روسیا الیوم گزارش داد، سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان در سخنانی گفت که وی موافق ازسرگیری روابط میان دمشق و بیروت نیست و هیچ بحثی در این باره وجود ندارد.

وی درباره درخواست برخی گروه‌های سیاسی درباره درج مساله ازسرگیری روابط با دمشق در بیانیه وزارتی به عنوان شرط تشکیل دولت گفت: اگر دیگران بر بازگشت روابط با سوریه پافشاری کنند در این صورت دولت هرگز تشکیل نخواهد شد. این را کاملا رک و واضح می‌گویم.

این در حالی است که نمایندگان حزب أمل (امید) و حزب الله در پارلمان خواهان بازگشت روابط سیاسی و اقتصادی میان دمشق و بیروت هستند.

روابط سیاسی میان لبنان و سوریه بعد از آن دچار تنش شد که سعد حریری، مسؤولانی در دمشق را به ترور پدرش رفیق حریری، نخست‌وزیر فقید لبنان متهم کرد.

روابط بیروت و دمشق در پی جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱  به طور کامل قطع شد و دو دولت ارتباط خود را با یکدیگر قطع کردند به جز وزیران حزب‌الله و امل که با سوریه در ارتباط هستند.

حریری به خبرنگاران گفت: ما کشوری هستیم که مشکلات اقتصادی داریم و بحران‌های منطقه‌ای ما را احاطه کرده‌اند درنتیجه باید در سریع‌ترین زمان ممکن دولت را تشکیل دهیم. مساله اصلی در فعالیت دولت همکاری میان تمامی احزاب است. بی‌تردید برخی از طرف‌ها همچنان به شروطشان پایبند هستند اما ما امروز شاهد امتیازدهی‌ از سوی تمامی طرف‌ها هستیم. ما قبلا نیز دولت متحد ملی تشکیل داده‌ایم اما این دولت در عمل دولت متحد ملی نبود و فقط نام آن را یدک می‌کشید و ما نمی‌خواهیم به قبل برگردیم و اشتباه قبل را تکرار کنیم.

نخست وزیر مکلف لبنان تاکید کرد: عدم تشکیل دولت تاکنون تنها شکست لبنانی است و هیچ عامل منطقه‌ای بر روند تشکیل دولت تاثیری نداشته است.

وی درباره ویزای حج گفت: لبنان درخواست افزایش ویزاهای اختصاصی به لبنانی‌ها را داشت و این درخواست برآورده شد. روابط ما با عربستان خوب است و ریاض خواهان تشکیل هرچه‌سریع‌تر دولت لبنان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.