سوال جمعی از نمایندگان از رییس‌جمهوری در دستور کار جلسه علنی صبح امروز(سه‌شنبه) مجلس قرار داشت.

سوال ۸۲ نماینده از رییس جمهور درباره‌ی عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت در خصوص کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چندین ساله و افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش خرید ارزش پول ملی است.

طبق ماده ۲۱۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مدت طرح سوال از طرف سوال‌کنندگان ۳۰ دقیقه و مدت زمان پاسخ رییس جمهور یک ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم کنند.

در همین راستا حجت الاسلام حسن روحانی با استقبال علی مطهری، کاظم جلالی، احمد مازنی و محمدرضا تابش و همراهی جهانگیری معاون اول رییس جمهور وارد مجلس شورای اسلامی شد.(اینجا)

اسحاق جهانگیری، رحمانی فضلی، محمود واعظی، محمدجواد آذری جهرمی، محمدجواد ظریف، لعیا جنیدی، محمود علوی و پرویز اسماعیلی حسن روحانی را در صحن مجلس همراهی می‌کنند.

بعد از اظهارات نمایندگان سوال کننده و پاسخ های رییس جمهور پنج سوال نمایندگان از رییس جمهور در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته شد که نمایندگان مجلس پاسخ رییس جمهور در مورد کنترل قاچاق را با ۱۲۳ رای موافق و ۱۳۸ رای مخالف، ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۷۱ نماینده مجلس شورای اسلامی حاضر قانع‌کننده ندانستند.

در ادامه نمایندگان با ۱۳۷ رای موافق، ۱۳۰ مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع ۲۷۱ نماینده حاضر پاسخ‌های رییس جمهور درباره استمرار تحریم‌های بانکی را قانع‌کننده دانستند. همچنین پاسخ‌های رییس جمهوری درباره کاهش نرخ بیکاری به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد که نمایندگان با ۷۴ رای موافق، ۱۹۰ رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع ۲۷۳ نماینده حاضر آن را نیز قانع‌کننده ندانستند.

نمایندگان همچنین پاسخ رییس جمهور در مورد رکود اقتصادی را با ۱۱۶ رای موافق، ۱۵۰ رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر قانع کننده ندانستند.

پاسخ رییس جمهور درباره افزایش نرخ ارز نیز به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد که نمایندگان با ۶۸ رای موافق، ۱۹۶ رای مخالف و هشت رای ممتنع از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر این پاسخ‌ها را قانع‌کننده ندانستند.

مشروح کامل جلسه سوال از رییس جمهور

**محمد دهقان نماینده طرقبه و یکی از امضاکنندگان طرح سوال از روحانی، خطاب به رییس جمهور گفت: چه کسی توصیه کرده بود دولت شما ارز را به واردات کالاهای لوکس و گران‌قیمت بدهد؟ وی گفت: چرا لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر نمی کنند؟ اگر کسی رانتی نبرده است، چرا با این خواست مخالفت می‌شود؟ (اینجا)

** {حاشیه}حسن روحانی رئیس جمهوری دفترچه‌ای ۴۷ صفحه‌ای تهیه کرده و در اختیار خبرنگاران و نمایندگان مجلس قرار داده است.   در این دفترچه روحانی به ۵ سوال نمایندگان پاسخ داده است.(اینجا)

**محمدحسین فرهنگی، نماینده اسکو خطاب به روحانی گفت: رکود معضلی نیست که در دولت شما بوجود آمده باشد، از قبل بوده است، اما نبود برنامه مشخص برای آن در دولت شما، تشدید کرد. برنامه های علمی برای رکود وجود دارد، اما در دولت شما برنامه ریزی مدونی وجود ندارد.(اینجا)

**{حاشیه} با تذکر لاریجانی به نمایندگان نظم و سکوت خاصی امروز در مجلس حاکم است که باید دید آیا این نظم تا پایان جلسه هم وجود خواهد داشت یا خیر.(اینجا)

**نقوی حسینی از نمایندگان سوال‌کننده از رئیس‌جمهور گفت: آقای رئیس‌جمهور! شما شب چطور میخوابید؟شما باید پاسخگوی ملت باشید. به دشمنانمان اعلام می‌کنیم آمریکا را له می‌کنیم. مجلس در کنار شماست.(اینجا)

