پروانه سلحشوری در نطق میان‌ دستور جلسه امروز مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: امروز بنا به سوگندی که خوردم خواستار رای موکلان خواهم بود. نمی‌خواهم صرفا مرثیه بخوانم؛ چرا که هنوز امید باقی است. مردم به ما نمایندگان می‌گویند حرف نزنید و عمل کنید، اما ما قوه مجریه نیستیم و اختیاری نداریم. وظیفه مجلس شورای اسلامی وضع قوانین و نظارت بر اجرای آن است.

وی با اشاره به ارزش‌ پول ایران در دنیا، وضعیت گرانی، وضعیت اشتغال، وضعیت آزادی‌های اجتماعی، آلودگی‌های زیست محیطی، نقش نیروهای نظامی در عرصه‌های مختلف ابراز عقیده کرد: حال رییس جمهور بگویند بحران نداریم. آقای رییس جمهور فعلا با ابرچالش‌ها درگیر هستیم و همه می‌دانند.

وی عملکرد دستگاه قضایی را نیز قابل نقد دانست و از  پاسخ‌های اخیر رییس‌جمهور به نمایندگان در مجلس گلایه‌ کرد.

این عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی هم‌چنین با اشاره به آن‌چه «امتیازگیری و بده بستان‌های برخی نمایندگان» خواند، خاطرنشان کرد: طرح‌هایی که مطرح می‌شود اولویت‌ کشور نیست و وقت مجلس شورای اسلامی را می‌گیرد. روزهای بسیاری به طرح سوال و استیضاح بی‌نتیجه و بی‌فایده می‌گذرد.

وی با انتقاد از نظارت استصوابی و با بیان این‌که «مردم به ناچار ما را انتخاب کرده‌اند که شاید کسی دیگری را که حق‌شان نمایندگی بود گرفته‌ایم» در بخشی از سخنانش ابراز عقیده کرد: می‌خواستم از فقر و گرانی بگویم اما دیدم که به که بگویم. آن‌قدر دولت آشکار و پنهان وجود دارد که نمی‌دانیم چه کسی مسئول اقتصاد است. می‌خواستم از صداوسیما انتقاد کنم، اما دیدم آن‌ها خود را بسیار فراتر از پاسخگویی به ملت و نمایندگان می‌دانند. قصد داشتم همچون گذشته برای تظلم‌خواهی به روحانیت مردم رجوع کنم و به آن‌ها شکایت کنم، اما متاسفانه دغدغه امروز برخی از روحانیون به جای آن‌که فقر و فساد و دین‌گریزی جوانان و اختلاس از بیت‌المال باشد، درگیر تار موی زنان و دوچرخه‌سواری آنان است. به خدا پناه می‌برم و خطابم را مقام رهبری قرار می‌دهم، زیرا اعتقاد دارم که تنها راه برون‌رفت از ابرچالش‌های فعلی ورود رهبری است.

وی معتقد است: همانگونه که ۱۰ سال پس از انقلاب در زمان امام خمینی (ره) نیاز به بازنگری قانون اساسی دیده شد و چنین نیز شد اکنون نیز از مقام رهبری تقاضا دارم در مواردی که به نظر می‌رسد جمهوریت و اسلامی بودن نظام آن طور که باید در جامعه شکل بگیرد، ایجاد نشده است تغییرات در این حوزه‌ها اتفاق افتد. در حوزه سیاست خارجی، نحوه‌ اداره صداوسیما، نظارت استصوابی شورای نگهبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و .... تا به کمک مردم به سلامت از این پیچ تاریخی عبور کنیم و دشمنان نتوانند به گزافه‌گویی در این موارد بپردازند.

این عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سامان اقتصاد و فرهنگ و ارائه  پیشنهاداتی برای حل مشکلات فعلی، با تاکید بر این‌که نهادهای نظامی باید در پادگان‌ها به وظایف ذاتی خود بپردازند ادامه داد:  راهکارهای حمایتی برای طبقات فرودست باید ارائه شود تا از شغل، مسکن و زندگی آبرومند برخوردار شوند. آزادی محصورین؛ موسوی، کروبی و زهرا رهنورد و زندانی‌های سیاسی و عفو آن‌ها و اعلام عفو عمومی برای بازگشت هموطنان به کشور باید اتفاق بیفتد.

وی در پایان گفت: صداوسیما باید پاسخگو باشد و به بخش خصوصی باید مجوز قانونی داده شود تا این‌که انحصار صداوسیما شکسته شود و مردم کمتر به رسانه‌های بیگانه رجوع کنند. تمامی ارکان نظام باید مسئولیت‌پذیر باشند. زنان باید در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حضور یابند و از آن‌ها حمایت شود. قوانین مربوط به حوزه زنان نیاز به تغییر جدی با توجه به مسائل روز دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.