در این مراسم «محمود صادقی» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: به من گفتند حضور شما در این مراسم اشکالی ندارد ولی سخنرانی هزینه شما را بالا می برد.

صادقی با بیان اینکه نظام و قانون اساسی ظرفیت های خوبی دارد، افزود: باید صبورانه از این ظرفیت ها استفاده کنیم بسیاری از این ظرفیت ها یا مغفول مانده یا به انحراف کشیده شده است.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی برآمده از متن اسلام است، افزود: جمهوری اسلامی دوگانگی نیست بلکه بسیط و مبتنی بر مشارکت عمومی است و تکیه زیادی بر مقوله عدالت اجتماعی دارد بطوریکه فصل مفصلی بر حقوق و آزادی اساسی مردم اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: قانونی اساسی مبتنی برتفکیک قوا است بطوریکه همه نهادهای حکومت را مسئول و نظارت پذیر کرده است و هیچ مقامی مادام العمر نیست.صادقی اظهار داشت: تجربه من در مجلس نشان می دهد در طول زمان تحولاتی رخ می دهد بطوری که دیدگاه ها از وضع قانون اساسی اولیه منحرف شده است به سهم خودم سعی می کنم این برداشت ها اصلاح شود.صادقی تاکید کرد: در میثاق ملی ما ظرفیت های مختلفی برای گذار به دموکراسی پیش بینی شده است به شرطی که بتوانیم از آن درست استفاده کنیم.

وی خطاب به اعضای نهضت آزادی گفت: به دوستان این تشکل سیاسی توصیه می کنم خود را مورد بازخوانی و نقد قرار دهند. دولت موقت چه خطاهایی داشت که نتوانست در قدرت بماند و چرا اعضای کابینه مرحوم بازرگان بیشتر از نهضت آزادی و جبهه ملی بودند و در آن تکثری وجود نداشت؟ خوب است خودانتقادی داشته باشیم و صرفا دیگران را نقد نکنیم.

**دموکراسی بلوغ فرهنگی است

در ادامه، «مقصود فراستخواه» جامعه شناس با بیان اینکه دموکراسی تنها یک شیوه حکمرانی نیست و به شخصیت ملی، بلوغ و رشد فرهنگی نیازمند است، افزود: خواست جامعه امروز نه خودبیانی و توسعه بلکه امنیت است و مردم در پی ارزشهای بقا هستند.

فراستخواه با اشاره به اینکه مدل مجادله مسالمت آمیز میان جامعه مدنی و حاکمیت با جامعه پیچیده ایران سنخیت دارد، گفت: آیت الله طالقانی، بازرگان ، یزدی و سحابی این مدل را مهمترین و اخلاقی ترین حرکت به دموکراسی می دانستند.

وی افزود: یزدی پیش از انقلاب خلاف روشنفکران و نخبگان ملی معتقد بود نیروهای آزادی خواه به صحنه بیایند و با علنی سازی نقد حکومت با جامعه مدنی ارتباط برقرار کنند. یزدی تحولات دموکراتیک را چندبعدی (سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و...) می دانست و پس از انقلاب در پی مدل مجادله مسالمت آمیز به دور از خشونت بود.

در ادامه، «امیر خرم» عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی با بیان اینکه بازرگان و یزدی جزو نیروهایی هستند که در پی گفتمان سازی در درون جامعه بودند، گفت: آنها تلاش می کردند گفتمان اصلاحات و حرکت به سوی دموکراسی تبدیل به گفتمان غالب شود.

وی اظهار داشت: در شرایط موجود گفتمان اصلاحات حامل حرکت به سوی دموکراسی است. اگر این گفتمان ضوابط و قواعد بازی سیاسی را رعایت کند به نتیجه می رسد و اگر تهدیدها را جدی نگیرد و قواعد بازی را رعایت نکند به قول مارکوزه «تاریخ شرکت بیمه نیست».

در مراسم بزرگداشت نخستین سالگرد درگذشت ابراهیم یزدی مقام ها و شخصیت های سیاسی چون محمود صادقی، علی شکوری راد، غلامحسین کرباسچی، فرشاد مومنی، صادق زیباکلام، احمد منتظری، علی رضا رجایی، احمد زیدآبادی، محمد توسلی حضور داشتند.

به گزارش ایرنا، ابراهیم یزدی عضو شورای انقلاب، وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر کابینه مهندس مهدی بازرگان روز پنجم شهریور ماه ۱۳۹۶ پس از یک دوره بیماری در ۸۶ سالگی در ازمیر ترکیه درگذشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.