انوشیروان محسنی بندپی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه دولت به معیشت مردم در شرایط فعلی جامعه و تحریم‌ها توجه دارد گفت: ۲ برنامهٔ حمایتی از کل آحاد جامعه شامل تأمین کالاهای اساسی با ارز ۴۲ هزار ریالی و حمایت اجتماعی از پنج دهک اقشار کم‌درآمد و حداقل حقوق‌بگیر موردمطالعه و کارشناسی قرارگرفته است که تا دو هفتهٔ دیگر نهایی و ابلاغ می‌شود.

 

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: یکی از اقدامات خوب دولت و مجلس که از سال ۹۶ شروع‌شده، افزایش مستمری‌بگیران تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی است که شاهد افزایش سه تا ۵ برابری مستمری‌بگیران هستیم.

 

 

وی اعلام کرد: باهدف کاهش فقر مطلق و برقراری عدالت اجتماعی ۷۵۰ هزار خانواری که درآمدشان از مستمری پرداختی وزارتخانه کمتر است به‌مرور تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه تصریح کرد: تکیه‌ بر نیروهای انسانی شایسته و حمایت همه‌جانبه از تولید داخلی و رفع موانع کسب‌وکار راه برون‌رفت از تحریم‌های ظالمانه است که امیدواریم با همکاری بین مسئولان قوا بتوانیم به‌راحتی از این مسیر عبور کنیم.

 

وی اظهار کرد: مهم‌ترین برنامه‌هایی که دولت تدبیر و امید در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال می‌کند بحث اشتغال روستایی است که در این راستا مجلس ۱۲ هزار میلیارد تومان به اشتغال روستائیان از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده است.

 

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: مرحلهٔ اول پرداخت‌ها توسط ۴ بانک عامل توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید، بانک رفاه و پست‌بانک صورت  گرفته و تقریباً به اتمام رسیده و انعقاد تفاهم‌نامه با طرح‌هایی که به لحاظ فنی و اقتصادی دارای توجیه بودند در روستاها انجام‌شده است.

 

وی یادآور شد: ما پیگیری مرحلهٔ دوم اختصاص اعتبارات هستیم و اعلام می‌کنیم که امیدواریم مرحلهٔ دوم را هم بتوانیم خیلی سریع در اختیار بانک‌های عامل قرار بدهیم تا به این حرکت بسیار خوبی که با محوریت استانداران و مدیران کار در استان‌ها شکل‌گرفته تداوم ببخشیم.

 

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: تداوم این امر سبب می‌شود تا زمینهٔ اشتغال ماندگار روستاییان در روستاها فراهم شود.

 

وی تأکید کرد: در مرحلهٔ دوم اشتغال روستائیان، بحث کارورزی در بنگاه‌های اقتصادی مطرح است که به‌موجب آن جوانان تحصیل‌کرده مشغول به کار خواهند شد.

 

وی ادامه داد: در این راستا هم تقاضا در بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد که از نیروهای تحصیل کرده استفاده کنند، جوانان تحصیل کرده نیز که از ظرفیت بالایی برخوردارند در اجرای این طرح می توانند از شرایط ایجاد شده استفاده کرده و مشغول به کار شوند.

 

محسنی بندپی ادامه داد: دولت هم حق مسئولیت مدنی آن‌ها را ماهانه ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کند و اگر به صورت کارورزی در محیط بنگاه‌های اقتصادی مشغول شود تا دو سال هم بیمهٔ کارفرمایی را تقبل می‌کند.

 

وی تصریح کرد: طرح تکاپو که توسعهٔ اشتغال پایدار است نیز یکی دیگر از برنامه‌های در دست اقدام ماست که به‌موجب این طرح در خصوص رشته‌هایی که مزیت نسبی در کل کشور دارند مانند آی‌تی، سلامت و صنایع‌دستی اقداماتی صورت گرفته که مورد حمایت ویژه  قرار بگیرند.

 

وی اضافه کرد: رفع موانع کسب و کار در بنگاه‌های اقتصادی از دیگر برنامه‌های ما در سال جاری است، ضمن اینکه معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت‌خانه به‌دنبال ایجاد شرایطی است تا دسترسی نمایندگان مجلس نیز به سایت کارآفرینی آسان شود.

 

این مسئول تأکید کرد: تحقق چنین اقدامی سبب می‌شود تا نمایندگان هم بتوانند نظارت داشته باشند و در نهایت بتوانیم در سال ۹۷ آن ۹۵۰ هزار اشتغالی که دولت قول داده تأمین کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.