حضور علی مطهری در مراسم جشن غدیر در شهر گلپایگان و حواشی بوجود آمده پیرامون آن چند روزی است که موجب ذوق زدگی مخالفان علی مطهری شده است. علی مطهری به حق جزو معدود نمایندگان و سیاسیونی است که تلاش می کند حقیقت را به پای مصلحت‌های بیجا و منفعت طلبانه ذبح نکند. به همین علت همواره مورد غضب پرده نشینان قدرت و جریانی بوده که منافعش را با سخنان مطهری در خطر می دیده است. علی مطهری نشان داده که در موضع گیری‌های خود چندان توجهی به افکار عمومی ندارد و ملاک را آنچه که می فهمد می داند و به همین دلیل است که اگر اظهاراتش در حوزه سیاست مورد توجه و اقبال اصلاح طلبان قرار می گیرد به همان نسبت دغدغه های فرهنگی اش بویژه در مساله حجاب مورد عتاب این جریان و اقبال جریان رقیب است.

اما جریان جشن غدیر که که موجب ذوق زدگی بیست و سی هم شد از دو منظر قابل ارزیابی است. اول اینکه مخاطب فهیم به درستی قصد و نیت گردانندگان این بخش خبری را می فهمد و می داند که ندیدن بسیاری از واقعیات جامعه و پررنگ کردن یک موضوع از علی مطهری نه به قصد همراهی کردن با مردم که تلاش برای ریختن آبی بر آتش درونی ناشی از کینه از نماینده ملت است.

اما نکته دوم نوع برخورد فرزند شهید مطهری و روحانی همراه است. بدون تعارف بعد از دیدن این فیلم اولین نکته ای که به ذهن رسید ضرورت عذرخواهی علی مطهری و برخورد شدید با روحانی مذکور بود. این که جوان مورد نظر با چه نیت و هدفی در این شرایط پر استرس اقتصادی، مطهری را مورد عتاب قرار داده مهم نیست؛ مهم این است که علی مطهری در کسوت نمایندگی ملت باید خود را در معرض افکارعمومی قرار دهد و با سعه صدر صدای ملت را بشنود و پاسخگو باشد. ظن بر سناریوسازی احتمالی نافی مسئولیت هیچ فردی در قابل مردمی که به واقع ولی نعمت همه مسئولین هستند نیست.(اولین واکنش مطهری به فیلم منتشر شده از او در مراسم عید غدیر)

یکی از نقدهای همیشگی علی مطهری به بخش هایی از حاکمیت همواره این بوده که صدای ملت را نمی شنوند. پس چرا وی در مواجهه با اعتراض یکی از همین ملت چنین برآشفته می شود و به جای عذرخواهی و خاک پاشیدن بر دهان متملقین راه توجیه را برمی گزیند؟

واقعیت امروز جامعه این است که مردم فارغ از جناح بندیها و دسته بندی ها در شرایط سخت اقتصادی تنها یک جریان را مقصر نمی دانند و چپ و راست را با هم مقصر شرایط فعلی می شمارند و انتظاری هم که از مسئولان دارند این است که به جای فرافکنی و توجیه نظری، فکری برای به سامان رساندن اقتصاد کشور کنند و دست از سخنرانی ها و مسائل غیرمرتبط با حوزه وظایف خود بردارند.

 

در پایان جناب علی مطهری را که بر خلاف برخی نظرات می توان فرزند خلف پدر بزرگوارش دانست به دو خاطره و نقل قول از استاد شهید ارجاع می دهیم تا چراغی برای راه آینده اش باشد:

همسر شهید مطهری سال‌ها قبل در گفت‌وگو با بنیاد علمی فرهنگی شهید مطهری خاطره‌ای نقل قول می‌کند که جالب توجه است. وی تعریف می‌کند:

جمعی از متدینان که اداره مسجد ... را به عهده داشتند از شهید مطهری خواستند فردی را به عنوان امام جماعت پیدا کنند. ایشان با یک روحانی مسن و عائله‌مند صحبت کردند و او امامت مسجد را پذیرفت.

پس از چند ماه همان گروه، بسیار ناراحت نزد شهید مطهری آمده و گفتند قصد دارند امام جماعت را برکنار کنند. به ایشان گفتند: آقایی که شما معرفی کردید در سخنرانی‌هایش با ذکر نام به شما (به خاطر کتاب مسئله حجاب) شدیدا توهین می‌کند و این کار یک شب و دو شب او نیست.

شهید مطهری آنان را شدیدا از برکناری او منع کردند و گفتند: او علیه من صحبت کرده است نه اسلام؛ اگر اشکال شما به او فقط این مسئله است، بگذارید همچنان به امامت جماعت ادامه دهد.

همچنین شهید مطهری در یکی از سخنرانی های خود در خصوص آزادی بیان و نوع مواجهه با آن می گوید:

من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار می دهم که خیال نکنند راه حفظ معتقدات اسلامی،جلوگیری از ابراز عقیده دیگران است.از اسلام فقط با یک نیرو می شود پاسداری کرد و آن علم است و آزادی دادن به افکار مخالف و مواجهه روشن و صریح با آن ها.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.