"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان در آستانه دیدار مرکل و پوتین که امشب در برلین انجام می شود در مصاحبه ای با روزنامه "دی ولت" آلمان شرط برلین برای لغو تحریم ها علیه روسیه را اجرای توافق صلح مینسک برای حل بحران اوکراین دانست.

ماس قبل ازدیدار پوتین با مرکل که قرار است در آن به مسئله بحران اوکراین هم پرداخته شود درباره به دست آمدن پیشرفت هایی در این باره ابراز خوش بینی کرد.

وی در مصاحبه با روزنامه "دی ولت" تاکید کرد که ما می خواهیم به روند اجرای توافق مینسک دینامیک جدیدی بدهیم. من در این باره خوش بین هستم که شانس برای یک ماموریت حفظ صلح سازمان ملل در اوکراین وجود دارد.همچنان ایده ها و تصوراتی که برای این ماموریت وجود دارد از هم فاصله دارند. بنابراین ما دقیقا در این باره با مسکو و کی یف مذاکره می کنیم.

وی افزود: هدف آلمان همچنان این باقی می ماند که اوکراین را پایدار کرده و یک آتش بس را در پیش گیرد. در صورتی که ما موفق به اجرای توافق مینسک شویم می توانیم درباره پایان تحریم ها علیه روسیه صحبت کنیم؛ اما تازه بعد از اجرای این توافق.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین تاکید کرد که دولت آلمان همچنان بر موضع خود  در رد به رسمیت شناختن الحاق کریمه به روسیه باقی خواهد ماند. وی در این باره گفت که اگر ما کریمه را به عنوان قلمرو روسیه به رسمست بشناسیم این نوعی دعوت از دیگران برای رفتار کردن بر خلاف قوانین بین المللی است.

وی از این رو تمدید تحریم ها علیه روسیه مدت کوتاهی قبل از تعطیلات تابستان را اقدامی درست ارزیابی کرده و گفت: این نمونه نشان می دهد که اتحادیه اروپا ارزش های خود را بسیار جدی گرفته و در برابر یک قدرت سر خم نمی کند.

"هایکو ماس "در مجموع فعالیت های بین المللی روسیه و تاثیرات آن را با دید انتقادی نگریسته و گفت: در حال حاضر من این تصور را دارم که مسکو می خواهد از فرصت های خلا سیاسی جهانی که ترامپ ایجاد کرده است به خوبی استفاده کند.

مرکل و پوتین امشب در آلمان با هم دیدار خواهند کرد. مسئله سوریه، بحران اوکراین و خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ از جمله محورهای مهم مذاکرات بین این دو مقام است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.