پمپئو چهارشنبه شب در گفت و گو با شبکه فاکس نیوز گفت: به نظر می رسد که که جان کری نمی تواند از صحنه کنار برود و فعالانه تلاش می کند که از طریق دیدار با مقامات ایرانی، دولت دونالد ترامپ را مخدوش کند.

 

وزیر خارجه آمریکا در این مصاحبه گفت: کری از صحنه کنار نمی رود. زمانی که من وزیر سابق باشم کنار می روم هر کدام از وزیران سابق همین کار را کرده اند. وی افزود: دیدار با همتای خود یک چیز است اما کاری که جان کری ، وندی شرمن (معاون سابق امور سیاسی وزارت خارجه) و ارنست مونیز (وزیر انرژی سابق) کرده اند چیز دیگری است؛ کاری که آنها کرده اند تلاش فعالانه برای مخدوش کردن چیزی است که پرزیدنت ترامپ تلاش می کند به آن دست یابد.

 

کری به علت دیدارهای خصوصی با مقامات ایران از قبیل محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از ترک مقام وزارت خارجه با انتقادهایی رو به رو شده است.

بسیاری از مقامات دولت سابق باراک اوباما از تصمیم ترامپ در ماه می ۲۰۱۸ برای خارج شدن از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران سرخورده شدند.

پمپئو پیش از این نیز روز جمعه در وزارت خارجه آمریکا از اقدام کری انتقاد کرد و آن بی نزاکتی و بی سابقه دانست و ادعا کرد: جان کری با بزرگترین دولت حامی ترویسم در جهان تعامل کرده و به آنها گفته که صبر کنند تا این دولت به پایان برسد.

پمپئو به فاکس نیوز گفت: مشکلی نیست اگر یک مقام دولت سابق مانند کری با مقامات ایرانی صحبت کند اما تنها در صورتی که برای آمریکا و سیاست خارجی آمریکا کار کند اما اینگونه نیست و آنها برای سیاست خارجی خودشان کار می کنند نه به نفع سیاست خارجی آمریکا و مردم این کشور.

سناتور مارک روبیو نیز روز سه شنبه وارد این کارزار شد و با ارسال نامه ای برای &#۳۹;جف سشنز&#۳۹; دادستان کل از وزارت دادگستری خواست تا درباره قانون شکنی کری در ملاقات با مقامات ایران تحقیق کند.

پمپئو در این خصوص گفت: من اقدام حقوقی را به دیگران واگذار می کنم من برای اجرای سیاست خارجی آمریکا تلاش می کنم ؛ اقدام آنها نه تنها کمکی نمی کند بلکه به شیوه ای اقدام می کنند که برای حصول آنچه به نفع مردم آمریکا است زیانبار است.

وی افزود: این انتقاد من است ؛ این کار را متوقف کنید شما دوره خودتان را داشتید؛ ما فکر می کنیم که برداشت شما درباره ایران بطور اساسی اشتباه بود و ما تلاش می کنیم کار را برای آمریکا درست کنیم.

پیش از این سخنگوی جان کری در بیانیه ای گفت: کری با همتایان سابق خود در سراسر جهان در تماس است همانطور که همه وزیران خارجه سابق این کار را می کنند و هیچ رازی از دولت فعلی پنهان نمانده است. سخنگوی کری افزود: هیچ چیز عجیبی در دیدار دیپلمات های سابق با همتایان خارجی وجود ندارد چه رسد به اینکه نامودبانه یا نامناسب باشد. چیزی که نامودبانه و بی سابقه است این است که تریبون وزارت خارجه برای نمایش های سیاسی به سرقت برود. ترامپ وزیر امور خارجه سابق را متهم کرده که &#۳۹;دیدارهای غیرقانونی&#۳۹; برگزار کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.