**فولادگر، نماینده اصفهان و سوال کننده از رییس جمهور گفت: اینجانب در آغاز دولت یازدهم،‌ از برنامه‌های اقتصادی شماو وزیرتان حمایت کردم، اما چرا به همان برنامه پایبند نبودید که کشور به سمتی رفته است که هم معیشت مردم در خطر قرار گرفته و هم شاهد رکود پروژه های صنعتی و عمرانی هستیم و هم باید طلب‌هایشان را به صورت اوراق مشارکت دریافت کنند؟(اینجا)

**کوروش کرم پور از نمایندگانی بود که پشت تریبون قرار گرفت و سوالات خود را از رییس جمهور پرسید. وی گفت: همواره حامی دولت بوده و هستم . دنیا بداند امروز حضور رئیس جمهور برگ زرینی از پاسخگویی این نظام به مردم است که آن را وظیفه خود می دانیم. مگر رهبر معظم انقلاب نفرمودند اگر کالایی به صورت قاچاق وارد کشور شد به آتش کشیده شود. ایشان فرمودند مراد من از قاچاق کوله بر ضعیف نیست قاچاق‌های بزرگ را می گویم.(اینجا)

**حسن روحانی پاسخ به سوالات نمایندگان در مجلس گفت: امیدوارم  بتوانم توصیه ‌هایی که مقام معظم رهبری نسبت به این جلسه به من فرمودند مراعات کنم. وی گفت:این روز روز مبارکی برای دموکراسی و مردم سالاری دینی است.(اینجا) و (اینجا)

**{حاشیه}: آیه ای که روحانی خواند: وَقُل لِّعِبَادِی یَقُولُواْ الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطَانَ یَنزَغُ بَیْنَهُمْ إِنَّ الشَّیْطَانَ کَانَ لِلإِنْسَانِ عَدُوًّا مُّبِینًا (و به بندگان من بگو که با یکدیگر به بهترین وجه سخن بگویند، که شیطان، در میان آنها به فتنه گری است ، زیرا شیطان آدمی را دشمنی آشکار است) اسراء/۵۳

**اولین تصاویر از جلسه سوال از روحانی در مجلس را اینجا ببینید.

**حسن روحانی رئیس جمهور در ادامه نطق خود در صحن علنی مجلس پیامی را خطاب به مقامات امریکا داد و گفت:ما به مردم اطمینان می دهیم که اجازه نمی دهیم توطئه های ضد ایرانی آمریکا نتیجه دهد . کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود، پایان جلسه امروز اتحاد بالاتر بین مجلس و دولت و دو قوه و نیروهای مسلح و نظارت و رهبری مقام معظم رهبری است. نه ترسی از آمریکا داریم و نه ترسی از مشکلات داریم .(اینجا) رییس جمهور همینطور به سوال نمایندگان درباره عملکرد دولت در مبارزه با قاچاق هم پاسخ داد.(اینجا) 

**{حاشیه}: حسینعلی حاجی دلیگانی دیگر نماینده اصولگرای مجلس که صبح امروز در صفحه توییترش خبر از استیضاح حسن روحانی در صورت قانع کردن نمایندگان گفته بود، درحال جمع‌آوری امضا در بین نمایندگان است. یکی از این نامه‌ها مربوط به جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر صنعت و معدن است.

**رییس جمهور همچنین درباره برجام توضیحاتی را خطاب به نمایندگان داد و گفت: دستاوردهایی در برجام داشتیم که از بین نمی‌رود. تحریم تسلیحاتی کشور را تقلیل دادیم به ۵ سال که ۲.۵ سال دیگر تمام می‌شود.(اینجا) 

