قابل استیضاح است. ضمن اینکه مصلحت هایی که اعضای شورا در عدم تزلزل مدیریت شهری در نظر دارند، ترجیح می دهند با مدیریت شهری کار کنند. ما کار نظارتی را که می خواهیم انجام دهیم، می گویند دخالت در اجراست.

-شورای عالی استانها درباره عموم مشمول شهرداران در قانون منع بازنشستگی به مجلس نامه نوشته است و ما هم از حق خودمان دفاع کردیم و به وزیر کشور نامه نوشتیم. شما نگرانید؟

-موضوع (عدم حمایت شورای شهر از) آقای نجفی و (حمایت شورا از) آقای افشانی قیاس مع الفارق است. آقای نجفی خودش استعفا داد ولی آقای افشانی استعفا نداده است. می گویند مشمول قانون اخیر التصویب هستید و مسئله مربوط به شورای شهر است و نه شخص شهردار. بارها شهردار گفته است من به قانون تمکین می کنم. ضمن این که قضیه آقای نجفی را همه دوستان عضو شورا تا آخر تلاش کردند حضور او مستمر باشد، چون تزلزل مدیریت به ضرر تهران است.

-الان حمایت از افشانی، نظر شخص من نیست، نظر همه اعضای شورای شهر است. بحث هم شخص شهردار نیست. بحث این است همه ما به این اجماع رسیدیم از نظر مصلحت سنجی در این دوره، شهر تهران ظرفیت تغییر مدیریت را دیگر ندارد. فسادها در دوران تزلزل صورت می گیرد. خدمات شهری به صورت جدی انجام نمی شود. چون بحث حقوقی است و بنده رشته ام حقوق است، معلوم است ظهور و نمود بنده نسبت به بقیه اعضا بیشتر باشد. تخصص بنده حقوق است و بحث بازنشستگی هم حقوقی است. برخی حقوقدانان مطرح کشور نظری را می گویند که ما هم داریم. آقای کشاورز یکی از حقوقدانان کشور و رئیس اتحادیه کانونهای وکلای سراسر کشور بوده است که این نظر را دارد. آقای دکتر جلالی، استاد دانشگاه شهید بهشتی هم این اعتقاد را دارد. آقای عبدی جامعه شناس است و این نظر را تایید می کند. دوستان اگر نظر دیگری دارند، از لحاظ حقوقی جواب بدهند.

-بحث شهردار تهران از سایر شهرداران متمایز است چون شهردار تهران همطراز وزیر محسوب می شود. در قبل از انقلاب، طبق قانون، شهردار با حکم شاه منصوب می شد و حقوق معاونان شهردار، مطابق حقوق معاونان وزیر بود. هیات وزیران در سال ۷۹ مصوب کرده شهردار تهران همطراز وزیر است، یعنی مساوی و برابر است. وقتی می گوییم همطراز وزیر است، یعنی وزیر نیست، ولی همه امتیازات وزیر را دارد.

-مصوبه عدم اشتغال بازنشستگان به بهانه جوانگرایی تصویب شد و ما هم کاملا قبول داریم. ما فکر می کنیم با این شیب تند، تبعات منفی قانون باعث می شود اصلاحیه هایی به آن وارد شود. در شرایطی که با دشمن خارجی و مشکلات داخلی درگیریم که مدیریت کشور را متزلزل می کند، این قانون به نفع کشور نیست. ۱۶ استاندار باید بروند و استانداران جدید می آیند طبعا همه معاونانشان و فرمانداران شان را عوض می کنند.

-دیروز گفتم قانون عدم اشتغال بازنشستگان به بهانه جوانگرایی است منتهی گمانه زنی هایی که برخی می کنند در فضای مجازی دو گزینه را مطرح کردند، آقایان آخوندی و آقای ربیعی، آقای آخوندی ۲ سال از آقای افشانی بزرگتر است و آقای ربیعی ۴ سال بزرگتر است. این قانون شاه بیت جوانگرایی است، ولی داریم پیرها را می بریم و پیرتر ها را می آوریم. ما با کسی رایزنی نکردیم. وزیر کشور اعلام کرده استعلام از دیوان محاسبات و معاون حقوقی رئیس جمهور می کنیم. اگر این دو دستگاه جواب دهند که شهردار مشمول نیست، ما هم به کار ادامه می دهیم ما نه جایگاه داریم و نه ابزار نظارت. شورا بودجه را تصویب می کند ولی ما ابزار نظارتی بر عملکرد شهرداری نداریم. اعضای شورا هم در توانشان نیست و فرصت را هم ندارند به سازمانهای شهرداری سرک بکشند. نه ساز و کار داریم، نه ابزار داریم. اگر اختلاف بود، ما از مجلس استفسار می کنیم. البته این روند نافی درخواست تفسیر نمایندگان از مجلس نیست.

