از ابتدای امسال تاکنون قیمت خودرو روند صعودی داشته بطوری که اختلاف قیمت برخی خودروهای داخلی  از کارخانه تا بازار حتی به بیش از ۴۰ میلیون تومان هم می‌رسد. 

این گزارش می‌افزاید: بررسی‌ها از بازار خودروها حاکی از آن است که طی چند ماه اخیر خودروهای زیر 30 میلیون تومان در بازار آزاد 7 تا 12 میلیون گران‌تر از قیمت مصوب به فروش رفته است و خودروهایی که قیمت آن‌ها در کارخانه بین 30 تا 45 میلیون تومان است در بازار  با اختلاف قیمت 24 میلیون تومانی نسبت به قیمت کارخانه به فروش رفته است و این اختلاف قیمت در خودروهای بین 45 تا 60 میلیون تومان به 25 تا 42 میلیون هم رسیده است.

به گفته یکی از فعالان بازار خودرو، خودروسازان عرضه خودرو به بازار را کم کرده‌اند و همین موضوع باعث سودجویی دلالان در بازار خودرو شده است. 

وی افزود: در حالی که عرضه خودرو کم شده است اما شرکت‌های خودروسازی با فروش عمده خودرو به نمایندگی‌ها فرصت دلالی و گران‌فروشی را برای برخی نمایندگی‌‌ها بوجود آورده‌اند بطوریکه  نمایندگی‌ها با خرید عمده از خودروسازان خود مدیریت بازار را به عهده می‌گیرند و با عرضه قطره‌چکانی خودروهای خریداری شده به بازار قیمت‌ها را به دلخواه خود افزایش می‌دهند. 

این فعال بازار خودرو معتقد است اگر هم‌اکنون خودروسازان 100 دستگاه خودرو 206 تیپ 2 به  وارد بازار کنند بلافاصله قیمت این خودرو در بازار با 10 میلیون تومان کاهش از 55 میلیون تومان به 45 میلیون تومان می‌رسد در حالی که این عرضه از سوی خودروسازان اتفاق نمی‌افتد. 

وی با بیان اینکه روز گذشته ایران خودرو فروش اینترنتی خود را آغاز کرد ، گفت: اما برخی متقاضیان به دلیل ترافیک سنگین  سایت موفق به ثبت نام نشده‌اند. 

این فعال بازار خودرو اظهار داشت: در حالی که عرضه خودرو به مشتریان خرد محدود است شرکت ایران خودرو در 22 دی ماه با صدور بخشنامه ای شرایط خرید خودرو به صورت عمده را برای نمایندگی‌ها فراهم آورده است. 

وی با بیان اینکه در همه جای دنیا خودروسازان به صورت عمده خودرو به نمایندگی‌ها می‌فروشند، گفت: متاسفانه در کشور ما نمایندگی‌ها پس از تحویل خودرو، خودرو را با قیمت مصوب در بازار به فروش نمی‌رسانند و خودرو را با قیمت بالا برحسب شرایط و به دلخواه خود عرضه می‌کنند. 

در اطلاعیه ایران خودرو آمده است: 

پیرو درخواست‌های مکرر نمایندگی‌های محترم، به منظور ایجاد شرایط مناسب جهت خرید عمده و افزایش رضایتمندی نمایندگان محترم شبکه فروش به استحضار می‌رساند نمایندگی‌هایی که خواستار خرید خودرو با شرایط زیر می‌باشند می‌توانند درخواست‌های خود را از روز سه‌شنبه  مورخ 97.5.23 تا پایان هفته جاری به اداره منطقه مربوطه ارائه نمایند. 

1- نوع فروش: به صورت پیش فروش از محصولات قابل عرضه (کد محصول 998) می‌باشد که با پیش پرداخت اولیه با هدف مشارکت در تولید، ایجاد تعهد می‌شود و قیمت نهایی خودرو بعد از ارسال دعوتنامه مشخص و پرداخت خواهد شد. 

2- موعد تحویل: موعد تحویل خودرو بهمن ماه 97 می‌باشد. 

3- سود: سود مشارکت 20 درصد و سود انصراف 15 درصد می‌باشد. 

4- در این روش فروش برای همه نمایندگی‌ها با حداقل سرمایه 5 میلیارد تومان و حداکثر 40 میلیارد تومان قابل اقدام خواهد بود. 

5- در صورت عدم امکان تحویل خودرو در بهمن ماه 97، سود قرارداد محاسبه و قرارداد جدیدی با سود مشارکت 23 درصد و انصراف 18 درصد منعقد و موعد تحویل آن به 6 ماه بعد موکول خواهد شد. 

6- سود تاخیر: برخلاف تعهدات عادی مشتریان که سود تاخیر در نظر گرفته می‌شود در این روش سود تاخیر صفر می‌باشد. 

7- مبلغ پیش پرداخت: حداقل 60 درصد مبلغ خودرو در زمان ثبت‌نام واریز می‌شود. 

8- کمیسیون فروش: معادل کمیسیون فروش عادی نمایندگی می‌باشد. 

9- با توجه به محدودیت ظرفیت، اولویت ثبت‌نام براساس زمان درخواست و واریز وجه می‌باشد. 

10- با توجه به محدودیت ظرفیت، در صورت تکمیل ظرفیت، شرایط ثبت‌نام متوقف خواهد شد. 

11- در این روش فروش، در زمان صدور دعوتنامه خودروهای قابل عرضه مشخص و اعلام خواهد شد. 

 

به گفته  محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان روز گذشته 29 مرداد ماه 97 برای فروش اینترنتی 16 هزار خودرو 500 هزار نفر به سایت فروش اینترنتی ایران خودرو مراجعه کردند و یکی از دلایل این تقاضاها حاشیه سود بسیار زیاد خودرو است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.