هیوندای در واقع گروهی از شرکت‌های مختلف است که توسط چانگ جو-یانگ در سال ۱۹۴۶ در کره جنوبی تاسیس شد. شاخه خودروسازی این گروه در سال ۱۹۶۷، تحت عنوان هیوندای‌موتور فعالیت خود را با مونتاژ فورد کورتینا آغاز کرد. شرکت هیوندای توانسته عنوان چهارمین شرکت خودروسازی جهان با همراهی کیا موتورز و هشتمین خودروساز جهان را به تنهایی، به دست آورد. علاوه بر این ۵۰ درصد تولیدات بازار کره مربوط به هیوندای موتور است.

هیوندای ورنا به عنوان اولین همکاری هیوندای با یکی از زیرمجموعه‌های کرمان موتور از سال ۸۳ وارد بازار ایران شد. پس از آن هیوندای آوانته از سال ۸۴ تا ۱۳۹۱ روی خط تولید خودروسازان راین قرار گرفت. سال ۹۵ و با رفع تحریم‌های بین‌المللی، مونتاژ i۲۰ و i۱۰ آغاز و شهریور سال بعد مونتاژ هیوندای اکسنت نیز در دستور کار شرکت کرمان‌موتور قرار گرفت. توسان، النترا و سانتافه دیگر محصولات هیوندای هستند که توسط کرمان‌موتور وارد شده و به فروش می‌رسند.

شرکت آسان‌موتور از سال ۸۵ نماینده رسمی فروش و خدمات پس از فروش هیوندای در ایران است. این شرکت کار خود را با واردات پنج مدل آزرا، سوناتا، توسان، سانتافه و کوپه آغاز کرد. در حال حاضر خودروهای سنتنیال، سانتافه، سوناتا هیبریدی، جنسیس، سوناتا، توسان، النترا، آزرا، i۴۰، جنسیس کوپه، ولستر، i۲۰، اکسنت، i۱۰ و i۳۰ در تیپ‌های مختلفی وارد کشور می‌شوند.

سانتافه، توسان و سوناتا پرفروش‌ترین محصولات کمپانی هیوندای در ایران هستند. هرچند در بازار جهانی هیوندای الانترا این لقب را به دوش می‌کشد محصولات هیوندای در کشورمان همواره از محبوبیت بسیار بالایی برخور بوده‌اند و همین باعث شده تا هیوندای رتبه نخست فروش را در میان خودروسازان خارجی در اختیار داشته باشد.

اما برادر دوقلوی هیوندای یعنی کیاموتورز قدیمی‌ترین خودروساز کره‌ای است که سال ۱۹۴۴ تاسیس شد. پس از ورشکستگی این شرکت در سال ۱۹۹۷ هیوندای موتورز، ۵۱ درصد از سهام کیا را خریداری کرد و در حال حاضر حدود ۳۳ درصد سهام شرکت کیا در اختیار هیوندای است و عمده سیاست‌گذاری‌های این شرکت نیز توسط شرکت هیوندای صورت می‌گیرد.

حضور کیا در ایران به اوایل دهه هفتاد و معرفی پراید به بازار ایران باز می‌گردد. دیگر محصولاتی که از همکاری سایپا و کیا پدید آمد، نسل دوم پراید با نام ریو و کیا سراتو است. البته ریو تنها تا سال ۱۳۹۱ در سایپا تولید شد و پس از آن به‌علت نبود کیسه هوا تولید آن متوقف شد.

نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش کیا در ایران از سال ۱۳۸۶ بر عهده اطلس‌خودرو است. میزان رضایتمندی از نحوه‌ ارائه خدمات این شرکت نیز در بین خریداران بالاست. از جمله محصولات کیا که در بازار ایران موجود هستند می‌توان به سراتو، اپیروس، ریو، سورنتو، کادنزا، اسپورتیج، کارنز، اپتیما، سول و پیکانتو اشاره کرد.

اپتیما، سورنتو و سراتو پرفروش‌ترین محصولات کیا در ایران محسوب می‌شوند. همچنین اسپورتیج یکی از پرطرفدارترین شاسی‌بلندها در بازار جهانی خودرو است.

هرچند کیا در مقایسه با هیوندای موفقیت کمتری در بازار داخلی کشور به دست آورده اما در مجموع محصولات کیا نیز در ایران از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و حدود ۲۰ درصد از بازار خودروهای وارداتی در اختیار خودروسازی کیاست. از نظر تنوع، محصولات هیوندای تنوع بیشتر، سواری نرم‎‌تر و قیمت بالاتری نسبت به محصولات کیا دارند.

یکی از مشکلات قیمت‌گذاری محصولات مختلف هیوندای و کیا تعدد تیپ‌های وارد شده برای انواع مدلها است. سایت همراه‌مکانیک به عنوان مرجع قیمت‌گذاری خودرو دست دوم لیستی از قیمت محصولات کیا و قیمت محصولات هیوندای را به ازای تمامی سالها و تیپ‌ها فراهم کرده است. کافی است به سایت همراه‌مکانیک مراجعه کنید تا به قیمت روز تمامی خودروهای موجود در بازار ایران دسترسی داشته باشید. همچنین نقد و بررسی، گالری تصاویر و مشخصات فنی تمامی مدلها بر روی وب‌سایت این شرکت موجود است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.