رییس جمهور همچنین گفت:وضعیت شبکه بانکی کشور بعد از پذیرش برجام به‌هیچ‌عنوان قابل قیاس با پیش از آن نیست و گشایش‌های وسیع و قابل‌توجهی در آن صورت گرفته که موجب خروج بخش مالی از مرحله بحرانی و بن‌بست دوره تحریم شده است. پیش از برجام هیچ بانکی با ایران کار نمی­کرد اما پس از اجرای برجام بانک­های مختلف روابط کارگزاری خود را با بانک­های خارجی آغاز کرده­اند و با حدود ۳۰۰ بانک در دنیا روابط کارگزاری برقرار شد. درواقع یکی از دستاوردهای مثبت برجام این بود که تمامی مقرراتی که بانک­های غیر آمریکایی را مکلف به قطع روابط کارگزاری با بانک­های ایرانی می­کردند، رفع شده و درنتیجه نظام بانکی کشور از انزوای بانکی خارج و تعداد روابط کارگزاری بانک‌های ایرانی که در دوران تحریم به‌طور بی‌سابقه‌ای کاهش‌یافته بود، به‌تدریج در حال بازگشت به سطح معمولی است.(اینجا)

**مجتبی ذوالنور نماینده قم نماینده سوال‌کننده از رئیس‌جمهور حملات تندی به روحانی کرد و گفت:  شما رییس جمهور سوییس هستید یا جمهوری اسلامی؟ چرا با بانک‌های درپیتی ما مشکلی نداریم ولی با بانک‌های بزرگ مشکل داریم؟مشکل این است که شما در برجام نتنواستید تضمین بگیرید و آدرس غلط می‌دهید .(اینجا)

**روحانی در بخش دوم پاسخگویی به سوالات نمایندگان گفت: اگر من تهدید به ترور شوم مهم نیست اما آنها رییس جمهور کشور را تهدید به ترور کردند چون حس کردند بین ما و شما فاصله ست .اگر باهم باشیم فیضیه ی مرکز انقلاب به جایی برای ریختن آب به آسیاب دشمن تبدیل نمی شود .(اینجا) وی همچنین به انتقادات منتقدان برجام هم پاسخ داد و گفت:  بیاییم همه ما منصفانه قضاوت کنیم، اگر برجام هیچ بود پس چه غصه ای داریم، آمریکا رفته، ماهم برویم، از هیچ که نباید ترسید، گفتید هیچ شرکتی نیامده است ایران، پس چرا می گویید شرکت ها می روند بیرون. (اینجا)

**{حاشیه}: یکی از نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت که برخی از اصولگرایان نزدیک به جبهه پایداری در صدد هستند تا شیطنت‌هایی را در جلسه علنی مجلس انجام بدهند و نیم ساعت پایانی سوال از رئیس جمهور را پرتنش کنند که ما قصد داریم مانع شویم.(اینجا)

** رییس جمهور درباره مشکلات ارزی ماه های اخیر گفت: تلاش دولت بر این است که قیمت ارز متعادلتر بشود. در هفته اخیر متعادل شده، در هفته های بعد متعادل می‌شود. ما ذخایر ارزی را بالا می‌بریم. ارز ما کم نشده، صادرات غیرنفتی ما غیر از میعانات گازی، ۱۹ درصد افزایش پیدا کرده است. ذخایرارزی را در داخل و بانک‌های دنیا افزایش می‌دهیم. این کار احتیاطی است..اگربخواهیم مثل پارسال عمل کند، ظرف دو هفته ارز به قیمت پارسال می افتد. گفتید طلا، خب یک جاهایی پشتوانه اسکناس است و حق نداریم دست بزنیم.(اینجا)

**{حاشیه}:۲۲ نماینده درخواست داشتند که رای‌گیری درباره پاسخ روحانی به سوالات به صورت علنی و مکتوب انجام شود که مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت.

نمایندگان از پاسخ رئیس جمهور از سوال در مورد "کنترل قاچاق " قانع نشدند.نمایندگان از پاسخ رییس جمهور درباره دلیل استمرار تحریم های بانکی قانع شدند.همچنین نمایندگان از پاسخ رییس جمهور به سوال سوم درباره دلیل بیکاری  قانع نشدند.(اینجا) و (اینجا)

نمایندگان از پاسخ رییس جمهور به سوال چهارم درباره علت رکود قانع نشدند.  همچنین نمایندگان از پاسخ‌های رییس‌جمهوری به سوال پنجم درباره علت افزایش شتابان نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی قانع نشدند.(اینجا)

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.