محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران سازندگی در مورد این که در این چند سال که گروه‌های برانداز حمایت‌های مالی و رسانه‌ای قوی خارج از کشور داشته‌اند باید کدام طیف از آنها را جدی گرفت، گفت:اگر از سلطنت‌طلبان عبور کنیم گروه‌هایی که شاید باید جدی گرفته شوند بیشتر در جریان چپ مارکسیستی قرار می‌گیرند. برخی از اتفاقات رخ داده هم به دلیل دخالت‌هایی است که سازمان منافقین در سطح کشور انجام داده است. البته معتقدم نظام سیاسی‌ای که بر پایه رای مردم برپا شده و رهبران صادق و سالمی داشته‌ باشد هیچگاه در برابر اپوزیسیون و مخالفان برانداز شکست نمی‌خورد چرا که با هوشمندی و پشتوانه مردمی تمامی توطئه‌ها را از بین می‌برد. اما اگر نظام‌های مردمسالار که با پشتوانه رای مستقیم مردم ادامه حیات می‌دهند به دلایل مختلف و به صورت طبیعی درگیر گرفتاری‌های قدرت‌طلبانه شوند و عملا منافع مردم را به نفع کاست‌ها و اقشاری در درون خودشان مصادره کنند و به نوعی انحراف در نظام سیاسی را کلید بزنند آن زمان است که خطر به شکل دیگری تهدیدآمیز می‌شود. 

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا چیزی که نظام را تهدید می‌کند جنگ قدرت در درون است نه اپوزیسیون برانداز؟ نیز توضیح داد: چنانچه اگر لایه‌های حکومت که با تکیه بر مردم به قدرت رسیده‌اند گرفتار قدرت‌طلبی و غرور شوند و به جای خدمت در جهت منافع مردم در جهت منافع خودشان اقدام کنند قطع به یقین خطراتی نظام مستقر را تهدید خواهد کرد. چرا که آنها در ظاهر مسوولان کشور هستند و مقدرات مردم به دست آنها است اما به واقع به مردم خیانت می‌کنند. به همین جهت موضوع فساد سیاسی، اقتصادی و مدیریتی برای نظام جمهوری اسلامی خطر قابل توجهی است و می‌تواند باعث اعتمادزدایی و از بین رفتن حسن معاشرت مردم با حاکمیت باشد و عملا پایه‌هایی از براندازی را شکل بدهد. مفروض به وجود و نهادینه شدن چنین اتفاق تلخی، نارضایتی سراسری شکل می‌گیرد که بزرگ‌ترین دشمن نظام مستقر است. مفاسد اقتصادی امروز باعث بروز ناتوانی‌هایی شده که خود مقدمه‌ای برای تعمیق و توسعه نارضایتی‌های بعدی اجتماعی خواهد بود.

 

این عضو حزب کارگزاران سازندگی همچنین با تاکید بر براندازی از درون توضیح داد:‌براندازی از درون به این معنا که فساد اقتصادی و سیاسی آنقدر میان مردم و حاکمیت فاصله و شکاف ایجاد می‌کند که کوچک‌ترین تحرک و اتفاق روی نظم موجود تاثیر می‌گذارد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.