مذاکره برجامی موگرینی و آمانو در واشنگتن

کری همچنین درباره انتقاد مخالفان برجام نسبت به وجود بند غروب در این توافق تاکید کرد:« برای این توافق، هیچ بازه زمانی پایانی وجود ندارد. ما این توانایی را داریم که در کل دوران حیات این توافق، بدانیم  ایران چه کار می‌کند.» از سوی دیگر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با روزنامه «فایننشال تایمز»، با بیان اینکه بند«T» برجام، یک بند مربوط به دسترسی‌ها نیست، گفت که بازرسان آژانس به تمام مکان‌های مورد نیاز بازرسی در ایران دسترسی دارند. همچنین فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای رایزنی با مقامات آمریکایی درباره برجام به واشنگتن سفر کرده‌ است، در روزهای آینده در تلاش برای حفظ برجام با قانونگذاران ارشد آمریکا دیدار خواهد کرد. این در حالی است که مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز از اروپا خواسته تا تصمیم خود را در صورت خروج آمریکا از برجام مشخص کند.

مذاکره درباره مسائل مهم منطقه

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما که در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ حضور داشت در گفت‌وگوی اختصاصی با کریستین امانپور تحلیلگر ارشد شبکه سی‌ان‌ان با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا در گذشته علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: «باید به تاثیرات و فواید آن[برجام ] توجه داشت و نباید این توافق را از هم پاشید بلکه باید کوشید تا ایران را درباره دیگر مسائل مهم برای منطقه سر میز مذاکرات آورد.» به گزارش «ایسنا» کری در پاسخ به سوالی درباره تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ برای عدم تایید توافق هسته‌ای گفت: «توافق هسته‌ای با ایران موثر بوده است. این نکته مهمی است.

جامعه جهانی باید از این واقعیت استقبال کند که منطقه امن‌تر و جهان امن‌تر شده است، زیرا ایران موافقت کرد به برخی استانداردها پایبند باشد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز هشت مرتبه تایید کرده که ایران به این توافق پایبند بوده است.»وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا آرزو می‌کند، کاش به مسائل دیگر نیز در مذاکرات هسته‌ای پرداخته می‌شد، تاکید کرد: «اگر ما موضوع موشک‌ها یا مساله یمن، یا حزب‌الله را به توافق هسته‌ای گره می‌زدیم، هنوز هم در وین در حال مذاکره بودیم! ما فقط یک هدف را مد نظر داشتیم و آن اینکه از تسلیحات هسته‌ای (در ایران) خلاص شویم. این هدف تحقق پیدا کرد. وضع جهان بهتر شده است. مذاکره با کشوری که تسلیحات هسته‌ای ندارد متفاوت از حالتی است که چنین خطری به علت مذاکره با کشور دارای سلاح مطرح باشد.» البته این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند که در پی تولید سلاح‌ هسته‌ای نبوده‌اند.

توافق بازه زمانی پایانی ندارد

کری همچنین درباره انتقاد مخالفان برجام نسبت به وجود بند غروب در این توافق بیان کرد: «درخصوص بازه زمانی پایانی برای اجرای توافق باید عرض کنم که برای این توافق، هیچ بازه زمانی پایانی وجود ندارد. آنهایی که می‌گویند بازه زمانی پایانی وجود دارد، جهانیان را گمراه می‌کنند. این سخن گمراه‌کننده است که گفته شود بخش‌های مهم و مرتبط با نظارت، به یکباره ناپدید خواهند شد. ما این توانایی را داریم که در کل دوران حیات این توافق، بدانیم ایران چه کار می‌کند.» از سوی دیگر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز، با بیان اینکه بند T برجام، یک بند مربوط به دسترسی‌ها نیست، گفت که بازرسان آژانس به تمام مکان‌های مورد نیاز بازرسی در ایران دسترسی دارند. به گزارش «ایسنا» آمانو افزود: «بازرسان آژانس قادر بوده‌اند تا از مکان‌های نظامی بازرسی کنند و نقش این سایت‌ها در برنامه نظارتی آژانس بیش از حد اغراق آمیز جلوه داده شده است.»

رفع سوء‌تفاهم‌ها

آمانو که قرار است  امروزدر واشنگتن با نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل دیدار کند، گفت که می‌خواهد سوءتفاهم‌ها درباره توافق هسته‌ای را برطرف کند. مدیرکل آژانس ادامه داد: «ایران اکنون تحت سخت‌ترین توافق راستی‌آزمایی در جهان قرار دارد. ما تا امروز توانسته‌ایم بگوییم که تمامی تعهدات این کشور در حال اجرایی شدن است.» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه این گفت‌وگو به مقامات ایرانی پیشنهاد کرد که اگر آنها یک اعلامیه پایه‌ای در ارتباط با بند T در توافق هسته‌ای ارائه دهند، بسیار مفید خواهد بود. این بند مانع از استفاده و توسعه فناوری‌های موسوم به استفاده‌های دو گانه در ایران می‌شود.

گفت‌وگوی موگرینی و آمانو

همچنین یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هر دو در واشنگتن به‌سر می‌برند، با یکدیگر دیدار کردند. پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در صفحه رسمی خود در توئیتر گزارش داد که دو طرف در این دیدار درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و عدم اشاعه هسته‌ای گفت‌وگو کرده‌اند. موگرینی که برای رایزنی با مقامات آمریکایی درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به واشنگتن سفر کرده‌ است، در روزهای آینده در تلاش برای حفظ برجام با قانونگذاران ارشد آمریکا دیدار خواهد کرد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، سرنوشت این توافق را به کنگره سپرد که اکنون باید درباره آینده آن و وضع تحریم‌های لغو شده به‌واسطه برجام علیه ایران تصمیم‌گیری کند. این وضعیت سبب شده است تا مقامات اروپایی برای حفظ توافق در کنگره آمریکا تلاش کنند.

تخت‌روانچی: اروپا تصمیم خود را بگیرد

همزمان مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز از اروپا خواست تصمیم خود را در صورت خروج آمریکا از برجام مشخص کند. به گزارش «ایسنا» تخت‌روانچی روز گذشته در کنفرانسی در پاریس از اروپا خواست تا مشخص کند در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای چندجانبه ایران و گروه ۱+۵ و وضع تحریم‌های جدید چه تصمیمی خواهد گرفت. او افزود: «تهران اولین کسی نخواهد بود که توافق هسته‌ای را کنار می‌گذارد، اما ما برای هر سناریو و احتمالی آماده‌ایم.»

مذاکره به جای اختلاف و جنگ

از سوی دیگر سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه ایران با اشاره به اینکه قطعنامه حمایت سازمان ملل از برجام یکی از بلندترین قطعنامه‌های سازمان ملل است، گفت: «برجام نمونه‌ای از موفقیت دیپلماسی و مذاکره است که نشان داد مذاکره می‌تواند جای اختلاف و جنگ را بگیرد.» به گزارش «ایسنا» عراقچی روز گذشته در هفتاد و دومین سالگرد روز ملل متحد افزود: «سازمان ملل باید از اجرای همه‌جانبه برجام حمایت کند؛ زیرا برجام باید به‌عنوان مشعل امید روشن بماند.»