 

محمود میرلوحی: با کفالت آزادم

-آقای قالیباف با وکالت آقای بهرامی از من درباره مصاحبه ای که درباره واگذاری املاک به اشخاص حقیقی داشتم مبنی بر نشر اکاذیب و توهین شکایت کرده اند. یک بار احضار شدم، تفهمیم اتهام شدم و دفاع کردم، الان هم با قرار کفالت آزادم.

-ما ماشین تولید مصوبه نیستیم و بعد بگویم مدیر خواست عمل کند یا نکند. مصوبات خوبی درباره نظارت انجام می شود. امیدواریم عمیقتر و وسیعتر شود.

 

-طبق آخرین لیست واگذاری املاک، این املاک به ۱۶۰۰ فقره رسیده و نمی شود درباره همه اش نظر واحد داد. این ها دارد کار گسترده می شود. اولویت ما استرداد املاک به شهرداری است. تاکنون ۱۶۸ مورد دستور قضایی درباره املاک صادر شده است و تعداد قابل توجهی منجر به تنظیم قرارداد اجاره و استرداد املاک شده است. ما از ناحیه ۳۷ دادسرای تهران به خاطر صدور احکام و همکاری با ما تشکر می کنیم.

-مگر قانون بازنشستگی فقط برای شهردار است؟ در شهرداری تاکنون ۲۰۰ نفر مشمول شده اند ولی چرا اینقدر اصرار است کشف شود در شهرداری یک نفر بازنشسته است؟ چه کسی خبر دارد چقدر مدیر در صدا و سیما بازنشسته شده اند؟ یک موج سنگینی علیه شوراها به راه انداخته اند. همه حوادث دیماه ۹۶ و مشکلات فعلی را می بینیم. شورا نعمت بزرگ و سوپاپ اطمینان برای حضور مردم و نقش مردم است.

-استاندار که بودم، بودجه شهرداری های استان را در فرغون می گذاشتند و می آورند و می گفتند تصویب کن. تصویب یعنی امضا. گزارشهای بازرسی کل کشور درباره منطقه ۲۲ را ببینید. گزارشهای زیادی است که باید ببینیم چه کنیم. شورا را کمک کنید. ما یک ماه طول کشید شهردار را انتخاب کردیم. انگار ما لذت می بریم دوباره شروع کنیم یکی یکی گزینه ها را برای تصدی شهرداری بررسی کنیم. این گونه نیست که تبلیغ می شود کار شهرداری زمین مانده، تزلزلی وجود ندارد. آقای افشانی جدی است و دارد کار خودش را می کند. برخی می خواهند شورای پنجم را مانند شورای اول کنند. اگر آقای افشانی مشمول قانون شد اینها همانهایی هستند که می گویند شورای پنجم هم مانند شورای اول شد.

 

حبیب زاده: ازدیاد شکایت از شهردار

-شکایت مردم از شهرداری زیاد است و ما منکر آن نیستیم. بخشی از شکایات به توافقات مردم با شهرداری های مناطق برمی گردد که در دوره جدید، به خاطر خلاف بودن توافقات، اجرا نشده است. بخشی از شکایات مردم مربوط به املاکی است که شهرداری از مردم خریده ولی هنوز نتوانسته به تعهداتش عمل کند و مبالغ را بپردازد. عمده این املاک، ریزدانه و متعلق به افراد ضعیف بود که هنوز تعیین تکلیف نشده است. بخشی از شکایات مربوط به مراجعات مکرر مردم به دفاتر الکترونیک شهر است که باعث افزایش مراجعات توامان به شهرداری شده و باعث گلایه مردم است.

علی اعطا: از مصوبات شهرداری بی خبریم

-ما از صورت جلسات و مصوبات شهرداری بی اطلاع هستیم و با وجود تذکرات اعضا، هنوز دسترسی به سامانه های نظارتی شهرداری برای اعضای شورای شهر فراهم نشده است.

ناهید خداکرمی:

-به نظر می آید بازنشسته ها دارند می روند. علی رغم اینکه قانون ممکن است شهرداریها را شامل نشود. دندان روی جگر بگذارید اگر به مدیریت شهری تکلیف شد شهرداری ها مشمول قانون است، عمل می کنیم. ولی در حال حاضر ما باور داریم هیچ کدام از سازمانهای شهرداری مشمول این قانون نمیشود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.