سایت میدل ایست آی در مقاله‌ای از دیوید هرست، سردبیر این سایت به سیاست‌های پوچ و توخالی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و توهمات وی درباره اقتصاد عربستان و اصلاح جامعه پرداخته است.

هرست در این مقاله آورده است: این توهمات و حباب سیاست‌های پوچ محمد بن سلمان یکی پس از دیگری از بین می‌رود که از جمله آن‌ها بلندپروازی‌های بن سلمان برای اصلاح دهه‌ها فساد در عربستان و تنوع بخشی به اقتصاد وابسته به نفط این کشور و ظهور به عنوان "دونالد ترامپ خاورمیانه" است.

وی افزود: صرف تبلیغات و جنجالی که درباره محمد بن سلمان به راه افتاده، ما با شاهزاده‌ای ۳۲ ساله روبرو هستیم که خاندان خشمگین سلطنتی مصمم به انتقام از او به خاطر توهین‌هایش هستند و همچنین اقتصادی که همچنان بر نفت تکیه دارد و  محمد بن سلمان هم برای ممانعت از فرار سرمایه‌گذاران تلاش می‌کند. این نه نسخه‌ای برای ایجاد ثبات است و نه برای اصلاح.

هرست به شکست یکی از برنامه‌های محمد بن سلمان درباره درج شرکت آرامکو در بورس و جمع‌آوری ۱۰۰ میلیارد دلار از طریق فروش پنج درصد از سهم آن اشاره کرد. خبرگزاری رویترز اعلام کرده که مشاوران مالی این طرح همگی اخراج شده و درج آرامکو در بورس نیز لغو و به تأخیر انداخته شده است.

هرست همچنین در اشاره به اوضاع داخلی عربستان به ادامه کمپین بازداشت‌ها و سرکوب داخلی در عربستان پرداخت که آخرین آن بازداشت صالح آل طالب، امام و خطیب مسجد الحرام بود. این اولین باری بود که امام جمعه‌ای از شهر مکه بازداشت می‌شد.

هرست تأکید کرد که در خطبه نماز جمعه‌ای که آل طالب خوانده بود هیچ گونه انتقاد مستقیمی از خاندان حاکم عربستان نشده بود و عمدا این خطبه مبهم بود. اما بازداشت وی میزان ضعف بن سلمان را نشان داد.

وی می‌گوید: طرح دیگر محمد بن سلمان که می‌خواهد از طریق آن بگوید وی مدافع حقوق زنان است نیز از بین رفت. چراکه عفو بین الملل از ادامه بازداشت هشت زن و چهار مرد به شدت انتقاد کرد. این انتقادات قبل از لغو ممنوعیت رانندگی زنان با فاصله بسیار اندکی رخ داد.

این نویسنده همچنین به حکم اعدام "اسرا الغمغام" که جرمش پیوستن به اعتراضات مردمی به خاطر حقوق شیعیان بود، اشاره کرد و نوشت: در طرف دیگر دونالد ترامپ(حامی محمد بن سلمان) با همین مشکلات مواجه است و به شکست‌های حقوقی ترامپ درباره دو تن از معاونان سابقش اشاره کرد.

هرست معتقد است که مشکلاتی که ترامپ با آن‌ها مواجه است تأثیر بسیار زیادی بر بن سلمان می‌گذارد. چراکه این شاهزاده سعودی خیلی زود روی ترامپ حساب باز کرد.

این نویسنده می‌گوید: برای یک شاهزاده درحال ترقی، این‌ها مشکل نیست؛ چراکه این روشی است که همواره در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به کار گرفته می‌شود اما برای شاهزاده‌ای که طرح‌هایش شکست خورده‌اند کاهش اعتماد به ترامپ و از دست دادن قدرت مشکل بزرگی است. واقعیتی که اکنون درباره بن سلمان می‌بینیم این است که وی یک قمارباز بازنده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.